دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمدعلی فارسی:

چه عنادی وجود دارد که مستند را سینما نمی‌دانیم؟

محمدعلی فارسی معتقد است که حضور دو فیلم مستند «بانو قدس ایران» و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در جشنواره فیلم فجر امسال به نوعی آبروی سینمای مستند در کشور است. اغلب داوران و حاضران در جشنواره نقدهای خوبی پیرامون این مستندها خواهند نوشت و خواهند گفت که این مستندها به مراتب بهتر از سینمای داستانی هستند؛ اما چه فایده که ما هیچ‌گاه از این ظرفیت سینمای کشور استفاده نکردیم.
کد خبر : 255268

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمدعلی فارسی اظهار کرد: نمی‌دانم چه عنادی وجود دارد که ما به بخش داستانی می‌گوییم "سینما" و باقی حوزه‌ها چون "مستند" را سینما نمی‌دانیم! ما همواره به دنبال حذف بخش مستند از جشنواره فیلم فجر هستیم، چرا که معتقدیم جشنواره فجر مختص سینمای داستانی است.


وی ادامه داد: در تمامی دنیا سینمای داستانی بخشی از سینماست؛ نمی‌دانم چه اصراری در حوزه‌ی فرهنگ و هنر کشور ما وجود دارد که می‌خواهند مستند را از عرصه‌ی سینما حذف کنند؟ براستی چه کسی از حذف مستند نفع می‌برد؟


فارسی تصریح کرد: درست است که مستندسازان نباید اصرار چندانی برای حضور در جشنواره فیلم فجر داشته باشند، اما شرایط به گونه‌ای است که همکاران من ترجیح می‌دهند به هر دری بزنند که آثارشان دیده شود.


وی افزود: معتقدم حضور دو فیلم مستند در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر اتفاق خوبی است و به این شکل سینمای مستند بدون سفارش و توصیه می‌تواند خود را اثبات کند؛ می‌تواند اثبات کند که به اندازه‌ی سینمای داستانی جذاب است و با بودجه اندک، تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سینمای داستانی دارد.


فارسی در پاسخ به این پرسش که آیا سینمای مستند ما در عرصه‌ی ساخت فیلم‌های انقلابی هم از سینمای داستانی پیش‌روتر بوده است، گفت: پتانسیل ساخت مستندهای خوب انقلابی وجود دارد، اما حمایتی از آن نمی‌شود. بهترین مستندهای ما با هزینه‌ای به اندازه یک تله فیلم ساخته شده‌اند. چه زمانی به اندازه یک‌/سوم یک فیلم فاخر، بودجه برای ساخت مستند اختصاص داده‌ایم؟ اگر امکانی که در اختیار سینمای داستانی است در اختیار مستند هم قرار گیرد، نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور هم سینمای مستند ما گل خواهد کرد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب