دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بهبود 2 پله ای رتبه ایران در رتبه اعتباری یا ریسک کشوری

براساس اعلام رسمی کمیته مسول رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا در OECD , مبتنی بر تصمیم آن سازمان، رتبه اعتباری کشورمان به ۵ ارتقا پیدا کرد.
کد خبر : 255190

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پس از آنکه حدود ۱۰ سال رتبه اعتباری یا ریسک کشوری ایران ۷، یعنی پایینترین درجه ممکن بود، از ۲ سال قبل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با همکاری وزارت امور خارجه، صندوق ضمانت صادرات اقداماتی را برای مذاکره و بهبود رتبه اعتباری آغاز کرده که نهایتا علیرغم مخالفت معدودی از کشورهای عضو، رتبه ایران در سال ۲۰۱۷ از ۷ به ۶ ارتقا یافت.


برپایه این گزارش، اما از سال ۲۰۱۷ مجددا رایزنی‌ها توسط سازمان سرمایه‌گذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری صندوق و به‌ویژه وزارت امورخارجه (سفارت کشورمان در اتریش) از سرگرفته شد و پس از انجام مذاکرات لازم و تشریح دستاوردهای اقتصادی و به‌ویژه موفقیت‌های حاصله در انجام توافق‌های مالی با کشورهای مختلف دنیا که خود حاکی از کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کشور است، نهایتا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه( OECD ) موضوع را مجددا مورد بحث قرار داده و رتبه ایران را به ۵ ارتقا داد.


کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه‌های تامین سرمایه از نظر مالی معمولا تا حدود ۱۰درصد و از نظر جلب سرمایه‌گذاران خارجی و اساسا بهبود اعتبار کشور در محافل مالی و بین‌المللی بسیار موثر است.


گفتنی است که درجه‌بندی رتبه‌ها در OECD از یک الی ۷ است و ایران در بهترین حالت در دهه هشتاد به رتبه ۴ دست یافته بود .


بدیهی است که تصمیمات متخذه در آن سازمان تحت تاثیر عوامل سیاسی و بویژه فشار برخی قدرتهای بزرگ نیز بوده چراکه علیرغم آن، سازمان مذکور رتبه ایران را بهبود بخشید. این در حالیست که انتظار میرود این رتبه در آینده نزدیک به وضع بهتری ارتقا یابد.


بهترین رتبه اعتباری ایران ۴ از ۷


در دوران تحریم با از دست دادن جایگاه اعتباری، زیان‌های قابل توجهی به اقتصاد کشور وارد شد و جبران تدریجی آن یکی از فاکتورهای اصلی تحقق رشد مثبت و اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. رتبه اعتباری ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال ۱۳۷۷برابر ۶ بود که در سال ۷۹ این عدد به ۵ و در سال ۱۳۸۰ به رتبه ۴ بهبود یافت.


رتبه اعتباری ایران در سال ۸۵ به عدد ۵ و در سال ۸۶ به رتبه ۶ تنزل یافت ضمن آنکه در سال ۹۰ و در دوره اوج گرفتن تحریم‌ها به رتبه ۷ رسید که بدترین رتبه اعتباری ایران به شمار می‌رود. البته پس از برجام و تسویه بخشی از بدهی‌ها و معوقات ارزی ایران این رتبه در سال ۹۵ بار دیگر به رتبه ۶ رسید یعنی به نقطه پیش از آغاز تحریم‌ها بازگشتیم.


رتبه اعتباری کشورمان با وجود آثار تخریبی جنگ تحمیلی و نوسان‌های نامطلوب قیمت نفت و شرایط خاص دوران پس از انقلاب تا سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) هیچگاه از ۶ پایین‌تر نبوده است و در سایه بازسازی‌های خسارت‌های جنگ تحمیلی و استحکام بخشی به اقتصاد در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶از رتبه ۴ برخوردار شدیم که بهترین رتبه اعتباری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.


سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین‌المللی است که مقر اصلی آن در پاریس بوده و از مهمترین نهادهای تصمیم گیر در عرصه اقتصاد جهانی است. این سازمان در سال ۱۹۴۸ میلادی با هدف بازسازی اقتصاد کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و بتدریج کشورهای غیراروپایی نیز به آن پیوستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته