دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1396 - 14:44
فولادگر در مخالفت با کلیات بودجه 97:

شیوه نظام بودجه ریزی کشور باید اصلاح شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: نظام بودجه ریزی ضعف دارد و باید اصلاح شود.
کد خبر : 255727

به گزارش خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حمیدرضا فولادگر در نشست علنی امروز (یکشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 97 با تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) و تبریک به مناسبت فرارسیدن یوم الله دهه فجر، گفت: مخالفت من به معنای نادیده گرفتن زحمات دولت در تهیه لایحه، سازمان برنامه و بودجه، کارشناسان و اعضای کمیسیون تلفیق نیست.


اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 97 به لحاظ کارشناسی درست بود


نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 97 به لحاظ کارشناسی درست بود، افزود: اغلب اصلاحات را تایید می کنم اما نکاتی به عنوان نقاط ضعف اساسی در آن وجود دارد که باید بیان کنم.


هنوز از شاخص های بودجه عملیاتی عقب هستیم


وی با انتقاد از اینکه ساختار بودجه ریزی کشور همچنان با اندک اصلاحات مانند شیوه سابق است، ادامه داد: برای بودجه ریزی عملیاتی قدم های اولیه برداشته شده و هنوز نمی توان این بودجه را عملیاتی دانست؛ بودجه عملیاتی تعریف مختص به خود را دارد اما متاسفانه نظام بودجه ریزی کشور همچنان مانند گذشته بوده و تغییری نکرده است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تا زمانی که ساختار بودجه ریزی به طور کامل اصلاح نشود نمی توان بی نقص بودن آن را ادعا کرد، تصریح کرد: انتظار می رود حرکتی را که سازمان برنامه ریزی شروع کرده را بتواند ادامه دهد تا با بودجه ریزی عملیاتی و انعطاف پذیر مشکلات نظام بودجه ریزی حل شود.


دو سوم ارقام بودجه 97 از دسترس و نظارت مجلس به نحوی خارج است


فولادگر با انتقاد از اینکه دو سوم ارقام بودجه 97 از دسترس و نظارت مجلس به نحوی خارج است، گفت: 1200 هزار میلیارد تومان رقم کلی بودجه است و حدود 800 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی است در این رابطه چند نفر از نمایندگان وقت کردند به این ارقام ورود کنند؛ درست است اینها شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت هستند و ارقامشان در جدول وجود دارد ولی به چه میزان به آن وارد شدیم که این مشکل هم به همان ساختار بودجه ریزی برمی‌گردد؟ کی قرار است این موضوع اصلاح شود؟ این به ضعف در ساختار بودجه ریزی بازمی گردد.


دو سوم ارقام بودجه به خارج از بودجه عمومی ریخته می شود


نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، با طرح این سوال که شیوه نظام بودجه ریزی کشور کی قرار است اصلاح شود، تصریح کرد: چندین سال است در مورد این موضوع بحث و گفت وگو می شود اما به آن اعتنایی نمی شود؛ در واقع دو سوم رقم های بودجه به خارج از بودجه عمومی شرکت در بودجه بانک ها و شرکت ها و موسسات انتفاعی ریخته می شود و عملا به آن پرداخته نمی شود و این ضعف نظام بودجه ریزی است و هنوز رفع نشده است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه 430 تا 440 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است، گفت: 60 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است این رقم در بودجه سال گذشته 700 هزار میلیارد تومان بوده است در واقع علاوه بر کاهش نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری یک هفتم است در این رابطه چگونه می توان کشور را توسعه داد.


وی ادامه داد: اینکه منابع دولت محدود است، اغلب درآمدها محقق نمی شود و با توجه به تحریم ها بحث های انتقال درآمدهای نفتی را قبول داریم اما تا کی می خواهیم به این شیوه ادامه دهیم.


این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: با این شیوه بودجه ریزی توقعات از پروژه های نیمه تمام و مناطق کمتر توسعه یافته برآورده نمی شود.


صندوق توسعه ملی را باید از قوانین بودجه ای و جاری خارج شود


فولادگر یادآور شد: سیاست های برنامه ششم تصریح دارد که صندوق توسعه ملی را باید از قوانین بودجه ای و جاری خارج کنیم همچنین بند 18 سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بر کاهش وابستگی به نفت تا صفر شدن آن تاکید دارد؛ سپاسگزاری می کنیم که درآمدهای مالیاتی امسال از نفت بیشتر شده است البته به شرطی که رونق باشد و فشاری به اقشار وارد نشود.


نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی به لطف درآمدهای نفتی، شرکت های بزرگ، پالایشگاه، پتروشیمی ها و فولاد افزایش یافته است، گفت: در طبقات متوسط به پایین بنگاه های کوچک و متوسط و اصناف رکود وجود دارد و نباید بار مالیاتی به آنها تحمیل کرد به جای این کار باید فرارهای مالیاتی را پیدا کرد. تا کی می خواهیم این فشار را بیاوریم.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی باید به کاهش درآمدهای نفتی توجه شود اما بند 10 سیاست های برنامه ششم با صراحت گفته منابع صندوق توسعه ملی را از دسترس قوانین عادی باید خارج کرد؛ این چه شیوه ای که دولت در پیش گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته