تشکیل پرونده آموزشی برای ۴۸ میلیون ایرانی زیر ۵۰ سال
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، مهدی مهدیزاده در کارگاه آموزشی کارکنان سوادآموزی فارس، با تاکید بر اینکه شناسایی بیسوادان یک فرایند پیچیده است که نیاز به تلاش ویژهای دارد، افزود: هم اکنون با کیفیتترین فرایند سوادآموزی، شناسایی سوادآموزان است و در این راستا با ایجاد پایگاه اطلاعاتی بسیار توانمند طی ۱۰ سال گذشته، موفق به ثبت مشخصات افراد بر اساس ویژگیهای خاص شدهایم.
وی با بیان اینکه در این پایگاه اطلاعاتی، همه افراد زیر ۵۰ سال دارای پرونده آموزشی هستند، اضافه کرد: برای دریافت سوابق آموزشی این افراد، از همه اسناد معتبر موجود، اعم از سابقه تحصیلی در آموزش و پرورش، اطلاعات دفاتر متمرکز پایه پنجم ابتدایی و مطابقت آن با کد ملی استفاده شده است.
مهدیزاده گفت: از مجموع ۵۳ میلیون ایرانی بین ۱۰ تا ۵۰ سال، ۴۸ میلیون نفر هم اکنون دارای پرونده آموزشی هستند که بر اساس آن وضعیت باسوادی آنها مشخص شده است و سایر افراد نیز بر اساس سرشماری سال ۹۵، اظهارات شخصی و سایر مستندات در حال تعیین وضعیت هستند.
وی با بیان اینکه سوادآموزی حاصل فرایندهای مختلفی است که اگر درست انجام شود، به هدف خود دست یافتهایم، گفت: جذب و آموزش نیروی انسانی، شناسایی بیسوادان، آموزش، ارزشیابی و محتوای آموزشی، کلیدیترین عناصر سواد آموزی است که با اصلاح آنها کیفیت سوادآموزی تضمین و با اشکال در هر مرحله، سایر فرایندها با مشکل مواجه میشود.
وی مشکلات موجود در جذب و آموزش نیروی انسانی را اولین و مهمترین اشکال در اصلاح فرایندهای سوادآموزی عنوان و اضافه کرد: با ادغام سوادآموزی و آموزش و پرورش طی سالهای گذشته، جذب و آموزش نیروی انسانی در سواد آموزی، به دلیل تاکید بر استفاده از توانمندی سایر موسسات وجود ندارد و تا کیفیت آموزش دهنده و صلاحیت حرفهای آن تامین نشود، کیفیت آموزش نیز تضمین نمیشود.
مهدیزاده در ادامه با اشاره به فرایند آموزش سوادآموزی گفت: این فرایند هم اکنون به دلیل واگذاری آن به بخشهای خصوصی و موسسات و نبود نظارت مطلوب با اشکالاتی مواجه است و چندان قابل اطمینان نیست. برای رفع این اشکال نیز کنترل و نظارت خود را بر فرایند بعد از آن، یعنی ارزشیابی متمرکز کرده و تلاش میکنیم تا با نظارت مطلوب بر این بخش، فرایند آموزش را نیز به مسیر صحیح خود هدایت کنیم.
وی با اشاره به اهمیت منابع آموزشی در حوزه سواد آموزی گفت: در این فرایند تلاش شده تا با ایجاد محتواهای ویژه از تک محتوایی دور شویم و در همین راستا تا کنون ۹ محتوای آموزشی ویژه برای سوادآموزان مختلف تهیه شده که افراد بر اساس نیاز خود محتوای خاصی را دنبال کنند.
مهدیزاده تنوع بخشی در محتوای آموزشی را مهم دانست و گفت: برای بهبود کیفیت آموزشی باید تلاش کنیم. در کنار همه این فعالیتها، فرآیند یاددهی یادگیری را مشارکتی کنیم تا وابستگی به کتب به حداقل رسد.
وی، تشکیل مراکز یادگیری محلی، با تمرکز بر آموزش مهارتهای اجتماعی و زندگی را در همین راستا ارزیابی و اضافه کرد: این فعالیت مبتنی بر نیازسنجی بوده و در این راستا کتابهای کمک آموزشی مهارت زندگی پیش بینی و ۳۶ عنوان چاپ و آماده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: استان فارس در عرصه سواد آموزی اقدامات خوبی انجام داده و طی سالهای اخیر نیز توانسته جایگاه خوبی در سواد آموزی کشور به دست آورد.
حمیدرضا آذری گفت: نظارت بر فرایند و کیفیت سوادآموزی و سنجش و ارزشیابی آن برای همه ما یک استراتژی مهم است و تلاش میکنیم تا با نظارت دقیق بر فرایند سوادآموزی، کیفیت سوادآموزی را ارتقاء دهیم.
وی گفت: استفاده از موسسات و سیستمهای غیردولتی گریزناپذیر است و در عرصه سوادآموزی نیز این اقدام موجب میشود تا با نظارت صحیح بر فرایند واگذاری، موانع و مشکلات کمتری داشته باشیم.
آذری با تاکید بر اهمیت سوادآموزی و آگاهی بخشی افراد جامعه گفت: بیشترین مشکلات هر جامعهای ناشی از کمی سواد و آگاهی افراد آن جامعه است؛ چنانچه بخشی از جامعه ما به دلیل عدم آگاهی صحیح، رفتارهای مطلوب و ثمربخشی از خود نشان نمیدهند و با آگاهی بخشی به این افراد، بسیاری از مشکلات جامعه نیز کاسته خواهد شد.
انتهای پیام/