دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1396 - 17:03

کاهش 10 درصدی تلفات مسمومیت با گاز در پاییز امسال

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که در پاییز امسال 194 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 215 نفر بود 10 درصد کاهش یافته است.
کد خبر : 254395

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، در پاییز امسال بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با 134 نفر مربوط به آذر ماه و کمترین آن با 28 فوتی مربوط به مهر ماه بوده است.
بر اساس این گزارش در 9 ماهه امسال نیز آمار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور با کاهش مواجه بود. در این مدت 414 نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.7 درصد کاهش یافت.
از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نه ماهه امسال 297 نفر مرد و 117 نفر زن بودند.
در این مدت استان‌های تهران با 90، اصفهان با 38 و فارس با 28 فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته‌اند. آمار تلفات گازگرفتگی در بیش از نیمی از استان‌ها نیز کمتر از 20 نفر و در استانهای هرمزگان، بوشهر و ایلام صفر گزارش شده است.
بیشترین تلفات گازگرفتگی مربوط به نیمه دو سال است
یادآور می‌شود در سال گذشته 836 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که 630 نفر از آنان در نیمه دوم سال جان باخته‌اند و بیشترین تلفات نیز در ماه آذر با 145 و دی با 147 فوتی به ثبت رسیده است. در نه ماهه امسال نیز بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی با 134 فوتی در آذر ماه ثبت شده است.
رشد تلفات گازگرفتگی در نیمه دوم هر سال مطابق آمارهای این سازمان در سال‌های دیگر نیز تکرار شده و در بسیاری موارد ماه‌های آذر و دی بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده است. به طور کلی بیش از 70 درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم سال است و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می‌کند.


هشدار پزشکی قانونی
سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به هم میهنان توصیه می‌کند در فصل پاییز و زمستان هم میهنان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند. هم‌میهنان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته