دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واردات بیش از یک و نیم میلیون تن گندم در سال 94

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان کل خرید تضمینی گندم در کشور را 7.7 میلیون تن پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به نیاز بازار مصرف در سال جاری حدود یک میلیون و 750 هزار تن گندم وارد کشور می‌شود.
کد خبر : 25657

علی قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه تولید کل گندم کشور 11 میلیون تن پیش‌بینی شده است، افزود: بخش زیادی از گندم تولیدی کشاورزان برای خودمصرفی و تامین بذر است و باقی به صورت خرید تضمینی در اختیار دولت قرار می‌گیرد.


وی بیش‌ترین خرید تضمینی صورت گرفته را مربوط به استان خوزستان با 951 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: استان فارس نیز عموما پس از اتمام خرید تضمینی دومین استان است چرا که امسال در حدود 540 هزار تن گندم از این استان خریداری شده است و پیش‌بینی می شود میزان خرید پس از رسیدن گندم به فصل برداشت به بیش از 900 هزار تن برسد.


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: سومین استان در حجم خرید تضمینی صورت گرفته گلستان است که تاکنون 440 هزار تن خریداری کردیم و این میزان تا پایان خرید تضمینی به حدود 700 هزار تن می‌رسد.


قنبری در پاسخ به این سوال که بیش‌ترین مطالبات از خرید تضمینی گندم مربوط به کدام استان است؟ اظهار کرد: هر استانی که زودتر گندم خود را بدهد، زودتر نیز پول آن را دریافت خواهد کرد و بر این اساس گندمکاران خوزستانی تمام پول گندم خود را دریافت کرده‌اند.


وی با بیان اینکه نرخ گندم وادراتی به علت حمایت از تولید داخلی کمی ارزان‌تر است، تاکید کرد: نرخ گندم وارداتی در زمان‌های مختلف متفاوت است اما قیمت روز برای واردات 270 دلار در تن به صورت متوسط است.


معاون وزیر جهاد کشاورزی عمده‌ترین کشورهای واردکننده گندم را کانادا، آلمان، استرالیا، روسیه، قزاقستان و اکراین عنوان و خاطرنشان کرد: نرخ خرید تضمینی برای هر کیلوگرم گندم معمولی یک هزار و 155 تومان و هر کیلوگرم گندم دوروم یک هزار و 188 تومان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته