دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشکلات گوگل کروم و عدم رعایت استاندارد ها؛

کروم در مسیر تبدیل به اینترنت اکسپلورر 6!

مشکلات گوگل کروم (Google Chrome) و عدم رعایت استاندارد ها در حال تبدیل این مرورگر به اینترنت اکسپلورری دیگر است. گوگل کروم، با پیروی از استراتژی مایکروسافت در عدم رعایت استاندارد های وب، به مرور زمان محبوبیت خود را از دست خواهد داد.
کد خبر : 256987

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، گوگل کروم در حال حاضر به خاطر وجود در همه دستگاه های اندرویدی، ویندوزی و مک، محبوب‌ترین مرورگر اینترنت در دنیا است. گوگل روز به روز بیشتر به دسترسی ما در اینترنت، اطلاعات موجود در موتور جست و جو و سرویس هایی همچون جیمیل و یوتیوب تسلط پیدا می‌کند. کروم نیز یکی از قدرتمندترین ابزارهای این شرکت به حساب می‌آید. درحالی‌که این مرورگر از استاندارد های وب بر روی تمامی پلتفرم ها استفاده می‌کند اما یک سری دیگر از استاندارد هایی را که مربوط به سرویس های داخلی این مرورگر است رعایت نمی‌کند و همچنین کاربران را مجبور به استفاده از آن می‌کند. به گونه‌ای دیگر باید گفت مشکلات گوگل کروم باعث می شود تا این مرورگر رویه اینترنت اکسپلورر 6 را دنبال کند.


به گزارش دِ ورج،‌برای درک این مسئله باید به گذشته مرورگرها نگاهی بیندازیم و ببینیم چرا اینترنت اکسپلورر 6 تبدیل به مرورگری شد که تنها تعداد معدودی از آن استفاده می‌کردند. مشکلات گوگل کروم یکی از مسائل بزرگی است که این مرورگر باید با گسترش آن مقابله کند.


تاریخچه کوتاهی از مرورگرها


مایکروسافت با ویندوزهای خود حدود 16 سال پیش قدرت گرفت. در کنار اینتل، مایکروسافت حداقل 1 میلیارد دلار برای عرضه ویندوز ایکس پی خرج کرد. این دوره زمانی شروع شد که هنوز هیچ خبری از دستگاه های آیپاد،سرویس ایمیل جیمیل یا وبسایت یوتیوب و امثال آن‌ها نبود و مایکروسافت حتی رقیبی به سرسختی گوگل در آن زمان نداشت (البته شرکت گوگل فعال بود اما نه به این گستردگی). مایکروسافت به هر صورتی که خودش می‌خواست عمل می‌کرد. پس از شکست Netscape، دوران اینترنت اکسپلورر 6 آغاز شد.


اینترنت اکسپلورر 6 با ویندوز ایکس پی شروع به کار کرد و با ساختار این ویندوز بسیار هماهنگ بود. این مرورگر دقیقاً در زمانی به بازار آمد که رویداد dot-com در حال رشد بود. رویدادی که افزایش چند برابری رشد اینترنت در بین سال های 1997 تا 2001 را نشان می‌داد. برای بسیاری از کاربران، اینترنت اکسپلورر 6 اولین نقطه ورود به اینترنت به حساب می‌آمد. محبوبیت آن به قدری بود که همه اینترنت را تنها با لوگوی اینترنت اکسپلورر می‌شناختند. این مرورگر 90 درصد از بازار مرورگرها را در اختیار داشت.


مایکروسافت بر نوع دسترسی میلیون‌ها نفر به اینترنت نظارت داشت و با وجود اینترنت اکسپلورر 6، آن را تقویت می‌کرد. همان طور که اینترنت روز به روز گسترده‌تر می‌شد، استاندارد ها، توسعه‌دهندگان را قادر می‌ساخت تا بتوانند برنامه و وب سایت هایی بسازند که روی دستگاه های مختلف به‌کاربرده شود. اینترنت اکسپلورر 6 در آن زمان استاندارد های وب را زیر پا می‌گذاشت و حدود چند سال کاربران و توسعه‌دهندگان مایکروسافت را تحت فشار قرار داد.


عدم رعایت استاندارد های وب به این معنی بود که توسعه دهنگان کد نویسی های وب سایت خود را می‌بایست به اجبار با اینترنت اکسپلورر 6 هماهنگ کنند و مشتریان فقط و فقط باید از اینترنت اکسپلورر 6 استفاده کنند. این مرورگر به مدت 5 سال به رویه خود ادامه داد اما در این مسیر رقبا دست به کار شدند. در سال 2004 شرکت موزیلا که توسط مؤسس Netscape راه‌اندازی شده بود فایرفاکس 1.0 را عرضه کرد. این مرورگر دارای سیستم تب بندی بود و از تکنولوژی مسدودکننده پاپ آپ نیز استفاده می‌کرد. طرفداران این برنامه هزینه تبلیغاتی این مرورگر برای تبلیغ در صفحه اول روزنامه نیویورک‌تایمز را پرداخت کردند. این مرورگر اولین و قدرتمندترین رقیب اینترنت اکسپلورر 6 بعد از نت اسکیپ به حساب می‌آمد.


مایکروسافت در سال 2007 از اینترنت اکسپلورر 7 رونمایی کرد که این مرورگر دارای سیستم تب بندی و قابلیت های دیگری بود که عمدتاً کاربران را به پیش فرض‌های موجود در ویندوز جذب می‌کرد. مرورگر استاندارد های وب مایکروسافت را آن طور که باید و شاید رعایت نکرد و انتقادهایی که از مایکروسافت در این زمینه می‌شد رشد پیدا کرد. حتی سازنده وب جهانی (World Wide Web) تیم بارنرز لی از عملکرد مایکروسافت انتقاد کرد.


در زمان عرضه فایرفاکس، گوگل به سرعت در حال توسعه سیستم جست جو و کسب‌وکار تبلیغاتی خود بود. این شرکت آن زمان به جای تولید گوگل کروم بیشتر به فکر تولید نوار ابزار بود (این پروژه اولین حرکت بزرگ توسط مدیریت فعلی شرکت گوگل، سوندار پیچای بود). این نوار ابزار به عنوان یک افزونه در اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس به‌کاربرده می‌شد و همچنین سیستم مسدودکننده پاپ آپ و جست و جوی سریع را برای مرورگر فعال می‌کرد. گوگل این نوار ابزار را به طور فزاینده‌ای در صفحات جست و جوی خود تبلیغ کرد درحالی‌که مسدودکننده پاپ آپ آن بسیار برای کاربران اینترنت اکسپلورر محبوب شده بود.


همان طور که محبوبیت فایرفاکس زیاد می‌شد و اینترنت اکسپلورر روز به روز عقب تر می‌رفت، گوگل در سال 2008 با مرورگر کروم وارد بازار شد. این مرورگر با عرضه دو نسخه Acid1 و Acid2، از استاندارد های وب، پیروی و HTML5 را ارزش‌گذاری کرد، چیزی که مایکروسافت در آن اصلاً موفق نبود. توسعه‌دهندگان به علت این که کروم به آن‌ها اجازه می‌داد تا وب سایت های بهتر و با استاندارد بیشتر بسازند به سمت آن کشیده شدند. پس از عرضه این مرورگر، رقابت شدیدی بین فایرفاکس، کروم و اینترنت اکسپلورر صورت گرفت.


کروم هیچ‌گاه نتوانست 90 درصد بازار مرورگرها را در اختیار خود بگیرد اما توانست با چند پلتفرمی بودن خود و اجرا روی دستگاه های مختلف به کاربران برای دسترسی به اینترنت تسلط پیدا کند. وب سایت های Netmarketshare، W3Counter و StatCounter نشان دادند که کروم 60 درصد کل بازار مرورگرها را در اختیار دارد و بقیه مرورگرها هر کدام تا 14 درصد توانسته‌اند در این بازار سهم داشته باشند. این مرورگر در حال حاضر فعالیت هایی را انجام می‌دهد که شبیه به اینترنت اکسپلورر 6 در سال های پیش است. نباید تبدیل کروم به اینترنت اکسپلورر 6 را دست کم بگیریم چرا که این مرورگر روز به روز برنامه های را توسعه می‌دهد که از استاندارد های وب به هیچ‌وجه استفاده نمی‌کنند.


فقط با کروم بهترین کار را انجام دهید


نتایج تسلط گوگل بر بازار مرورگرها در سال 2017 کاملاً مشهود بود. این شرکت با جمله‌ی “فقط با کروم بهترین کار را انجام دهید” تبلیغات گسترده‌ای را به راه انداخت. برنامه های همچون گوگل میت، اللو ، گوگل ارت و یوتیوب استودیو بتا همگی استفاده از مایکروسافت اج را مسدود و کاربر را مجبور به استفاده از گوگل کروم کردند. برنامه های گوگل میت، گوگل ارت و یوتیوب حتی روی فایرفاکس نیز اجرا نمی‌شوند و کاربر را به اجبار به استفاده از کروم می شکانند. گوگل به تازگی به کاربران پیامی فرستاده مبنی بر این که به زودی گوگل ارت بر روی مرورگر های مایکروسافت اج و فایرفاکس اجرا خواهد شد و این شرکت در حال کار بر روی برنامه یوتیوب برای اجرا بر روی دیگر مرورگرها است.


برنامه های هنگ آوتس، اینباکس و اد وردز 3 (AdWords 3) همگی در زمان راه‌اندازی از این قاعده پیروی می‌کردند. یک توسعه‌دهنده در مایکروسافت رفتار گوگل را به عنوان یک الگوی استراتژیک تلقی می‌کند. این توسعه‌دهنده در توییتر این‌طور بیان کرد: زمانی که بزرگ‌ترین شرکت وب در دنیا رقبا را کنار می زند، بیشتر شبیه به این است که یک استراتژی را پیاده کرده باشد.


گوگل در این زمینه تنها نیست و وب سایت هایی نیز هستند که اعلام کرده‌اند برنامه هایشان در کروم به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند. شرکت های Groupun، Airbnb و Seamless از جمله آن‌ها هستند. شرکت Groupon در توئیتی اعلام کرد که این وب سایت برای سیاست های گوگل کروم کاملاً بهینه‌سازی شده است.


بنابراین چرا این اتفاق در حال رخ دادن است؟ بن گالبریت، مدیریت پلتفرم گوگل کروم گفت: با این که ده‌ها پروژه در هر زمان در گوگل کار می‌کنند اما تعداد اندکی از آن‌ها هستند که در چرخه تولید خود به کروم احتیاج داشته باشند. در هر صورت ما سعی می‌کنیم که بر محدودیت های موجود غلبه کنیم چرا که یک وب متن باز، فضای بهتری برای تولید وب سایت های بهتر است.


بسیاری از این مسائل به جای این که به عنوان توطئه برای فایرفاکس و یا مایکروسافت اج در نظر گرفته شود، نهایتاً به منابع مهندسی در گوگل و سایر شرکت های وب تبدیل شد. کارکنان گوگل از جیمیل، گوگل و کروم استفاده می‌کنند و همچنین مشتریان آن‌ها نیز همین روند را ادامه خواهند داد بنابراین همه آن‌ها باید برای کروم بهینه‌سازی را انجام دهند. تیم گوگل کروم همچنان طرفدار بزرگ وب متن باز است اما بهینه سازی سرویس ها فقط برای کروم توسط توسعه دهندگان گوگل، ظاهر جندان خوشی ندارد.


جیسون ارمند، مهندس کارایی در VoX Media می‌گوید: یکی دیگر از مسائل این است که توسعه‌دهندگان گوگل اغلب استاندارد های جدیدی را تولید می‌کنند و همواره در حال توسعه قابلیت های جدیدی هستند. هر کدام از آن‌ها درخواست ها و پیشنهاد های خود را برای W3C ارسال کردند و پاسخ گرفتند، بنابراین آن‌ها نیز طبق استاندارد کار می‌کنند. از طرف دیگر به علت حمایت گوگل از کاربران و توسعه‌دهندگان خود، به این نتیجه می‌رسیم که این شرکت اولین شرکتی بوده که استاندارد های جدید را با خود به همراه داشته است. توسعه‌دهندگان زیادی هستند که از کروم برای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند.


تصور بهتر شدن این وضعیت نیز سخت است. گوگل،سال گذشته وب کیت خود را کنار گذاشت و به سمت سیستم موتور بلینک رندرینگ رفت و در آن یک سری بهینه‌سازی‌ها برای کتابخانه‌های متن باز، فریموورک ها و دیگر قسمت های این موتور رندر انجام داد تا بتواند باگ ها و خطاهای آن را در مرورگرهای دیگر رفع کند. با استفاده از مرورگرهای سافاری، فایرفاکس، یا مایکروسافت اج در وب سایت های که توسعه‌دهندگان با استفاده از کروم در آن کار کرده‌اند، مطمئناً متوجه این مسئله خواهید شد. از طرفی برای بخش پشتیبانی کروم بیان جلمه “لطفاً کروم را دانلود کنید” از این که بخواهند بخش های کد خود در دیگر مرورگرها را تصحیح کنند عملیاتی به مراتب آسان تر است. توسعه‌دهندگان نیز چند سالی است که مجبورند برنامه های خود را برای کروم بهینه‌سازی کنند و تنها برای رفع خطاهایی که فقط و فقط در کروم به جود می‌آید کار کنند.


گوگل همچنین محبوب‌ترین وب سایت های جهان را مدیریت می‌کند و این شرکت کاربران را به استفاده از کروم برای بازدید این وب سایت ها ترغیب می‌کند. اگر شما با مرورگری غیر از کروم به وب سایت گوگل وارد شوید، 3 بار متوالی از شما سؤال می‌شود آیا می‌خواهید گوگل کروم را نصب کنید؟ گوگل همچنین از سیستمی استفاده می‌کند که برای مناطق خاص جهان به طور اجباری کروم را ارسال کند و در اختیار کاربران قرار دهد. این کار مشابه حرکت مایکروسافت در استفاده از ویندوز 10 است.


مسئله بزرگی که برای هر سرمایه گذار در بخش وب متن باز به وجود می‌آید این است که گوگل قاعده‌ها را زیر پا می‌گذارد و تنها به دنبال عرضه سرویس های “فقط کروم” خود است، حتی اگر این سرویس ها تازه راه‌اندازی شده باشند. با توجه به تکرار اتفاقات و این مسائل به نظر نمی‌رسد که یوتیوب تی وی آخرین مورد از این دست سرویس هایی باشد که گوگل به واسطه قدرت و زور خود آن را به کاربران عرضه کند.


جین سیمونز یکی از افراد تیم CSS موزیلا در مورد بهینه‌سازی Groupon برای کروم می‌گوید: این مسئله واقعاً قابل پذیرش نیست. توسعه‌دهندگان وب، همه شما می‌توانید بهتر کار کنید. برای وب برنامه نویسی کنید، نه برای مرورگر. در غیر این صورت کاربران خود را آزار خواهید داد.


جان گرابر، سازنده فرمت مارک داون (Markdown) و نویسنده وبلاگ Daring Fireball هشدار می‌دهد که اتفاقات بدتری در این زمینه خواهد افتاد. او می‌گوید: در حال حاضر سرویس های “فقط کروم” زیادی در حال فعالیت هستند. اگر واقعاً فکر می‌کنید که گوگل در حال ساخت پلتفرم اختصاصی کروم نیست، در اشتباه بزرگی هستید.


البته امیدواری هایی نیز در این زمینه وجود دارد. بن گالبریت گفت: کمک به ساخت علایق و عادت های توسعه‌دهندگان که بتواند از رشد وب متن باز حمایت کند در دستور کار تیم کروم و گوگل در سال 2018 قرار دارد. این حرکت می‌تواند ساخت و توسعه برنامه های “فقط کروم” را کاهش دهد.


مایکروسافت ممکن است مرگ اینترنت اکسپلورر 6 را جشن بگیرد، اما اگر روند تبدیل کروم به اینترنت اکسپلورر 6 ادامه داشته باشد، گوگل می‌تواند عصر دنیای کثیف اینترنت را با شعار “فقط با کروم بهترین کار را انجام دهید” را به شکلی وحشتناک تر زنده کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب