دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو انجمن واردکنندگان برنج‌ مطرح کرد؛

تعلل بانک‌مرکزی در گشایش ارز مبادله‌ای/ تامین بازار برنج بر اساس آمار وزارت صمت است

عضو انجمن واردکنندگان برنج گفت:  بانک مرکزی باید به تامین و گشایش ارز مبادله‌ای برای ثبت‌سفارش و واردات برنج سرعت بیشتری ببخشد زیرا حداقل زمان واردات برنج طی دو ماه صورت می‌گیرد و فرصت چندانی تا شب عید باقی نمانده‌‌است.
کد خبر : 255185

مرتضی شاه‌حسینی عضو انجمن واردکنندگان برنج ایران با ارزیابی اجازه ثبت‌سفارش برنج به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: عملکرد و مشتریان برنج ایرانی با برنج‌خارجی متفاوت بوده چراکه دهک‌های متوسط روبه بالا معمولا جزو خریداران برنج ایرانی به شمار می‌آیند اما دهک‌های متوسط روبه پایین، جزو مشتریان برنج خارجی هستند.
وی با اشاره به اینکه ثبت‌سفارش تامین نیاز بازار شب عید اهمیت ویژه‌ای دارد ادامه داد: در خوشبینانه ترین حالت آزادسازی ثبت‌سفارش تا اخذ مجوز بارنامه برای ترخیص کالا به مقصد انبارها حدود ۲ماه زمان نیاز است و نمی‌توان بازار شب عید را فراموش کرد.
عضو انجمن واردکنندگان برنج ایران افزود: سامانه ثبت‌سفارش براساس آمارهای آنلاین وزارت صمت بازگشایی شده، چراکه بدون اجازه این وزارت طبیعتا گمرک اجازه ترخیص باز به مقصد انبار را مهر نمی‌کند.
شاه حسینی با تاکید به اینکه بانک‌مرکزی در تخصیص ارز باید همکاری داشته باشد، اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار پس از بررسی بازار ارز، تصمیم به تغییر رویه نسبت به تخصیص ارز در ثبت‌سفارش برنج داشت و این ارز را باردیگر به ارز مبادله‌ای تغییر داد اما کماکان بانک‌مرکزی گشایشی را انجام نداده و زمان برای تامین نیاز بازار شب عید هر روز کاهش پیدا می‌کند.
وی درخصوص خرید تضمینی برنج ایرانی توسط دولت نیز اشاره داشت و گفت: دولت ورود مناسبی به این بازار داشته و با قیمت ۸ و ۹ هزارتومان برنج را خریداری می‌کند اما این برنج، برنج داخل کیسه و آماده به مصرف نیست.
عضو انجمن واردکنندگان برنج ایران در پایان تاکید کرد: قدرت خرید مردم باید مورد توجه قرار گرفته شود و زمانی که برنج به صورت سالانه ۴۵درصد با افزایش قیمت مواجه می‌شود و این رشد قیمت متانسب با تورم نیست، طبیعتا خریدوفروش در این بازار مختل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته