دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1396 - 09:05

محکومیت مشاور سابق دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در یک دادگاه آمریکایی

مشاور سابق دفتر دیپلماتیک ایران در سازمان ملل متحد روزگذشته (جمعه) به اتهام فرار مالیاتی به‌وسیله پنهان کردن دارایی‌هایش و کمک به خانواده و دوستانش در پرداخت مالیات که نوعی نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود در یک دادگاه آمریکا به سه ماه حبس محکوم شد.
کد خبر : 257155

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، احمد شیخ‌زاده روز گذشته (جمعه) در اقدامی غیر معمول در جایگاه شهود قرار گرفت و اتهامات مطرح شده از سوی پالما چن، قاضی منطقه بروکلین را رد کرد.


شیخ‌زاده به‌شدت اتهاماتی را که در زمینه ارتباطش با موضوع یک دانشمند هسته‌ای و مسئولان ایرانی در اثنای مذاکرات ایران با گروه 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای بود رد کرد.


به گزارش آنا، دادستانی آمریکا تیر سال جاری ادعا کرده بود طبق اسنادی که در اختیار دارند، احمد شیخ‌زاده مقدمات دیداری را میان یک دانشمند هسته‌ای مستقر در آمریکا با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و مسئول پیشین پرونده هسته‌ای و همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان فراهم کرده بود.


طبق گزارش رویترز، در حالی اتهام‌های تازه علیه احمد شیخ‌زاده مطرح شده است که وی در نوامبر 2016 (آذر 1395) اتهامات درباره ارائه اظهارنامه مالیاتی نادرست و نقض تحریم‌ها علیه ایران را پذیرفته بود.


شیخ‌زاده 61 ساله به رئیس دادگاه گفت که بازپرسان او را زیر فشار قرار داده‌اند تا درباره نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاعاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.


مشاور سابق دفتر نمایندگی ایران تصریح کرد: «این خط قرمزی بود که من انجام نمی‌دادم.»


احمد شیخ‌زاده پس از دادگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران حکم صادره را «ناعادلانه» خوانده است.


منابع آمریکایی اعلام کردند در دادخواست دادستانی بروکلین آمده بود که احمد شیخ‌زاده روابط تجاری خود با ایران را به وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاع نداده و بنابراین مقررات مربوط به کنترل و اعمال محدودیت بر روابط اقتصادی میان دو کشور را نقض کرده است.


طبق مدارک ادعایی دادستانی، او از سال 2008 به‌عنوان مشاور هیات نمایندگی ایران از این نهاد به صورت نقدی و ماهانه حقوق می‌گرفته و در سیتی بانک این پول‌ها را پس‌انداز می‌کرده است.


دادستان‌ها همچنین گفته‌اند شیخ‌زاده از سال 2008 تا 2012 میزان درآمد خود را کمتر از میزان واقعی به اداره مالیات آمریکا اعلام کرده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته