دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1396 - 09:53
مشاور سازمان سنجش به آنا خبرداد:

رقابت 951 هزار نفر در ماراتن کنکور 97/ برگزاری آزمون تیرماه

مشاور سازمان سنجش کشور با اعلام آمار نهایی شرکت‌کنندگان در کنکور سال 97 گفت: 951 هزار و 90 نفر در این آزمون بزرگ ثبت‌نام کرده‌اند.
کد خبر : 257171

دکتر حسین توکلی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: ثبت‌نام در کنکور سراسری سال 97 از روز یکشنبه اول بهمن آغاز شد و با در نظر گرفتن مهلت تمدید شده ساعت 24 شب گذشته چهارشنبه 11 بهمن، مهلت ثبت‌نام در این آزمون به پایان رسید.


وی ادامه داد: کنکور سراسری سال 97 بعد از ماه مبارک رمضان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه 7 و 8 تیر در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور برگزار خواهد شد.


توکلی اضافه کرد: کنکور سراسری سال 97 برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شبانه یا نوبت‌دوم، دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها‌، دانشگاه پیام‌نور و کد رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی است.


وی ادامه داد: داوطلبان کنکور در پنج‌ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی،‌ علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی با هم رقابت می‌کنند.


مشاور سازمان سنجش آموزش کشور درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 97 گفت: حدود 83 درصد پذیرش در کنکور سراسری 96 بر اساس سوابق تحصیلی شرکت‌کنندگان بود. این سوابق از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارسال می‌شود. به گفته دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بیش از 85 درصد پذیرش در کنکور 97 براساس سوابق تحصیلی خواهد بود.


سهم 85 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 97


توکلی در پاسخ به اینکه سهمیه‌بندی در کنکور چگونه است؟ گفت: اعمال سهمیه در کنکور سراسری سابقه‌ای در حدود 50 سال دارد. هدف از تقسیم‌بندی داوطبان با سهمیه‌های مختلف، در یک نگاه ایجاد فرصت برابر برای داوطبانی که دسترسی مناسب به امکانات آموزشی ندارند و در نگاه دیگر بهره‌مندی جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا از فرصت بیشتر برای قبولی در دانشگاه است. سهمیه‌های کنکور سراسری در طول این 50 سال با تغییرات زیادی روبه‌رو شده که آخرین تغییر آن به کنکور 96 و تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران است که در کنکور 97 نیز اعمال خواهد شد. سهمیه هر داوطلب در کارنامه کنکور سراسری درج می‌شود.


سهمیه‌بندی مناطق برای 95 درصد داوطلبان کنکور


وی درباره سهیمه‌بندی مناطق در کنکور 97 ادامه داد: در سهمیه‌بندی مناطق، سه سهمیه منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 درنظر گرفته شده است و به همه داوطلبانی تعلق می‌گیرد که مشمول سهمیه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا نمی‌شوند و بر اساس محل تحصیل سه سال پایانی دبیرستان، مشمول یکی از مناطق 1، 2 یا 3 می‌شوند. سهمیه مناطق پرجمعیت‌ترین سهمیه کنکور سراسری است که بیش از 95 درصد شرکت‌کنندگان همه گروه‌های آزمایشی کنکور در گروه‌های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه را در خود جای می‌دهد.


اعمال سهیمه ایثارگران در کنکور 97


مشاور سازمان سنجش درباره چگونگی اعمال سهیمه ایثارگران در کنکور 97 گفت: آنچه که سابقا و از سال 63 درباره سهمیه ایثارگران می‌دانیم این است که سهمیه ایثارگران شامل جانبازان (با هر درصد جانبازی)، همسر و فرزند جانبازان 25 درصد و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا می‌شود. اما از کنکور 96 و با اجرای قانون برنامه پنجساله ششم اقتصادی، جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آنها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه نیز مشمول سهمیه ایثارگران می‌شوند. اما بهره‌مندی از سهمیه ایثارگران برای این دو گروه متفاوت است. به این شکل که 25 درصد از ظرفیت هر رشته محل به جانبازان (با هر درصد جانبازی)، همسر و فرزند جانبازان 25 درصد و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا اختصاص پیدا می‌کند و مشمولان جدید سهمیه ایثارگران که همان جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آنها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه است 5 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته