نباید مانع سوال از رئیسجمهور شد
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، محمدحسین فرهنگی، عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: در راس امور بودن مجلس یعنی نقش تعیینکننده در ریلگذاری و خط مشیگذاری داشتن. در قانون اساسی چنین جایگاهی برای مجلس پیشبینی و طراحی شده و جزء اختیارات قانونی مجلس است. به دلیل این اهمیت هیچ مقامی اجازه تعطیل کردن آن را ندارد. حتی همه نهادها جز نهاد مجلس شورای اسلامی، در کشور از نظر قانونی قابلتعطیلی هستند.
نماینده مردم تبریز در ادامه افزود: مجلس باید در تحولات مختلف نقش تعیینکننده خود را ایفا کند. همانند موضوع لایحه بودجهای که در دستور کار مجلس قرار دارد. به همین دلیل مجلس باید در تغییرات و اتفاقات جدید، حوادث مهم و تعیینکننده تاریخی، مسائل مربوط به حوزه اقتصادی کشور، حوزههای علمی و فرهنگی و... نقش واقعی و اساسی خود را ایفا کند و در این صورت میتوان شأن و منزلت مناسبی را برای مجلس تصور کرد.
وی در پاسخ به اینکه چرا در حال حاضر در بعد نظارت نمیتوان مجلس را در راس امور دانست، تصریح کرد: مصلحتاندیشیها، لابیها، مذاکرات، تفاهمات و اجتناب از برخی اتفاقاتی که ممکن است عوارض منفی و مخرب داشته باشد، گاهی مانع میشود، والا مجلس چنین شأن و اختیاری را دارد. نباید سختگیری کرد و مانع مسائلی همچون سوال شد. برخی هم نظرات دیگر و استدلالهایی در این زمینه دارند.
فرهنگی همچنین خواندن تذکرات کتبی و شفاهی از تریبون مجلس را واجد آثار خواند و افزود: تذکرات در دستگاهها اثرگذاری دارد. بسیاری از موارد باعث تصحیح و در برخی موارد باعث اصلاح و بعضا باعث تصمیمگیری شده و خلأهایی که در تصمیمگیری وجود دارد، برطرف میشود. در واقع اثرگذاری را دارد، اما اینکه میشود موثرتر و کارآمدتر انجام شود، قابلتصور است.
عضو هیاترئیسه مجلس، درخصوص عدم ظهور عینی دستور کارهای صحن علنی در حل مشکلات جامعه نیز تصریح کرد: این انتظار عمدتا باید از قوه مجریه باشد نه از مجلس؛ یعنی دولت باید اقدامات و اتفاقاتی را که مورد طلب افکار عمومی است، به سرعت عملیاتی کند و با ترمیم نظارت رخ نمیدهد و قطعا با اجرا رخ میدهد. اینطور نیست که نظارت جایگزین اجرا شود یا بتواند اجرا را الزاما محقق کند. چند دولتی که در دورههای اخیر مواجه بودیم، در برخی موارد با اصرار میخواستند مواردی را که امکان اجرا ندارد اجرا کنند.
وی درخصوص ابعاد نظارت مجلس بر رئیسجمهور نیز گفت: در نظام موازی یعنی نیمه پارلمانی شرایط به این نحو است که در کشور مشاهده میکنیم. مردم در انتخاب قوه مجریه باید دقتهای کافی را داشته باشند. بهعنوان مثال اینکه مجلس، رئیسجمهور را برکنار کند، هنگامی است که نظام پارلمانی باشد. به راحتی نمیتوان رئیسجمهوری را که ملت انتخاب کردهاند، برکنار کرد. باید در حد موضوعی باشد که در تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد و خیانت رئیسجمهور آشکار شد. به خاطر اینکه قانونی از سوی رئیسجمهور اجرا نشد، مجلس نمیتواند او را برکنار کند. این هنگامی میسر است که نظام پارلمانی باشد؛ یعنی مجلس تعیینکننده رئیسجمهور باشد و رئیسجمهور مشروط به شرایطی باشد که الزام به اجرای دقیق تصمیمات داشته باشد. اگر جایی مجلس مشاهده کرده که مصوبهای عملیاتی نشد، میتواند به راحتی تغییر دهد، چون خود تصمیمگیرنده است.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/