دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1396 - 13:24
آنا گزارش می‌دهد؛

غفلت مدیریت شهری و دستان خالی مردم/ معابر فرعی پایتخت یخ زد

شهرداری تهران در حالی از ساعات اولیه بارش برف، اقدام به برف‌روبی و نمک‌پاشی در معابر اصلی شهر کرد که غفلت از پاکسازی معابر فرعی باعث هجوم مردم به مخازن شن و نمک شد و ساعتی بعد هم این مخازن خالی شد و دست مردم هم خالی ماند.
کد خبر : 255922

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، یکشنبه شب در حالی تهران شاهد 20 ساعت بارش مداوم برف بود که همین مساله موجب دو روز تعطیلی مدارس و دو روز متوالی تاخیر در آغاز به کار ادارات دولتی شد. این وضعیت در شرایطی بود که با پایان بارش برف، دمای هوای پایتخت تا منفی 8 درجه سانتیگراد زیر صفر نیز کاهش یافت و همین مساله موجب یخ‌زدگی بسیاری از معابر شد. جمعی از خبرنگاران هم برای پیگیری وضعیت برف‌روبی و یخ‌زدایی از معابر شهری پایتخت، از سایت‌های برف‌روبی مناطق 3، 4 و 10 تهران بازدید کردند و در جریان کم و کیف کار قرار گرفتند.


سایتی که فیلم آن منتشر شد!


سایت برف‌روبی منطقه 3 تهران یکی از سایت‌هایی بود که با بازدید خبرنگاران همراه شد؛ در روز یکشنبه، فیلمی از استراحت ماشین‌های برف‌روب در این سایت، آنهم در اوج بارش برف شهر تهران در فضای مجازی منتشر شده بود. این موضوع در حالی بود که معاون شهری و محیط زیست منطقه 3 تهران با واکنش به انتشار این فیلم، آن را بداخلاقی دانسته و تاکید کرد که خودروهای برف‌روب به صورت شیفتی مشغول کار بودند و در آن ساعت هم عمده خودرو‌ها و نیروها مشغول کار بودند و تنها چند خودرو، پس از ساعت‌ها کار برای چند ساعتی استراحت کردند.


عدالت امیرزاده، معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۳ در ادامه با اشاره به کارگیری تمام تجهیزات در منطقه سه برای بازگشایی معابر و جلوگیری از یخ‌زدگی آنها، گفت: شهرداری منطقه، ۳۰ هزار کیسه شن مخصوص در سطح نواحی و معابر شهری در قالب مخازن زرد رنگ در ۱۸ محل توزیع کرده‌ است. همچنین ۳۰۰ نیروی انسانی، ۲۲ دستگاه کامیون تیغه‌دار، ۱۲ دستگاه نیسان، ۹ دستگاه شن پاش، دو دستگاه محلول پاش در ۱۸ سایت اصلی و ۲۲ سایت فرعی مشغول به خدمت رسانی در این منطقه هستند.


وی تاکید کرد:‌ نقاط حساس این منطقه شناسایی شده و با استقرار تمامی تجهیزات و ماشین‌های برف‌روبی، هیچ مشکلی در معابر اصلی و فرعی وجود نداشته و نخواهد داشت.


البته این توضیحات در حالی ارائه می‌شد که با وجود هوای منفی 4 درجه شهر تهران در ساعت یک بامداد، تعدادی زیادی از ماشین‌های برف‌روب صرفا برای بازدید آماده کار بودند؛ هرچند که معاون شهرداری منطقه ادعا می‌کرد که کار نمک‌پاشی معابر از ساعت 3 بامداد آغاز خواهد شد.



سایت برف‌روبی در شمال شرقی‌ترین نقطه تهران


مقصد بعدی، سایت برف‌روبی منطقه 4 تهران در ابتدای اتوبان بابایی و شمال شرقی‌ترین نقطه تهران بود. ساعت 1:45 بامداد بود که خبرنگاران به این نقطه رسیدند و ماشین‌های برف‌روبی زیادی هم در این سایت، آماده به کار بودند؛ هرچند که اتوبان بابایی، به طور کامل پاکسازی شده بود و حتی در نقاطی با تردد خودروها، سطح معابر خشک شده بود.



جابر انصاری، معاون خدمات شهری سازمان پسماند شهر تهران که مسئول ساماندهی برف‌روبی در پایتخت هم بود، در خصوص این سایت توضیح داد که شنبه شب با آغاز بارش برف،‌به دلیل بادگیر بودن اتوبان بابایی و همچنین لحاظ این شرایط که بسیاری از خودروهای ورودی از سمت شرق تهران وارد این اتوبان می‌شوند، حجم زیادی از فعالیت‌های برای برف‌روبی در این سایت انجام شد.


وی اضافه کرد: تمامی تلاش برای این بود که این محور بسته نشود و با تلاشی که در طول بیش از 24 ساعت انجام شد، تمامی محورهای اصلی منطقه باز ماند و هیچ محوری به دلیل برف بسته نشد.



برف‌روبی در محور آزادی


خیابان آزادی محور بعدی بازدید از برف‌روبی و نمک‌پاشی در سطح معابر بود؛ اگرچه باند اصلی و خط اتوبوس تندرو، به خوبی برف‌روبی شده بود اما باند کندرو خیابان آزادی همچنان پر از برف بود. هرچند که امیری رشیدی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه 10، که در ساعت 3 بامداد در همان منطقه حضور داشت، توضیح داد که کار برف روبی باند کندرو هم تا صبح به پایان می‌رسد.


رشیدی، در خصوص اقدامات منطقه برای برف‌روبی در محورهای اصلی منطقه 10 گفت: تلاش اصلی برای باز نگه‌داشتن باند اتوبوس تندرو صورت گرفته تا مردم به راحتی بتوانند از خدمات اتوبوسرانی استفاده کنند.


وی همچنین از توزیع 6 هزار کیسه شن به صورت موردی به مراجعه‌کنندگان به سایت برف‌روبی خیابان حبیب‌اله خبر داد و گفت: هرکسی که نیاز به شن و نمک داشته، از شهرداری دریافت کرده است.



البته این توضیحات در حالی بود که مراجعه به مخازن شن و نمک در نقاط مختلف شهر نشان می‌داد که مخازن خالی است؛ موضوعی که مورد تائید جابر انصاری، معاون خدمات شهری سازمان پسماند هم قرار گرفت و گفت: به دلیل اولویت‌دادن به موضوع برف‌روبی، فرصت برای شارژ این مخازن فراهم نشده است و به دلیل هجوم مردم برای استفاده از این شن و نمک‌ها، مخازن خالی شده است.


انصاری، در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص عدم برف‌روبی معابر فرعی هم توضیح داد که اولویت اصلی ما بازنگه‌داشتن شریان‌های اصلی بود و پس از تکمیل شریان‌های اصلی، باید به سراغ معابر درجه 2 و درجه 3 می‌رفتیم؛ برای همین هم خود مردم باید کمی مشارکت می‌کردند تا کار به خوبی پیش برود.


فعالیت 1500 کارگر خدمات شهری برای برف‌روبی


انصاری البته توضیحات بیشتری هم در خصوص فعالیت برف‌روبی در تهران ارائه کرد و گفت: از آغاز بارش برف در تهران، 1200 دستگاه خودروی برف‌روب، شن‌پاش، نمک‌پاش و محلول‌پاش در سطح شهر فعال شدند که 40 درصد این ماشین‌آلات را خودروهای مکانیزه تخصصی و روز دنیا در موضوع برف‌روبی تشکیل می‌دهند.


وی با اشاره به پیش‌بینی 3500 مخزن دپو شن و نمک در سطح شهر، اضافه کرد: 1500 کارگر هم در 162 سایت برف‌روبی، در کنار این ماشین‌آلات فعال هستند.


انصاری با بیان اینکه عمده نیروها بیش از 24 ساعت به صورت مداوم مشغول کار بودند، تاکید کرد: تا زمانی که شهر به وضعیت عادی بازنگشته، فعالیت نیروهای خدمات شهری در حوزه برف‌روبی ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته