سرمایهگذاری خارجی در ساختوساز خلاصه نمیشود/ لزوم یادآوری انتقال دانش و سبک فروش کالا
فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایهگذاری اتاق ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا گفت: سرمایهگذاری، موتور محرک و عامل اصلی رشد اقتصادی در بخشهای توسعهای بوده و اگر سرمایهگذاری مستقیم خارجی به اقتصاد ملی وارد شود، اثرات توسعهای بیشتر نمایان میشود.
وی ادامه داد: سرمایهگذاری خارجی اثرات فراوانی از جمله انتقال دانش، دسترسی به بازارهای بینالمللی، رقابتپذیری جهانی، اشتغالزایی، توسعه و بهبود زیرساختها و البته افزایش درآمدهای مالیاتی را دربرخواهد داشت.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اهمیت جذب سرمایهگذار خارجی در اقتصاد پس از برجام را مهم ارزیابی کرد و گفت: مهمترین رقابت در بین کشورهای در حال توسعه، جذب سرمایهگذاری خارجی برای توسعه اهداف خرد و کلان اقتصادی است بنابراین ایران نیز باید با افزایش ثبات اقتصادی، در مسیر جذب سرمایهگذار خارجی گام بردارد.
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نبوده سرمایهگذاری در بخشهای تولیدی و مولد باعث رکود چرخه صنعت شده تاکید کرد: رشد سرمایهگذاری منجر به افزایش تولید، ارزش افزوده، درآمدزایی، رفاه عمومی، اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، فقر و غیره در جامعه میشود.
مستوفی با اشاره به اهمیت بنیادی توسعه از طریق سرمایهگذاری خارجی گفت: دولتها برای دستیابی به اقتصاد پیشرفته و پویا، باید توجه کافی را از طریق وضع و اعمال قوانین و مقررات خاص، ایجاد بسترها و بهبود زیرساختهای لازم، استفاده بهینه از منابع، امکانات، ظرفیتها، توانمندیها و به کارگیری مدیریت اصولی، علمی و منطقی معطوف تا بدین وسیله موجبات تحول و پیشرفت کشور و جوامع را فراهم کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درخصوص اینکه سرمایهگذاری را نباید تنها انتقال پول دانست، تصریح کرد: سرمایهگذاری تنها تامین مالی در بنگاههای اقتصادی و تولیدی نیست بلکه اهداف برجستهتری از قبیل انتقال تکنولوژی، سبک مدیریتی، ایجاد بازار صادراتی و مواردی از این دست را دنبال میکند.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: درحالحاضر قیمتتمامشده تولید کالا در ایران به دلائل مختلف منجمله بالا بودن سود تسهیلات بانکی، کاهش بهرهوری، ضعف مدیریتی، قدیمی بودن تکنولوژی و غیره بسیار بالاست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامهریزی و سیاستگذاری در مملکت باید به گونهای تعریف شود که کالا به مدد سبک مدیریتی نوین و فناوری روز دنیا با هزینه منطقی تولید و با کیفیت مناسب و قیمت رقابتی به بازار مصرف عرضه شود.
انتهای پیام/