دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امیر واعظ آشتیانی:

مسببان بازی در کشور ثالث مواخذه شوند/ آپشن‌های بی‌اثر و جیب خالی فدراسیون فوتبال

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: آنهایی که مدعی بودندبا آپشن‌های موثری که دارند اجازه نمی‌دهد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا آسیبی ببینند، امروز باید مواخذه شوند.
کد خبر : 256172

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی برای سومین سال متوالی برابر نمایندگان عربستان در کشور ثالث به میدان خواهند رفت که کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی که تیم‌های باشگاهی کشورهای عربستان و امارات تلاش داشتند برابر نمایندگان قطر نیز در کشور ثالث بازی کنند، رای به میزبانی این کشورها از یکدیگر داد و بازی در زمین بی طرف را برای این کشور‌‌ها لغو کرد. این اتفاق در شرایطی به وقوع پیوست که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال پیش از این اعلام کرده بود، AFC رای به بازی نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف نداده و اگر اتفاقی غیر از این بیفتد باشگاه‌های ایران از لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری می‌کنند.


امیر واعظ آشتیانی در خصوص اینکه نمایندگان ایران باز هم فرصت میزبانی از تیم‌های عربستانی را در لیگ قهرمانان آسیا از دست دادند، به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «وقتی که دو سال پیش ما پذیرفتیم به موضوع واهی و سیاسی عربستان توجه کنیم و بر سر میز مذاکره با آنها بنشینیم، عملا خود را در کار انجام شده قرار دادیم. برایم کاملا جای تعجب داشت که مدیران آن زمان فدراسیون فوتبال چگونه نمی‌دانستند رئیس AFC عمال و دست نشانده عربستانی‌ها هستند.»


وی ادامه داد: «عوامل فدراسیون فوتبال باید با سندسازی لازم به FIFA اطلاع می‌دادند که فدراسیون فوتبال عربستان تصمیم دارد نمایندگان خود را به ایران نفرستد و سیاست را در فوتبال دخیل کرده است. حتی می‌شد به کمیته بین‌المللی المپیک IOC مدارکی را فرستاد تا از دخالت سیاست در ورزش جلوگیری شود ولی اهمال و کوتاهی مدیران فدراسیون باعث شد تا حرف عربستانی‌ها به کرسی بنشیند و ما امسال در حالی سومین تجربه بازی در کشور ثالث را تجربه خواهیم کرد که هنوز هم مدیران فدراسیون نتوانسته‌اند کاری کنند که باشگاه‌های کشورمان به حق طبیعی‌شان برسند.»


مدیرعامل باشگاه استقلال تاکید کرد: «باید بپذیریم که مدیران فدراسیون فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی ناکارآمد هستند. اگر کار دیپلماتیک بلد بودند کار به اینجا نمی‌رسید که امارات هم به دنبال این موضوع باشد که در کشور ما بازی نکند. ضعف در دیپلماسی فدراسیون ایران کاملا مسجل است چرا که دو کشور بی هویت و بی ریشه توانسته‌اند برای ما ایجاد دردسر کنند. اگر عربستان مدعی است که به کنسولگری این کشور حمله‌ای صورت گرفته، بهانه امارات چیست؟ چرا مدیران همین ادعای واهی امارات را دستاویزی نمی‌کنند تا مانع حضور تیم‌های‌مان حتی در عربستان شوند.»


وی افزود: «فدراسیون فوتبال قطر به خوبی اجازه نداد تجربه تلخ ایران برایش رخ بدهد. آنها عربستان و امارات را به رسمیت نشناختند و بر سر میز مذاکره ننشستند، آن هم در شرایطی که از سوی این دو کشور محاصره شده‌اند و حتی مرزهای هوایی قطر از سوی عربستان و امارات بسته شده است ولی قاطعانه روی موضع خود ایستادند و AFC ناچار شد تا اعلام کند حق میزبانی قطر باید حفظ شود. پس می‌شود در برابر مواضع نادرست ایستاد به شرطی که از لحاظ دیپلماتیک بتوانی روابط درستی را ایجاد کنید.»


واعظ آشتیانی تصریح کرد: «فدراسیون فوتبال ایران تنها 3 کار را بلد است انجام دهد. اول اینکه کمیته انضباطی داشته باشد که به واسطه آن باشگاه‌ها و عوامل آنها را جریمه کند. دوم انجام مسابقات لیگ‌های مختلفی که زیر مجموعه‌اش هستند؛ آن هم با حواشی مختلفی که همواره شاهدش هستیم. سومین کار فدراسیون فوتبال هم انجام برنامه‌های تیم ملی و کنترل حاشیه‌‌هایی است که در درگیری‌های کی‌روش با عوامل مختلف فوتبال ایران ایجاد می‌شود. اگر غیر از این 3 کار عملکرد دیگری دارند گزارش آن را ارائه کنند.»


وی اظهار کرد: «مسئله مهمی که سوال بسیاری از اهالی و کارشناسان فوتبال است در خصوص عدم شکایت فدراسیون فوتبال از AFC به FIFA و IOC است. چرا ما هراس داریم که از کنفدراسیون فوتبال آسیا به نهادهای بالاتر شکایت کنیم. مگر غیر از این است که این کار AFC برخلاف منشور بین‌المللی ورزش است. چرا ما به مراجع اصلی دنیا این مسئله را عنوان نمی‌کنیم که این کار عربستان باعث می‌شود در آینده کشورهای دیگری هم سیاست را دستاویز خود قرار دهند و از بازی در کشوری که با آن مسئله سیاسی دارند، پرهیز کنند. چرا رئیس دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفته شکایت از AFC تبعات دارد. پس پرده اتفاقات فدراسیون فوتبال با AFC چیست که نگران تبعات هستیم.»


مدیرعامل سابق باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: «من به واسطه تجربیات مدیریتی که داشتم، بارها دیده‌ام بسیاری افرادی که دارای کرسی‌های مختلف در مجامع آسیایی و جهانی هستند به واسطه آنکه در انتخابات دوره بعد هم کرسی خود را حفظ کنند، در جلسات سکوت می‌کنند و در زمان رای دادن هم به نحوی عمل می‌کنند که نتوانند آرای زیادی را به سمت کشورشان جمع کنند چرا که می‌خواهند همان حق ماموریت‌ها و درآمدهای‌شان را حفظ کنند. چرا فدراسیون فوتبال ایران همه کارهای خود را در خفا انجام می‌دهد و بارها با چماق تعلیق و تبعات و تهدید قصد ترساندن ما را دارد. مگر غیر از این است که باید حقوق فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی استیفا شود.»


وی یادآور شد: «چرا اجازه می‌دهیم سیاست بر فوتبال دخیل شود. اگر برکناری بلاتر و پلاتینی در فیفا و یوفا یا بی‌همام در ای‌اف‌سی همگی به واسطه تخلف مالی بود، حالا هم می‌توان با استدلال قوی اجازه نداد تا فوتبال ایران لطمه بخورد. طبق قوانین بین‌المللی همه چیز باید در جایگاه خود رسیدگی شود. اینکه یکی از مدیران AFC اعلام کرده مسائل سیاسی ایران با عربستان و امارات حل نشده بهترین سند برای ایران است تا سراغ FIFA و IOC برود. مدیر ای‌اف‌سی چه کاره است که در خصوص مسائل سیاسی اظهارنظر کند آن هم در شرایطی که یک مدیر ورزشی است. وقتی فدراسیون گامی برنمی‌دارد پس در پشت پرده مسائلی است که مانع ما می‌‌شود.»


واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه مجمع فدراسیون فوتبال ناتوان است، عنوان کرد: «بارها اعلام شده تمامی تصمیمات در فدراسیون فوتبال توسط نفر اول فدراسیون گرفته می‌شود ولی این موضوع از سوی تمامی ارکان فدراسیون به خصوص اعضای مجمع تکذیب شده است. اگر مجمع فدراسیون توانایی دارد و ناتوان نیست چرا باید در مورد خیلی اتفاقات ما شاهد نتایجی باشیم که به سودمان نیست. اعضای مجمع جز تعریف از همدیگر و رئیس فدراسیون چه کار دیگری انجام دادند. اگر آنها تعلل نکردند چرا در دیپلماسی‌های بین‌المللی و در بسیاری اتفاقات داخلی نتیجه‌ای که مدنظر است، به دست نمی‌آید. پس نتیجه می‌گیریم مجمع فدراسیون فوتبال یک مجمع تشریفاتی است.»


مدیرعامل سابق استقلال با بیان این موضوع که مخالفت رئیس فدراسیون با تحقیق و تفحص از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس سوال برانگیز است، بیان کرد: «اینکه رئییس فدراسیون گفته ما به AFC و FIFA اعلام کرده‌ایم این دو باشگاه طبق قانون تجارت اداره می‌شوند و پاکسازی در فوتبال نباید حساسیت‌برانگیز باشد، موضع‌گیری سخیف و زشتی است. سوالی که من در این زمینه دارم این است که مگر می‌شود نهادهای بین المللی فوتبال از طریق اخبار متوجه نشوند که احکام هیات مدیره باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را وزیر ورزش صادر می‌کند.چه دلیلی وجود دارد که بخواهیم مسائل را به‌گونه‌ای دیگر بیان کنیم.»


وی افزود: «حق مجلس است که در مورد هر موضوعی تحقیق و تفحص کند و اتفاقا موضع‌گیری ایجاد حساسیت بیشتری می کند. من از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهم علاوه بر موضوع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، موضوع کمیسیون اصل 90 که مربوط به فساد در فوتبال است را هم از حالت مسکوت دربیاورند تا زحمات نمایندگان قبلی که زحمت تصویب چنین موضوع مهمی را کشیدند، به هدر نرود.»


واعظ آشتیانی تاکید کرد: «همچنین تمام کسانی که اجازه دادند نمایندگان ما در کشور ثالث به مصاف نمایندگان عربستان بروند و امسال هم نتوانسته‌اند گامی در جهت رفع مشکل نمایندگان آسیایی فوتبال ایران بردارند، مواخذه شوند. آن زمانی که می‌گفتند ما آپشن‌های مختلفی در دست داریم که می‌تواند مانع محرومیت‌مان شود باید به این نکته هم توجه می‌کردند که آپشن‌های‌شان اثربخش نیست و جالب اینکه جیب شان را هم زدند تا دست خالی به ایران برگردند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب