دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اجرای «خسیس» بدون ایجاد تغییرات در جشنواره تئاتر فجر

نمایش «خسیس» که با کارگردانی مریم کاظمی تا چندی پیش در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفت، بدون ایجاد تغییرات در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.
کد خبر : 255672

مریم کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا در خصوص تغییرات نوع اجرا به واسطه آزمون‌وخطاهایی که از این نمایش پیش از جشنواره داشته عنوان کرد: نمایش «خسیس» با فرمت و شیوه‌ای که اجرا شده در پردیس تئاتر تهران، در جشنواره تئاتر فجر هم روی صحنه می‌رود. این امر هم شامل گروه بازیگران و هم شیکل و شیوه اجرایی اثر خواهد شد.


کاظمی همچنین اظهار کرد: نمایشنامه «خسیس» با اینکه در قرن شانزدهم به نگارش درآمده، در ترسیم خطوط شخصیت‌ها و ایجاد رویدادها، چنان دقیق و انسانی است که ردپای آن تا امروز کشیده شده و قابل تاویل و تفسیر و بیان است. نمایشنامه‌ای پر از موقعیت‌های جذاب، زبان درست و حقه‌های نمایشی مبتنی بر صحنه و بازیگر است که دست هر کارگردانی را باز میگذارد و کشف ناگفته‌های متن و نزدیک کردن آن به زندگی لذت بسیار دارد.


اگرچه نمایش «خسیس» تئاتری کمدی و موزیکال است اما مخاطبان آن صرفا کودکان نیستند، البته به دلیل فانتزی، موزیک و کمدی های فیزیکالی که این اثر دارد، از جذابیت هایی تصویری برای کودکان ۵ تا ۶ سال به بالا برخوردار است.


خسیس اثری کمدی کلاسیک و قدیمی است که در قرن 16 توسط ژان مولیر نگارش شده و برگرفته از داستان‌ها و افسانه‌های کهن است. نمایش به شخصیتی محوری بنام «هارپاگون» می‌پردازد که دارای دو فرزند بزرگ است، اما از شدت خساست و مال‌دوستی حاضر نیست حتی به سعادت دختر و پسرش اهمیت بدهد، برای او پول بیشتر مساوی است با همه چیز و همه کس. این پرسوناژ حین خاص بودنش، تیپیک هم هست؛ شخصیت همه آدم‌های خسیس را به نمایش می‌گذارد. "مولیر" طوری این پرسوناژ را پردازش کرده که در کل همه آدم‌ها و شرایط پیرامونی او جبراً تحت تأثیرش قرار می‌گیرند. او پرسوناژی ساده و تک ساحتی به شمار می‌رود و تک بعدی بودنش در تعلق آشکار همه خاطرش به مادیات و ثروت‌اندوزی، برجسته شده است. باید یادآور شد که "هارپاگون" جزو جالب‌ترین و کمیک‌ترین پرسوناژهای دنیای نمایش است.


نمایش «خسیس» نوشته ژان بابتیست مولیر با بازی حسین محب اهری، جمشید جهانزاده، ساقی زینتی، افشین زارعی، هومن رهنمون، میلاد ورجاوند، عرفان میدانلو، حسام کلانتری، نازنین صفا، مهراد زمانی، فاطمه خدابنده لو، سعید قره داغلی، حسن همتی، مهدی رمضانی، شادی کارآیین، نرگس صفامنش، سمیه بیگی، سعید طاهرخانی، مجید مظفری، تانیا زارع، امیر فلاحی راد، ایمان مسعود، پارسا سوهانی، شقایق اصلانی، پدرام قره خانی، بیتا اتفاق، سما احمدی، سبا کریمیان امشب 8 بهمن ماه ساعت 19 در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته