دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1396 - 15:55
نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با آنا؛

زیاده‌خواهی‌مخالفان سوری کنفرانس سوچی را به حاشیه برد

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه گفت: مخالفان سوری توافقات قبلی درباره محورهای رایزنی کنفرانس سوچی را زیر پا گذاشتند و در برخی بندهای کنفرانس خواستار اصلاح و افزودن موارد مدنظر خود بودند.
کد خبر : 256281

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ کنفرانس سوچی که قرار بود از صبح امروز (سه‌شنبه) به‌طور رسمی آغاز شود، با کارشکنی مخالفان سوری از سویی و اختلاف میان استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه با هیات‌های روسیه و ترکیه به حاشیه رانده شد. البته این حاشیه پس از دو ساعت با توافقی که انجام شد، خاتمه یافت و کنفرانس آغاز به کار کرد.


الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره علت به تاخیر افتادن کنفرانس سوچی و حاشیه‌های به وجود آمده گفت: «مخالفان سوری که مشارکت نکردن خود را در کنفرانس سوچی اعلام کرده بودند، انتظار داشتند با حمایت ترکیه مواجه شوند که این ترفند با اعلام حضور آنکارا در عمل به شکست انجامید.»


وی افزود:‌ «در ادامه، آن‌ها که دنبال بهانه‌ای برای اخلال در روند مذاکرات بودند، هیاتی را از آنکارا به سوچی اعزام کردند. این هیات صبح امروز (سه‌شنبه) وارد فرودگاه این شهر شدند ولی باوجود اطلاع قبلی از شرایط حضور در کنفرانس، اعلام کردند حاضر نیستند زیر پرچم رسمی سوریه به مذاکره در کنفرانس بپردازند. موضوع دیگر این بود که آن‌ها حتی توافقات قبلی را درباره محورهای رایزنی زیر پا گذاشتند و در برخی بندهای کنفرانس، ازجمله در بند پایانی که مربوط به تشکیل کمیته‌های قانونی می‌شود، خواستار اصلاح و افزودن موارد مدنظر خود بودند که این موضوع با مخالفت روسیه و هیات نظام سوریه مواجه شد.»


لاورنتیف با بیان اینکه زیاده‌خواهی‌های مخالفان سوری کنفرانس سوچی را تحت تاثیر قرار داد، اختلاف میان استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و روسیه را جزئی خواند و گفت که این موضوع بلافاصله حل شد ولی عمده اختلاف به موضوع میان سازمان ملل متحد و ترکیه بازمی‌گشت که دی‌میستورا از انفعال آنکارا در متقاعد کردن مخالفان سوری برای شرکت در کنفرانس انتقاد داشت.


نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه درباره سرنوشت حضور کردها در کنفرانس سوچی گفت:‌ «روسیه از حضور کردها در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه حمایت کرده و می‌کند و حتی ما به‌طور فردی برای آن‌ها دعوتنامه ارسال کردیم.»


وی افزود:‌ «معتقدیم همه طرف‌های سوریه در گفت‌وگوی سوری-سوری باید مشارکت داشته باشند و آن‌ها هستند که خق تعیین سرنوشت کشورشان را دارند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته