دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
منیژه حکمت در دو قدم تا سیمرغ مطرح کرد؛

هفت سال تحقیق برای «جاده قدیم»/ هدف من جریان‌سازی است

اولین روز از مراسم رونمایی و معرفی فیلم‌های جشنواره فجر، با حضور عوامل ۳ فیلم «کامیون»، «جاده قدیم»، «فیلشاه» و «جشن دلتنگی» در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد و اولین نشست مربوط به فیلم «کامیون» ساخته کامپوزیا پرتوی بود.
کد خبر : 254756

گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در اولین روز از آیین رونمایی و معرفی فیلم‌های جشنواره سی‌وششم در مراسمی با عنوان «دو قدم تا سیمرغ» با اجرای منصور ضابطیان، پردیس ملت میزبان عوامل فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت بود.


در ابتدای دومین نشست که به فیلم «جاده قدیم» پرداخته شد که منیژه حکمت کارگردان، مهتاب کرامتی و ترلان پروانه و محمدرضا غفاری بازیگران، سحر مصیبی دستیار کارگردان و طهورا ابوالقاسمی مجری طرح فیلم حضور داشتند، منیژه حکمت گفت: یازده سال فیلم نساختم چون نمی‌خواستم یکی از صد فیلم باشم. «جاده قدیم» یک ناکجا آباد است که من سال‌ها برای آن تحقیق کردم. همانطور که معضلات اجتماعی را رصد می‌کنیم و می‌بینیم چقدر فراگیر شده‌اند.


وی تاکید کرد: ما سازمان‌هایی برای ارایه آمار نداریم و مجبوریم تحقیقات میدانی داشته باشیم و گاهی برای کشف معضل از لحاظ روحی نمی‌توانیم ادامه دهیم و این تحقیقات زمان زیادی برد، این شد که من یازده سال صبر کردم.


حکمت ادامه داد: فیلمنامه سخت بود و چندبار بازنویسی شد و زمان مناسب تولید امسال مهیا شد که باعث شد با ساخت آن باری از دوش ما هم برداشته شود. قصه این فیلم داستان مینو (مهتاب مرامتی) است که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه میشود و به خانه نمیرسد.


جریان‌سازی برای مردم


کارگردان « زندان زنان» گفت: هفت سال تحقیق من با یک خبر آغاز شد که در نمودهای مختلف به شکل های مختلف خود را نشان داده است که مدام پررنگ‌تر میشود این دغدغه من بود که تا انتها مسیرش را طی کردم. مینوی داستان برای من مابه ازای یک نفر نیست بلکه قصه زنانی است که تعداد زیادی از آنان را در جامعه داریم.


وی درمورد هدف از فیلمنامه « جاده قدیم» توضیح داد: یکی از وظایف ما مردم این است که جریان سازی کنیم و ما می‌خواهیم این جریان سازی را با این فیلم راه‌اندازی کنیم و من هم شانس داشتم که همه خوب‌ها با این فیلم همراه بودند. با اینکه نقش مینو نقش سختی بود اما خوشحالم که خانم کرامتی با یک رفتار حرفه‌ای آن را فبول کرد و بازی کرد.


حکمت گفت: حضور امسال من به عنوان تنها سالی که در جشنواره فیلم هستم، فقط برای دیده شدن زحمت بچه‌های فیلم است.


داستان زنان رنج‌کشیده


در ادامه این نشست، مهتاب کرامتی گفت: در دفتر خانم حکمت پخش فیلم تیک آف و برنامه‌ریزی برای صفر تا سکو را داشتیم و این بین خانم حکمت گفتند فیلم را می‌خواهند شروع کنند و از من خواستند بازی کنم و فقط به من گفتند کار سخت است. ما در دفتر سینماییمان مانند پازل جاهایمان عوض می‌شود و من گاهی تهیه کننده و گاهی بازیگر می‌شوم و بقیه هم همینطور جابجا شدند.


وی افزود: «جاده قدیم» جزو اولین فیلم‌هایی بودیم که اول سال کلید زدیم و من نزدیک به ۶ ماه در جریان تحقیقات بودم. مینوی داستان با زنان رنج کشیده دیگری که من بازی کردم بی نهایت متفاوت است که در این فیلم یک شوک به او وارد می‌شود که باید آن را حل کند.


در ادامه طهورا ابوالقاسمی با اشاره به تولید در سکوت خبری بیان کرد: خانم حکمت میخواست با ارامش در سکوت خبری کار کنیم و ما هم تلاشمان را کردیم. اسم این فیلم را خیلی دوست دارم چون خیلی به فیلم می‌خورد.


محمدرضا غفاری بازیگر «جاده قدیم» نیز گفت: این فیلم برای من یادگاری خیلی مهمی است چرا که من نوجوانی‌ام را با فیلم‌های این کارگردان سپری کردم و خانم حکمت یکی از مهربانترین کارگردان‌هایی است که با او کار کردم و اگر باز هم از من بخواهند با افتخار قبول می‌کنم.


ترلان پروانه هم در این نشست اظهار کرد: از لحظه ای که وارد دفتر خانم حکمت شدم نیروی عجیبی به من داده شد چرا که دیدم خانم‌هایی هستند که اینقدر قوی کار کردند و این برای من درس بود و البته من بدعادت شدم و نمی‌توانم کارها را همین‌جوری قبول کنم در پشت صحنه مانند خانواده بودیم.


سحر مصیبی، دستیار کارگردان هم در انتها بیان کرد: تشکر می‌کنم از خانم حکت که افتخار دستیاری او را داشتم. این فیلم برایم یک کلاس درس بود و وقتی حرف‌ها و تحربه‌های هفت ساله خانم حکمت را شنیدم احساس کردم با چه فیلم سختی رو به رو هستم اما بیشتر از چیزی که فکر می‌کردم کار آرام شروع شد و به همان آرامی هم تمام شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته