دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پشت پرده رای گرفتن قطر و رای نگرفتن ایران

چگونه حق میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا گرفته شد؟

بی‌اطلاعی اهالی ساختمان فدراسیون فوتبال از یک قانون و تبصره ساده، سبب شد ایران فرصت اعتراض به بازی در کشور بی‌طرف را از دست بدهد! اشتباهی نابخشودنی که البته اصلا کسی هم به آن توجه نکرده است!
کد خبر : 256179

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، «به این وسیله دستور جلسه کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا را به شما تقدیم می‌کنیم. در این جلسه به بحث پیرامون موارد زیر می‌پردازیم.» متن نامه ارسالی دبیرکل‌ ای‌اف‌سی به فدراسیون‌های عضو به شکایت قطر از امارات و عربستان بابت حاضر نشدن در این کشور برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا اشاره داشت، اما اشاره‌ای به اعتراض ایران به این امر نبود. دلیلش هم البته بسیار ساده و قابل حدس است؛ طرف ایرانی اعتراضی برای ‌ای‌اف‌سی ارسال نکرده بود که در گزارش دبیرکل به آن استناد شود!


دستور جلسه یا «اَجندا» در طول مدت مشخصی تکمیل می‌شود. رسم است که دبیرکل یک‌ماه قبل از برگزاری نشست، دستور جلسه را برای اعضا ارسال می‌کند. هر کشوری که درخواست یا اعتراضی دارد باید 10 روز زودتر از تکمیل این گزارش، خواسته خود را به‌صورت رسمی به دبیرکل اعلام کند تا در دستور کار قرار بگیرد. بی‌اطلاعی اهالی ساختمان فدراسیون فوتبال از این قانون و تبصره ساده، سبب شد ایران فرصت اعتراض به بازی در کشور بی‌طرف را از دست بدهد! اشتباهی نابخشودنی که البته اصلا کسی هم به آن توجه نکرده است!
فرافکنی مهدی تاج


بعد از برگزاری جلسه، مهدی تاج به‌گونه‌ای با رسانه‌ها صحبت کرد که انگار در دستور جلسه اسم ایران و اعتراض ایران ثبت شده و همه اعضا با اعتراض ایران موافقت کرده‌اند. او حتی با صراحت اعلام کرد اگر قرار بر بازی ایران در زمین بی‌طرف باشد از لیگ قهرمانان آسیا کنار خواهیم کشید. صحبت‌های او با سایت رسمی فدراسیون فوتبال را بخوانید:
جلسه کمیته مسابقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟


جلسه خوبی بود. ما یک روز زودتر به ژاپن رفته بودیم و رایزنی خوبی هم با اعضای کمیته مسابقات داشتیم و دلایل منطقی خود برای پایان دادن به شرایط فعلی را مطرح کردیم. خوشبختانه اعضای کمیته مسابقات با نظر ما موافق بودند.
همه اعضا حاضر بودند؟


خیر؛ نمایندگان کویت، سوریه و کره‌شمالی نبودند و نماینده عراق هم در زمان رای‌گیری از سالن بیرون رفت. نمایندگان ایران، قطر، امارات و عربستان هم در زمان رای‌گیری مجبور به ترک سالن شدند تا اعضا آزادانه رای بدهند.
شنیدیم صحبت‌های شما و نماینده عربستان با هم تفاوت ماهیتی داشت؟


بله؛ من درباره سود فوتبال و سود کنفدراسیون آسیا صحبت کردم و اینکه اگر این روند ادامه داشته باشد، با آسیب رسیدن به تماشاگران و دلسردی اسپانسرها، فوتبال قاره متضرر خواهد شد؛ اما نماینده عربستان فقط می‌گفت ایران ناامن است.
شما در برابر این اتهام دفاع کردید؟


بله؛ گفتم اینجا در این جلسه نمایندگانی از کشورهای استرالیا، ژاپن، چین، قطر و کره‌جنوبی حضور دارند که تیم‌های کشورشان در چارچوب مقدماتی جام‌جهانی یا برای بازی با ایران یا برای بازی با عراق به ایران آمده‌اند و بدون کوچک‌ترین مشکلی به کشورشان بازگشته‌اند و همه کشورها هم در بازگشت گفته‌اند در امنیت کامل بازی کرده‌اند. اینها نشان از امنیت مطلق ایران دارد. ما نباید اجازه دهیم سیاست بیش از این در فوتبال دخالت و مردم را از دیدن فوتبال زیبا محروم کند. اگر شور تماشاگر و پول اسپانسر از فوتبال آسیا حذف شوند، آسیب بزرگی به فوتبال قاره وارد می‌شود. یوفا و فیفا اجازه دخالت سیاست در فوتبال را نمی‌دهند و ما هم باید از دنیا تبعیت کنیم. نماینده قطر هم در آن جلسه خوب صحبت کرد و درنهایت رای‌گیری بدون حضور نمایندگان چهار کشور ایران، قطر، امارات و عربستان انجام شد.
رای چه بود؟


رای با قاطعیت به میزبانی ایران از همه بازی‌ها بود. بیانیه را هم به این صورت نوشتند که خواست و اراده کمیته مسابقات به برگزاری بازی رفت و برگشت در همه کشورهاست در حالی که در بیانیه سال قبل به‌صراحت نام ایران و عربستان را آورده و از این بخش استثنا کرده بودند. در حقیقت کمیته مسابقات رای داده بود ایران امن نیست.
این تصمیم نهایی است؟


خیر؛ همه تصمیم‌های کمیته‌ها باید در هیات‌رئیسه تصویب شود همان‌طور که مصوبات کمیته‌های ما باید در هیات‌رئیسه فدراسیون خودمان تصویب شود. البته ما در اجلاس هیات‌رئیسه که به‌زودی در بانکوک برگزار می‌شود، آقای کفاشیان را داریم و مطمئن هستم ایشان به‌خوبی از دستاورد اخیر دفاع می‌کنند.
ممکن است حاصل جلسه دیروز کمیته مسابقات، در هیات‌رئیسه تصویب نشود؟


بله؛ احتمالش وجود دارد اما این احتمال کم است. کمیته مسابقات صراحتا رای به بازی رفت و برگشت در کشورها ازجمله ایران داده و تبصره و قید و استثنا هم در آن دیده نمی‌شود.
شنیده‌ایم عربستانی‌ها رایزنی‌های خود را برای تغییر رای کمیته مسابقات شروع کرده‌اند؟


درست است. همین امروز با دبیرکل جلسه گذاشته‌اند و می‌خواهند به دیدن شیخ‌سلمان هم بروند.


این درست است که عربستانی‌ها و اماراتی‌ها گفته‌اند در صورت تصویب بیانیه جلسه دیروز کمیته مسابقات در جلسه آینده هیات‌رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیگر در مسابقات آسیا شرکت نمی‌کنند‌؟


بله؛ آنها امروز با دبیرکل AFC جلسه گذاشته‌اند‌ و این را گفته‌اند. این را هم بگویم که عکس آن هم صادق است و اگر این رای‌گیری و تصمیم قانونی کمیته مسابقات، در جلسه آینده هیات‌رئیسه AFC مصوب نشود، ما هم از مسابقات آسیا کنار خواهیم رفت چون این را ظلمی بزرگ در حق فوتبال ایران و آسیا می‌دانیم.
واکنش‌ها به سخنان تاج


از یکی دو روز پس از ایراد صحبت‌های تاج، شایعات به سطح رسانه‌ها منتقل شد؛ شایعاتی که روایت دیگری از اتفاقات رخ‌داده در جلسه کمیته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ارائه می‌دادند. آنها تاکید می‌کردند تنها نام قطر در این دستور کار ذکر شده و قطر خواستار میزبانی از عربستان و امارات در زمین خود داشته و قرار به رای‌گیری در جلسه بعدی گذاشته شده اما نامی از ایران در این دستور کار نبوده و اصلا بحثی درمورد الزام تیم‌های عربستان و امارات برای حضور در ایران مطرح نشده!


چند روز بعد بود که مهدی تاج ناچار شد رسما صحبت‌های خود مبنی‌بر کناره‌گیری از لیگ قهرمانان را تکذیب کند و بگوید: «دیگر بحثی برای کناره‌گیری نداریم، بلکه تاکید ما بر میزبانی است.»


این صحبت‌های تاج با تمسخر علی کریمی هم مواجه شد که در همان روز بیان شدن این سخنان، در کانال تلگرامی خود به تمسخر رئیس فدراسیون پرداخت و کنایه زد که منتظر است ببیند فدراسیون فوتبال آنقدر شجاعت دارد که این تصمیم را عملی کند یا خیر!


علی کفاشیان هم در گفت‌وگویی با وب‌سایت برنامه 90، اتخاذ تصمیم کناره‌گیری را عملی عجولانه قلمداد کرد و گفت: «نه این تصمیم (کناره‌گیری) عجولانه است. باید ببینیم آنها چه پیشنهادهایی دارند و همه را بسنجیم. قوانین فیفا و AFC این است که سیاست نباید در ورزش دخالت کند که متاسفانه دخالت می‌شود. حالا باید ببینیم چه می‌شود.»
صحبت‌های رادیویی کفاشیان


صحبت‌های علی کفاشیان با برنامه «وقت اضافه» هم شنیدنی است. چند روز پس از بازگشت تاج و کفاشیان از نشست کمیته مسابقات در مصاحبه با رادیو ورزش و در برنامه «وقت اضافه» گفت: «وقتی دستور کار یا اجندا مطرح شد، شکایت عربستان، قطر و امارات به میان آمد که درمورد بازی رفت و برگشت بحث‌هایی داشتند. اصلا شکایت ما به آنجا نرسیده بود!»


متوجه‌اید؟ یک سال تمام رسانه‌ها، هواداران، باشگاه‌های فوتبال و مقامات ورزشی ما نسبت به برگزاری بازی در زمین بی‌طرف شکایت داشتند و منتظر بودیم تا در فصل جدید مشکل برطرف شود و با اعتراض فدراسیون، بازی در زمین بی‌طرف لغو شود اما فدراسیون فوتبال به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین یا سهل‌انگاری در ارسال شکایت قانونی در زمان لازم خودداری کرد تا امسال هم ناچار به برگزاری بازی در زمین بی‌طرف باشیم.
آدرس‌های غلط فدراسیون فوتبال


بعد از اینکه برای اهالی فدراسیون فوتبال مشخص شد که به دلیل عدم ارسال شکایت در زمان قانونی، اصلا بختی برای فرار از بازی در زمین ثالث وجود ندارد، آدرس دادن‌های غلط آغاز شد. اعضای بلندپایه فدراسیون فوتبال به جای اینکه به این اشتباه اعتراف کنند و مقصر یا مقصران این وضع را برکنار یا جریمه کنند، تصمیم گرفتند با کش دادن این وضع و رسیدن به زمان برگزاری مسابقات، مردم را در ناآگاهی نگه دارند.


آنها مدام از رای دادن در جلسه بعدی «ای‌اف‌سی» سخن می‌گفتند بلکه با رای آوردن قطر، عربستان از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا کنار بکشد که این امر رخ نداد. با اعلام رسمی رای «ای‌اف‌سی» به سود قطر، وزیر ورزش عربستان هم اعلام کرد منعی برای اعزام تیم‌های عربستانی به قطر وجود ندارد. عربستان و امارات حالا خود را برای بازی در زمین قطر آماده می‌کنند اما تیم‌های این دو کشور برای برگزاری مسابقات به ایران نمی‌آیند. مشکل عربستان که بعید است در این مدت حل شود و ظاهرا اماراتی‌ها هم تصمیم گرفته‌اند در ایران بازی نکنند. بر فرض که امارات هم به ایران بیاید، بازهم مشکل اصلی بازی کردن مقابل نماینده عربستان در زمین بی‌طرف است.
بحران میزبانی


کمتر از دو هفته دیگر تا آغاز مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باقی‌مانده اما نمایندگان کشورمان هیچ‌کدام نمی‌دانند باید در کدام زمین بی‌طرف با نمایندگان عربستان – و شاید امارات– بازی کنند. هنوز هیچ‌کدام از کشورهای ثالث با میزبانی نمایندگان ایران موافقت نکرده‌اند. حتی شنیده می‌شود عمان هم به‌صورت غیررسمی اعلام کرده از میزبانی تیم‌های ایرانی معذور است! شنیده می‌شود در کشورهای آسیای میانه کسی حاضر به میزبانی ایران نیست، عمان پاسخ منفی داده و شاید تنها امید ما به قطر باشد که آنجا هم زمین کشورهای عربستانی است، نه زمین بی‌طرف! استقلال روزگذشته اعلام کرد که قطر را به میزبانی برگزیده اما هنوز از دو تیم دیگر خبری نیست.


مساله دیگری که سایت «ورزش سه» هم به آن اشاره کرده فشار شبکه ورزشی قطر «بین‌اسپورت» به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری مسابقات در ورزشگاه کشورهای میزبان است. «بین‌اسپورت» برای تمدید قرارداد دومیلیارد دلاری با‌ «ای‌اف‌سی» اصرار دارد که بازی‌ها در ورزشگاه کشورهای میزبان برگزار شود. آنها نمی‌خواهند ظرفیت ورزشگاهی مثل آزادی با ده‌ها هزار تماشاگر را از دست بدهند و به جایش در ورزشگاهی خالی در قطر یا عمان بازی پرسپولیس یا استقلال یا دیگر تیم‌های ایرانی را پخش کنند ضمن اینکه عربستان هم از پذیرش کادر «بین‌اسپورت» در کشور خود امتناع ورزیده. آنها سال قبل و بعد از بحران‌های پیش آمده اعلام کردند «بین‌اسپورت» حق ورود به این کشور را ندارد و با آنها قراردادی امضا نکردند.


بحران فدراسیون در حوزه نیروی انسانی


مشکل اصلی فدراسیون در عدم استفاده از نیروهای تخصصی است که سبب می‌شود چنین مشکلاتی ایجاد شود. بی‌اطلاعی از امر بسیار ساده‌ای چون زمان لازم برای ارسال نامه‌های رسمی به ای‌اف‌سی مساله بسیار پیش‌پاافتاده‌ای است اما همین موضوع تبدیل به بحرانی می‌شود که نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد.
چرا دلیل استعفای آصفی بیان نشد؟


تا جام‌جهانی چند ماه بیشتر زمان باقی‌نمانده اما وضعیت فدراسیون فوتبال به‌گونه‌ای است که جز ناامیدی از آن خبری بیرون نمی‌آید. استعفای حمیدرضا آصفی، مشاور بین‌الملل رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس ستاد هماهنگی و برنامه‌یزی جام‌جهانی ۲۰۱۸ از اخباری بود که سعی شد خیلی به آن پرداخته نشود. هنوز کسی نمی‌داند چرا آصفی از این سمت استعفا داد.


آخرین مصاحبه‌ای که از او در حیطه ورزش خواندیم در گفت‌وگو با سایت «ورزش سه» بود که در این مصاحبه او حرف‌های جالبی را بر زبان آورد.


حمیدرضا آصفی سفیر سابق ایران در امارات و مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال در این رابطه به «ورزش سه» گفت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا رایی را صادر کرده که کلیت آن به‌نفع جمهوری اسلامی است. البته یکی دو بند از رای صادره مبهم است اما همان‌طور که گفتم کلیت رای به‌نفع کشور ماست. یکی از بندهایی که دوپهلو به نظر می‌رسد این است که در آن آمده کنفدراسیون‌ها باید کشورهایشان را مجاب کنند بازی‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار شود. البته ما از ای‌اف‌سی خواسته‌ایم که رای را به‌طور صریح اعلام کند و دچار بازی‌های سیاسی سعودی‌ها نشود؛ اما بازهم می‌گویم که کلیت این رای به‌نفع جمهوری اسلامی است. در حصول این نتیجه من نقش رئیس فدراسیون و دکتر اسدی، دبیر وقت فدراسیون فوتبال را بسیار موثر می‌دانم. هم آقای تاج و هم آقای اسدی در آن زمان تلاش زیادی کردند و از همه وجودشان برای اینکه‌ ای‌اف‌سی این رای را بدهد، مایه گذاشتند.»


این صحبت‌ها در بازگشت تیم اجرایی ایران از نشست برزبان آمد و در تاریخ دهم آذرماه منتشر شد. این در حالی است که به‌تدریج مشخص شد این صحبت‌ها سودی نداشته و اصلا نام ایران در دستور کار قرار نداشته که تلاش‌های آقای آصفی یا آقای اسدی بخواهد به نتیجه‌ای برسد!


چندی بعد بود که ابعاد قضیه مشخص شد و همه به این نتیجه رسیدند که ایران امسال هم مطابق صحبت‌های ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، باید با عربستان در زمین ثالث بازی کند.


تلاش‌های مسئولان فدراسیون و حتی حمیدرضا آصفی برای متقاعد کردن مقامات ای‌اف‌سی برای لغو قانون زمین بی‌طرف به جایی نرسید؛ چراکه با ارسال نشدن شکایت رسمی ایران در زمان مناسب، این موضوع در دستور کار قرار نگرفت.


کسی نمی‌داند چه شد که حمیدرضا آصفی یک‌ماه بعد یعنی دهم دی‌ماه استعفای خود را از ستاد هماهنگی برنامه‌ریزی جام‌جهانی ۲۰۱۸ اعلام کرد. آصفی بی‌سر و صدا از این سمت استعفا کرد، پاسخ هیچ رسانه‌ای را نداد و هیچ گزارشی هم از چرایی دلیل استعفای او اعلام نشد.


درمورد جدایی او تنها به این شایعه برخوردیم که وی به‌شدت از مسئولان فدراسیون دلخور و ناراضی است که اگر نبود استعفا نمی‌داد. اگر دلیل دیگری در میان نباشد اصلا بعید نیست که دلیل واقعی ناراحتی و کناره‌گیری او همین مساله بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها در «ای‌اف‌سی» باشد. اینکه تمام تلاش‌های آنها برای به هدف رساندن نتیجه به دلیل ساده‌ای مانند سهل‌انگاری یک کارمند، نقش بر آب شده باشد.


هنوز دلیل موجهی برای استعفای رئیس ستاد جام‌جهانی فدراسیون فوتبال کشورمان اعلام نشده در حالی که یک‌ماه از این استعفا گذشته است. در مورد استعفای او صحبت‌های زیادی داخل راهروهای فدراسیون فوتبال پیچیده. ظاهرا طرح‌های پیشنهادی وی برای جام جهانی عمدتا مورد موافقت اعضای دیگر قرار نمی‌گرفت. بحث رقم نخوردن نتیجه لازم در پرونده «ای‌اف‌سی» و میزبانی در کشور ثالث هم از بحث‌هایی است که ظاهرا برای سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گران تمام شده است.
بحران‌های تداوم‌دار با کارلوس کی‌روش


اوضاع فدراسیون فوتبال با کارلوس کی‌روش همچنان بحرانی است. کی‌روش بی‌توجه به فشار افکارعمومی روی فدراسیون فوتبال به غیبت‌های طولانی‌مدت خود ادامه می‌دهد. حتی بازگشت او به ایران هم خیلی با استقبال رسانه‌ها مواجه نشد چرا که خبر حضور او در همایش اسپانسر شخصی‌اش آنقدر توی ذوق زد که حتی صدای رفقای رسانه‌ای هم درآمد. گویا مسئولان فدراسیون فوتبال می‌خواهند این چند وقت را نیز با کی‌روش مدارا کنند تا بعد از جام جهانی مربی دیگری انتخاب کنند. کی‌روش علاوه‌بر هزینه‌های سنگینی که روی دست فدراسیون گذاشته با نوع برخوردش با مسئولان فدراسیون و اهالی فوتبال نیز خشم همگان را برانگیخته. او پاسخگوی هیچ‌کس نیست، همه را در فدراسیون زیردست خود می‌داند و روی همین حساب است که دیگر کسی پشتیبان او نیست. تاج می‌کوشد با مماشات با مرد پرتغالی، آرامش را در حوزه تیم ملی حفظ کند اما بعید است که حتی او هم راضی به ادامه کار با کی‌روش باشد.
منتظر چه باشیم؟


هنوز معلوم نیست در فدراسیون فوتبال با مقصران عدم ارسال اعتراض ایران در وقت قانونی برخوردی صورت می‌گیرد یا نه. با این همه نگاهی بیندازید به یک فصل پیش رو. به بازی‌های حساسی که نمایندگان ما ناچارند در زمین بی‌طرف برگزار کنند و همه به خاطر بی‌اطلاعی از قوانین و سهل‌انگاری‌هایی است که انگار در فدراسیون فوتبال طبیعی است.


منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته