فاز اول تلویزیون تعاملی آموزش و پرورش در حوزه آسیبهای اجتماعی و آموزش مدیران است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی علیاکبرزاده، مدیر پروژه تولید برنامههای تلویزیون تعاملی وزارت آموزشوپرورش درباره برنامههای فاز اول این تلویزیون، گفت: در حال حاضر برای آموزش خانوادهها روی آسیبهای اجتماعی و برای جامعه فرهنگیان بر آموزش مدیران متمرکز شدهایم.
وی افزود: آسیبهای اجتماعی در حال حاضر با توجه به شرایط فرهنگی فعلی و فضاهای مجازی مختلف که از طرف رسانههای گوناگون که در اختیار خانوادهها قرار میگیرد، آسیبهای اجتماعی در اولویت بالاتری قرار گرفته است. در فاز اول از 10 عنوان برای آسیبهای اجتماعی مشخص و تاکنون برای سه عنوان آن محتوای تولید کردهایم. در موضوع آسیبهای اجتماعی، اولین محیط خانه مورد توجه قرار دارد. اینکه چه راهکارها و پیشنهاداتی وجود دارد که محیط خانه و شرایط آن برای دانشآموزان مناسب و امن باشد .برنامههای بعدی تلویزیون تعاملی با موضوعات، حوزه دوستی و ارتباط با جنس مخالف، اعتیاد، خودکشی، عرفانهای کاذب، عفاف و حجاب، اینترنت و فضای مجازی و ماهواره را در نظر گرفتهایم.
اکبرزاده بیان کرد: در برنامهها با در نظر گرفتن محورهایی به ارائه این آسیبها خواهیم پرداخت. در برنامههایی که برای خانوادهها تهیه میکنیم با محوریت اینکه مشکلات دانشآموزان چیست و چه خطراتی آنها را تهدید میکند، در مرحله بعدی بتوانند مشکل دانشآموزان را شناسایی کنند، با آن مواجه شوند و این مشکل چه راه حلهایی دارد بپردازیم. بهعنوان مثال با افزایش دانش خانوادهها، در درجه اول آسیبهای اطراف فرزندانشان را در زمینههای مختلف، از جمله اعتیاد، خودکشی، عرفانهای کاذب و ... بشناسند. در مرحله بعد هر کدام از این مسائل ممکن است چه عوارضی داشته باشد و با داشتن دانش آن عوارض، بتوانند آسیبهای فرزندانشان را شناسایی کنند، و بعد با این آسیبی که فرزندش مبتلا شده بتوانند مواجه شوند و طوری رفتار نکند که گرایش فرزندانشان به آن آسیب افزایش پیدا کند و این را مد نظر داشته باشند که ممکن است محیط خانواده زمینه چنین گرایشی را ایجاد کرده باشد. در نهایتا راه حلهایی برای درمان آسیب را به خانوادهها آموزش میدهیم.
وی در زمینه راههای دسترسی به برنامهها، گفت: این راهها طوری خواهد بود که جامعه هدف، دسترسی به برنامهها داشته باشند و با داشتن نام کاربری و کلمه عبور بتوانند برنامهها را مشاهده کنند. اما برنامهها طوری تهیه شدهاند که اگر خانوادهها به دلیل عدم آشنایی با فناوریهای جدید، مجبور باشند از فرزندانشان برای دسترسی به این برنامهها کمک بگیرند و یا این برنامهها در فضای مجازی پخش شود، دیدن این برنامهها برای افراد مختلف مشکلی نداشته باشد. البته برنامهها طوری تهیه شده که هر فردی در جامعه این برنامه را مشاهده کند برایش آسیبزا نباشد.
مدیر پروژه تولید برنامههای تلویزیون تعاملی، خاطرنشان کرد: در این برنامهها تمام مباحث از زبان خانوادهها، کارشناسان و دانشآموزان مورد بررسی خواهد گرفت و برنامهها طوری تهیه شدهاند که جاذبه کافی داشته باشند، بهطوریکه بینندگان تمایل به دیدن کامل برنامه را داشته باشند.
وی درباره علت انتخاب این موضوعات گفت: نیازسنجیهای انجام گرفت و از طریق مطالعات و بازخوردهایی که در استانها داشتیم و ارتباط آنها با مدارس و خانوادها منجر شد که برنامههایمان را در این حوزه آماده کنیم.
اکبرزاده بیان کرد: برنامههایی برای مدیران مدارس تهیه کردهایم و نظرمان این بوده که مدیران مدارس به عنوان پرچمداران آموزشوپرورش در مدارس هستند و میتوانند با تغییر نگاه و جهت گیری، تغییراتی مثبتی در روند یاددهی و یادگیری دانشآموزان ایجاد کنند. در همین زمینه بیست عنوان آموزشی در تلویزیون تعاملی برای مدیران مدارس در نظر گرفتهایم که همزمان با افتتاح شبکه این محتوای برای مدیران نیز قابل دسترس است. هر برنامه تهیه شده برای مدیران در سه موضوع خواهد بود که راهکارهایی برای مدیریت بهتر مدرسه به آنان ارائه خواهد داد.
انتهای پیام/