دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1394 - 11:40
ارزیابی هفتگی شاخص کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد

4 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 3 روز سالم در پایتخت

مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: ارزیابی هفتگی شاخص کیفیت هوای تهران حاکی از آن است که در هفته گذشته (30 خرداد تا 5 تیر) پایتخت 4 روز شرایط ناسالم برای گروه­‌های حساس و 3 روز سالم از نظر کیفیت هوا را پشت سر گذاشته است.
کد خبر : 25495

به گزارش گروه اجتماعی آنا، واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا در گزارش هفتگی وضعیت هوای تهران اعلام کرد که بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون ( PM10وPM2.5) اندازه‌­گیری شده در ایستگاه­‌های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی مربوط به روزهای 30 خرداد تا 5 تیرماه سال جاری نشان می‌­دهد اگر چه باد نسبت به هفته‌­های پیشین از سرعت پایین­‌تری برخوردار بوده است؛ اما جهت آن در چگونگی شاخص کیفیت هوا موثر و در بعضی روزها موجب پاکسازی هوای تهران و در روزهای دیگری موجب ورود گرد و غبار به شهر شده است.


مریم نادری در این باره گفت: بررسی وضعیت گلبادها نشان می‌­دهد در هفته گذشته بادی که در تهران وزیده از سرعت نسبتاً متوسطی برخوردار بوده و جهت متغیری داشته است. به عنوان مثال در اکثر ساعات روز شنبه و یکشنبه سرعت باد بین 3 تا 4 متر بر ثانیه متغیر بوده و شرایط مطلوبی از نظر کیفیت هوا در این دو روز به وجود آورده است. البته در برخی ساعت‌ها افزایش لحظه‌­ای سرعت باد به بیش از 5 متر بر ثانیه نیز به کاهش غلظت آلاینده‌­ها کمک کرده است.


او ادامه داد: روزهای دوشنبه و سه­‌شنبه اگرچه سرعت باد نسبت به دو روز قبل تغییر چندانی نداشته است اما دوشنبه با جهت غالب جنوب­‌غربی و جنوب‌­شرقی و سه­‌شنبه با جهت متغیر بین شمال‌­غرب تا جنوب‌­شرق باعث انتقال و تجمع آلاینده‌­ها در سطح شهر شده و شرایط ناسالم برای گروه‌­های حساس را به وجود آورده است.


به گفته نادری، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز سرعت باد بین 3 تا 4 متر بر ثانیه متغیر بوده و جهت غالب آن جنوب­‌شرقی بوده و تجمع آلاینده‌­ها در سطح شهر را باعث شده و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس را در پی داشته است. روز جمعه نیز جریان باد از تمام جهات باعث پراکنش آلاینده‌­ها شده و شرایط سالمی از نظر شاخص کیفیت هوا به وجود آمده است.


اطلاعات غلظت آلاینده­‌ها بر اساس داده ایستگاه‌­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.


[گلباد مربوط به روزهای 30 خرداد تا 5 تیر سال 1394]


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته