دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان:

دین باید روش زندگی ما را بسازد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان اظهار کرد: دین باید روش زندگی ما را بسازد. خیلی از افراد نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند اما به دستورات دینی عمل نمی‌کنند که به این افراد سکولار می‌گویند.
کد خبر : 257504

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام فرج‌الله براتی در دوره معرفت‌افزایی دانشجویان منتخب دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان «طرح شمیم معرفت» که به میزبانی واحد دزفول برگزار شد، گفت: «مباحث معرفتی اساس شناخت بین خدا و انسان است. برتری انسان بین موجودات تفکر و اندیشه اوست. تفکری که از روی آگاهی باشد یقینا بهتر می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد. معرفت شناسی یکی از شاخه‌های مهم فلسفه است. در فلسفه سوال از چیستی پدیده ها است. به عنوان مثال، شناخت و معرفت چیست؟ آیا اساسا می‌توان چیزی را شناخت؟ آیا شناخت پدیده‌ها و اشیا ممکن است؟ آیا شناخت ضرورتا همان چیزی است که در خارج واقع شده است؟ آیا شناخت ما با جهان خارج یکسان است؟ باید معرفت را به چه ابزاری متصل کنیم که صدق شناخت ما امکان‌پذیر باشد. آیا شناخت آینده ممکن است، یا شناخت ما فقط مختص زمان حال است‌؟»


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز افزود: «برای پاسخ علمی در حوزه معرفت، باید سطح شناخت و معرفت خود را افزایش دهیم. درباره معرفت‌شناسی و حدود معرفت، مباحث فراوانی در فلسفه وجود دارد. بحث معرفت ما معرفت دینی است، منظور از معرفت دینی، یعنی آگاهی و شناختی که انسان‌ها نسبت به دین پیدا می‌کنند. معرفت دینی همان معرفت و شناخت به خداوند و فرشتگان است. بر اساس انسان‌شناسی دین عبارت است از مجموعه ای از عقاید، اخلاقیات و رفتارهایی که از طرف خداوند تبارک و تعالی توسط انبیا برای هدایت انسان ها نازل شده است . .معرفت دینی دو ترکیب دارد: ترکیب اضافی و ترکیب وصفی.»




براتی گفت: «معرفت از نوع ترکیب اضافی یعنی معرفتی که مربوط به دین است که بحث امروز ما در طرح شمیم معرفت همین ترکیب است. ترکیب وصفی یعنی معرفت از نوع دینی که در مقابل آن معرفت غیر دینی را داریم. در معرفت از نوع ترکیب اضافی یعنی باید نسبت به دین معرفت پیدا کنیم. لذا بحث ما معرفت دینی از نوع ترکیب اضافی بوده که در این دوره می خواهیم به دین معرفت پیدا کنیم.»


وی افزود: «اراده خداوند تکوینی و تشریعی است. اراده تکوینی، همان کن فیکون است. یعنی کل هستی با اراده خداوند می‌چرخد. اراده تکوینی خداوند، همان اراده فعل و عین تحقق فعل است. فعل خدا عالم خلقت است با تمام ویژگی هایش. یعنی خدا اراده کرده که عالم موجود شود، لذا موجود است.»


براتی ادامه داد: «مقصود از اراده تشریعی این است که خداوند متعال از لحاظ تشریع چیزی را اراده کرده است که انسان‌ها انجام دهند و از طریق آن بتوانند به کمال و سعادت برسند. در اراده تشریعی خداوند سبحان از انسان آزاد و مختار می‌خواهد که کارهایی را انجام دهد و از انجام کارهایی پرهیز کند.»


وی گفت:‌ «معرفت دینی جدا از دین و آموزه های وحی شده معنا ندارد. هرگاه رفتارها، اعمال و کردار ما با انتخاب صورت گیرد به‌گونه ایی که در مسیر معرفت دینی بوده و این مسیر حق باشد، می‌توان گفت که به شناخت دینی حقیقی رسیده ایم.»


براتی ادامه داد: «امید آن که در دوره شمیم معرفت بتوانیم دانشجویان را بیشتر با دشمنان انقلاب آشنا کنیم و بتوانیم منظومه فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را در دانشگاه آزاد اسلامی پیاده کنیم .»


انتهای پیام/

برچسب ها: واحد دزفول
ارسال نظر
هلدینگ شایسته