دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روی خط جشنواره تئاتر فجر(8)

ناامیدی از اجراهای خارجی/ نمایشی که به دنبال واکاوی ذهن کاراکتر باعث خنده تماشاگران شد

هشتمین شب اجراهای سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر میزبان25 نمایش در بخش صحنه‌ای و 17 نمایش در بخش خارج از صحنه بود.
کد خبر : 255052

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در هشتمین شب میزبان رئیس دفتر ریاست جمهوری و خانواده وی بود.


محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری و پروین داداندیش مشاور امور اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان شب گذشته 5 بهمن ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر به تماشای نمایش «آکواریوم» کاری از سیامک احصایی نشست.



داداندیش درباره نمایش ها با موضوع مسایل اجتماعی گفت:اینکه آسیب های اجتماعی طی سال های اخیر روند افزایشی پیدا کرده است تصمیمات خوبی گرفته شده و بین تمام دستگاه ها تقسیم کار ملی انجام گرفته و بودجه های خاصی هم اختصاص یافته است. اگر هنرمندان بتوانند با مشکلات و مسایل اجتماعی آشنا شوند، می توانند در کنار دولت با تمام قوا کمک کنند تا روند آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کنند.


وی در خصوص ممیزی آثار نیز بیان کرد: اگر بخواهیم به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کنیم هر کدام از نویسندگان و یا کارگردان های ما باید در کنارشان افراد متخصصی مثل جامعه شناس و روانشناس داشته باشند چون هدف کاهش آسیب های اجتماعی است نه تنها نمایش این آسیب ها. در دوران اخیر نقش ما چه در رسانه و چه در تلویزیون و سینما این است که واقعیت های اجتماعی را منعکس کنیم اما باید نقشی بالاتر از این برای خودمان در نظر بگیریم و برای از بین رفتن این معضلات تلاش کنیم، در نتیجه ممیزی ها می تواند به این مساله کمک کند که ما فقط سیاه نمایی نکنیم چون الان جامعه ما نیاز به امید دارد.


داداندیش


با اظهار اینکه دیدن آثار روی صحنه وظیفه اش در وزارتخانه است تصریح کرد: باید مسئولان را مجاب کنیم که به دیدن نمایش های روی صحنه بنشینند. معمولا خانواده های مسئولان هم راغب هستند که به دیدن آثار مختلف بنشینند و بیشتر آقایان هستند که سرشان شلوغ است و شاید کمتر فرصت کنند که به دیدن تئاتر ها بیایند. نکته دیگر هم این است که برخی در فضای مجازی به مسئولان و وزرا خرده می گیرند که آنها حتما بیکار هستند که به دیدن تئاتر می آیند اما مساله این است که باید مسئولان ما به دیدن نمایش ها، فیلم ها و کنسرت های موسیقی بنشینند و شور و علاقه مخاطبان را ببینند تا به درک درستی از نیازهای هنرمندان و مردم برسند و از آنها حمایت کنند.


این نمایش که بر اساس قصه‌ای از مهرک قزوینی است موضوعی خانوادگی- اجتماعی دارد و به رابطه عاشقانه بین یک زن و مرد که از پشت ۲ پنجره شکل گرفته اشاره دارد. این رابطه، ارتباطی است که به واسطه کلام شکل نگرفته اما به دنبال حادثه‌ای که برای زن رخ داده فاش می‌شود. نمایش همزمان با روایت بخش‌هایی که مرد در آن به احساسش اشاره می‌کند، به صحنه هایی از بازجویی مرد نیز اختصاص دارد که تحت فشار بازجو ناچار است دیده ها و احساسات خود را بازگو کند.



ناکامی نمایش بزریلی در انتقال مفهوم


شب گذشته 5 بهمن ماه نمایشی با عنوان «سفر به یک فلات چین خورده» به کارگردانی گوستاووسیریاکو در پلاتو تئاترشهر به اجرا در آمد که به دلیل برخی ممیزی ها امکان اجرای تمام نمایش را نداشت و همین امر نیز باعث شد تا مخاطبان این اثر چیزی از مفهوم و پیام نمایش درک نکنند.



اگرچه کارگردان نمایش سعی کرده بود در بخشی که به اجرا در آورد از 4 عنصر مهم چون آب، باد، خاک و آتش استفاده کند، اما از آنجا که هیچ نقطه اتصالی در نمایش وجود نداشت و پیوستگی در آن دیده نمی‌شد در انتقال مفهوم نیز ناکام ماند. مخاطبان این نمایش که برای تماشای این اثر مدت زمان 40 دقیقه ایستاده بودند در حالی سالن نمایشی را ترک کردند که پیام خاصی از نمایش دریافت نکرده بودند. ایجاد مکانی به عنوان فلات چین خورده و بازیگر زن و مردی که سعی داشتند با شکل دادن به چند کاغذ فضایی را با کمک اعضای بدنشان درست کنند، برخلاف دیگر نمایش‌ها که بازیگر با استفاده از زبان بدن برخی مفاهیم را منتقل می‌کند، ناقل مفهوم خاصی نبود.


خانواده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندانی چون پرستو گلستانی و مائده طهماسبی از جمله کسانی بودند که از این اثر دیدن کردند.


ناامیدی از اجراهای خارجی


با توجه به اینکه به روزهای پایانی سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شویم، در این ایام مخاطبان حرفه‌ای تئاتر از 8 نمایش خارجی دیدن کردند که هیچیک از آنها به واسطه شیوه اجرایی، بازی و یا خط داستانی نتوانست رضایت مخاطبان را کسب کند. در این میان برخی از تماشاگران به واسطه تجربهای که از تماشای آثار بخش بین‌الملل این دوره جشنواره کسب کردند ترجیح دادند تا به جای تماشای نمایش‌های بی‌محتوا یا بی‌کیفیت نمایشهایی از گروههای ایرانی را ببینند. در این بین برخی دیگر از افراد که سالها تولید و اجرای نمایش‌ها را دانبال می‌کردند ترجیح داده‌اند تا از نمایش‌های گروه‌های دیگر استان ها که اتفاقا به لحاظ کیفی از شرایط بهتری برخوردار هستند دیدن کنند.


طبق جدول سی‌و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر آثاری در قالب جشنواره اجرا می‌شود که در طول سال نیز به اجرای عمومی در آمده و در حقیقت آزمون خود را از نگاه مخاطب پس داده است. این نمایش‌ها نیز در این ایام به تئاترهای پرمخاطب جشنواره تبدیل شده‌اند.


بر اساس اجراهای پیش‌بینی شده برای نهمین روز جشنواره سه نمایش جدید از کشورهای سوئیس، ترکیه و فرانسه در تالار وحدت و تئاترشهر به اجرا در می‌آید که طبق تجربه کسب شده از نمایش‌های جشنواره، جلب رضایتمندی‌شان از مخاطب به یک سوال بزرگ و تکراری تبدیل شده است.


«سربسته از تهران» مخاطب را به خنده واداشت


اگرچه نمایش «سربسته از تهران» کاری از مجتبی کریمی به واکاوی ذهن و روانی زن جوانی که با روان پریشی درگیر است در بستر اجتماعی می پردازد، اما نوع ارتباطی که از این اجرا با مخاطب برقرار شد به قدری تصنعی و خسته کننده بود که تماشاگر در اکثر صحنه‌هایی که بازیگر زن نمایش از حال می‌رفت، قهقهه می‌زد.


با این‌که رسالت اصلی نمایش تأمل و به فکر فروبردن مخاطب است اما این نمایش نتوانست در تحقق این امر موفق باشد.



نمایش درباره زندگی زن و مرد جوانی است که زندگی شان بخاطر بیماری روانی زن تحت تاثیر قرار گرفته است. این اثر بخش‌های مجهولی را در ذهن هر تماشاگری ایجاد می‌کند که شاید شگردی برای تقویت تخیل مخاطب باشد. همچنین در نمایش «سربسته از تهران» طراحی صحنه نمایش که شامل میز و صندلی است همه با هدف ایجاد تمرکز هرچه بیشتر مخاطب بر اتفاقات صحنه است و شاید این نوع از طراحی شیوه‌ای برای به چالش کشیدن موقعیت نمایشی از سوی کارگردان باشد.


این اثر نمایشی با بازی فرزانه میدانی، پژمان یاوری طی ساعت 16:30 و 19 در تالار قشقایی به اجرا در آمد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته