دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1396 - 16:48
یک جراح فک و صورت:

مراقب دندان‌های نهفته نوجوانان باشید

یک جراح فک و صورت گفت: هر ریشه دندان که نهفته باشد اعم از عقل و یا هر دندان دیگر مساوی با وجود یک کانون عفونی در دهان است که حتما باید جراحی شود.
کد خبر : 256290

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر جواد فاریابی با مهم دانستن کنترل وضعیت رویش دندان‌های کودکان توسط والدین، مراقبان بهداشت مدارس و دندانپزشکان، بیان کرد: هر دندان زمان مشخصی را برای رویش دارد بنابراین باید از رویش دندان‌ها در آن زمان مشخص مطمئن شویم، گاهی بی‌توجهی‌ها باعث بروز مشکلات دهانی و همچنین افزایش هزینه‌های مالی به خانواده‌ها می‌شود.


وی افزود: هر دندان نهفته‌ای که داخل فک باقی بماند ما از عوارضی مانند ایجاد کیست و یا تومورها اطراف این دندان ها نگران هستیم.


فاریابی با بیان اینکه مردم بیشتر به نهفته بودن و یا نبودن دندان عقل توجه می‌کنند، گفت: بهتر است والدین و مراقبان بهداشت مدارس به عدم وجود هر دندان در دهان نوجوان و جوان توجه کنند چون می‌تواند نشانه مهمی برای پیگیری باشد.


وی افزود: به عنوان مثال اگر کودک 12 ساله دندان پیشین بالا (جلو) نداشت هم والدین و هم مراقبان بهداشت مدارس باید توجه کنند که چرا این دندان در این سن رویش مناسب دندان نداشته است.


فاریابی گفت: اگر همین دندان به موقع رشد نکند و در دهان باقی بماند می‌تواند علاوه بر مشکلات زیبایی مسائبی را برای فرد ایجاد کند.


این عضو هیات علمی در رابطه با دندان عقل و نهفته بودن یا نبودن این دندان، خاطرنشان کرد: با انجام رادیوگرافی می‌توان از سن 14 سالگی جوانه و تاج دندان عقل را داخل استخوان ببینیم و این دندان از 17 تا 20 سالگی در دهان رویش می‌کند.


وی ادامه داد: اگر جوانی به سن 22 و یا 23 سالگی رسید و دندان عقلی در دهانش رویش پیدا نکرد باید به دندان پزشک مراجعه کند و با انجام رادیوگرافی از وجود دندان عقل مطمئن شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته