دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1394 - 09:46

تاثیر توافق هسته‌ای بر قیمت نفت چگونه خواهد بود؟

تاثیرگذاری توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بر قیمت جهانی نفت یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مباحثی است که این روزها در رسانه‌های دنیا مطرح می‌شود. این‌بار رسانه‌ای آمریکایی از دید خود به این مسئله پرداخته است.
کد خبر : 25555

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از کریستین‌ساینس مانیتور، دستیابی به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در پی آن به سرعت موجب کاهش بهای جهانی نفت خواهد شد، این نظریه‌ای است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی دنیا بر آن باور دارند، به ویژه با توجه به اینکه ایران هم‌اکنون دارای ذخیره 40 میلیون بشکه نفت خام است.


قیمت نفت در هفته‌های اخیر نرخ ثابتی داشته و تغییر چندانی را تجربه نکرده است، با وجود این، همزمان با آغاز مذاکرات که به ضرب‌الاجل نهایی خود نزدیک می‌شود، احتمال ایجاد تغییر در این روند وجود دارد.


بر اساس این گزارش، پس از سقوط چشمگیر قیمت نفت در سال گذشته این قیمت در ماه‌های اخیر به طور نسبی افزایش پیدا کرد، اما اکنون این روند حالت پایداری به خود گرفته است و نوسانات زیادی ندارد.


اما اکنون که ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای در حال نزدیک شدن است، احتمال آغاز روند تغییرات قیمت نفت در بازه زمانی کوتاه و حتی بلند‌مدت وجود دارد.


در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، ایران به تولید نفت مبادرت خواهد کرد و ظرف چند ماه تولید خود را 400 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد که این افزایش تا پایان سال به 700 هزار بشکه خواهد رسید و در سال آینده نیز این افزایش یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.


در صورتی که نشانه‌هایی از ایجاد توافق هسته‌ای به دست آید، قیمت نفت انتظار می‌رود که بین پنج تا 10 دلار کاهش یابد و در عین حال با توجه به تمایل ایران برای افزایش تولید و مخالفت اوپک با کاهش آن، میزان ذخایر نفت در دنیا نیز افزایش می‌یابد و در بازه زمانی مشخصی ثبات و تعادل در بازار نفت ایجاد خواهد شد.


دلایل زیادی وجود دارد که دستیابی به توافق هسته‌ای محتمل است. هم ایران و هم طرف غربی اعلام کرده‌اند که در صورت بروز نشانه‌هایی برای دستیابی به توافق احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد. از سوی دیگر نشانه‌هایی از کوتاه آمدن اسرائیل برای مخالفت با مذاکرات وجود دارد که این مسئله نشان‌دهنده این است که توافق نهایی در دسترس است.


در این حال این احتمال هم وجود دارد که اختلافات میان دو طرف منجر به شکست مذاکرات شود. این مسئله به معنای عدم لغو تحریم‌های ضدایرانی و در نتیجه عدم افزایش تولید نفت این کشور خواهد بود که به افزایش قیمت نفت منجر خواهد شد. هفته آینده قرار است اتفاقات زیادی در این زمینه رخ دهد که باید منتظر آن اتفاقات ماند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب