دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های اعتباری

تعاونی‌های اعتباری آزاد، فاقد اعتبار قانونی/ مردم اعتماد نکنند

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های اعتباری گفت: در گذشته تعاونی‌های آزاد که تشکیل بیشتر جنبه داخل سازمانی داشتند که به واسطه تجمیع سرمایه‌های خرد اعضا، انواع خدمات مالی را در داخل مجموعه ارائه می‌کردند اما این تعاونی‌ها دیگر داخل سازمانی باقی نماندند و تحت عنوان تعاونی‌های اعتباری آزاد به عموم جامعه نیز تسری یافتند.
کد خبر : 257662

سید عنایت الله صانعی کاشانی رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های اعتباری درخصوص ایجاد تعاونی‌های آزاد در کشور به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت:‌ تعاونی‌ها در کشور پیشینه‌ای 50ساله داشته و اغلب صنف‌های کارمندی و کارگری دارای صنوف تخصصی خود هستند.


وی به قانون بازارهای غیرمتشکل پولی در سال 83 اشاره کرد وادامه داد: در گذشته تعدادی از تعاونی‌ها تحت عنوان «تعاونی اعتباری آزاد» موفق به کسب مجوز شده بودند اما فعالیت‌های آنها خارج از سیاست‌های حوزه تعاون بود اما پس از این قانون، تعاونی‌های تحت ساماندهی اعتباری یا همان فعالیت آزاد از جامعه حذف شدند.


صانعی کاشانی درخصوص اینکه این تعاونی‌ها با پشتیبانی سرمایه خود اعضا آغاز به کار کرده بودند، تاکید کرد: تعاونی‌های آزاد که تشکیل آنها بیشتر داخل سازمانی بوده به واسطه تجمیع سرمایه‌های خرد اعضا، انواع خدمات مالی را در داخل مجموعه ارائه می‌کردند اما این تعاونی‌ها دیگر داخل سازمانی باقی نماندند و تحت عنوان تعاونی‌های اعتباری آزاد به عموم جامعه نیز تسری یافتند.


رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های اعتباری تصریح کرد: این تعاونی‌ها به واسطه سود و کارمزدهای بالا «همانند روش موسسات مالی غیرمجاز» سرمایه مردمی را مورد سوءاستفاده قرار دادند و مردم برای بازپس‌گیری سرمایه خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدند.


وی با تاکید بر آنکه ایجاد تعاونی‌های اعتبار با عنوان «آزاد» در کشور فاقد پشتوانه قانونی است، گفت: تعاونی‌های اعتبار آزاد نه تنها از قوانین مدیریتی بخش تعاون و بانک مرکزی پیروی نمی‌کردند بلکه از حیطه نظارتی این بانک نیز خارج بودند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سالیان اخیر با اقدامات صورت گرفته فعالیت این موسسات تا اندازه ای ساماندهی و مهار شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته