دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1396 - 09:44
معاون آموزش متوسطه شهر تهران :

کمبود «فضا» و «معلم» مهم‌ترین مشکل استان تهران برای استقرار پایه 12 است

معاون آموزش متوسطه شهر تهران بیان کرد: نتایج بررسی‌های کمیته استقرار نشان می‌دهد کمبود «فضا» و «معلم» مهم‌ترین مشکل استان تهران برای استقرار پایه 12 است.
کد خبر : 254266

ابراهیم رفیعی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره مشکلات استقرار پایه دوازدهم، گفت: با دستور وزارت آموزش‌و‌پرورش در تمامی استان‌ها کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته استقرار پایه 12» تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین وظایف این کمیته‌ها بررسی مشکلات استان‌ها در استقرار این پایه تحصیلی است که به محض ابلاغ این دستور در استان تهران نیز کمیته بررسی زیر نظر مدیرکل اداره آموزش‌و‌پرورش استان تشکیل شد.


وی قدمت بالای برخی مدارس را از جمله مشکلات استقرار پایه دوازدهم دانست و افزود: متاسفانه برخی مدارس تهران قدمت بالایی دارند، به گونه‌ای که جزو مدارس فرسوده محسوب می‌شوند که این امر ما را در تامین فضای فیزیکی پایه دوازدهم دچار مشکل کرده است.


رفیعی با تاکید براینکه میانگین فضای فیزیکی در استان تهران کم است، یادآور شد: کمبود نیروی انسانی نیز از جمله مشکلات استان تهران برای استقرار پایه 12 محسوب می‌شود. نیروهای انسانی استان تهران دارای سوابق بالایی هستند و این امر باعث شده خروجی (بازنشستگی) بیش از ورودی (جذب نیرو و میزان فارغ التحصیلی) باشد و متاسفانه این در حالی است که مسئولان و افکار عمومی بر این باور هستند که اداره آموزش‌و‌پرورش استان تهران مازاد نیرو دارد.


وی با بیان اینکه اداره آموزش‌و‌پرورش استان تهران از جهت نیروی انسانی محروم است، خاطرنشان کرد: استقرار پایه 12 به این مشکل دامن می‌زند. در استان‌هایی که جمعیت دانش‌آموزان متوسطه دوم مناسب است کمبود فضا و نیروی انسانی مشکل‌ساز نشده است، زیرا آنها به راحتی می‌توانند با افزودن چند کلاس و برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان واجد شرایط پایه دوازدهم را تدریس کنند.


معاون آموزش متوسطه شهر تهران افزود: اما در استان تهران نتایج اولیه بررسی‌ها نشان می‌دهد با استقرار پایه 12 باید بیش از 1400 کلاس به مدارس افزوده شود و بیش از 90 هزار ساعت حق التدریس ایجاد کنیم این در حالی است که ما در گذشته برای تامین این مشکلات دچار کسری بودیم و اکنون این نیاز به کسری ماقبل افزوده شده است.


رفیعی در ادامه توجه به کمبود نیروی انسانی را اولویت بر تامین فضای فیزیکی دانست و یادآور شد: امسال حدود 3 هزار نیروی انسانی در استان تهران بازنشسته می‌شوند و تقریبا و در خوش‌بینانه‌ترین حالت کم‌تر از یک هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند یعنی بدون استقرار پایه 12 ما در کل استان با کمبود 2 هزار معلم مواجه هستیم بنابراین وقتی پایه 12 مستقر شود این مشکل اذیت و نگران کننده خواهد شد.


وی با بیان اینکه کمبود فضای فیزیکی بیشتر متوجه هنرستان‌ها خواهد بود، گفت: کمبود فضای فیزیکی در متوسطه نظری بسیار بحرانی نیست زیرا ما در گذشته دوره نظری را در 4 پایه برگزار می‌کردیم و تنها برای مدتی این دوره به دو قسمت (3 پایه متوسطه و یک پایه پیش دانشگاهی) تقسیم شد، بنابراین این مشکل در دوره متوسطه چندان جدی نیست اما در دوره هنرستان این مشکل بسیار جدی است زیرا با استقرار پایه دوازدهم هنرستان‌ها باید علاوه بر کلاس نسبت به احداث فضاهایی مانند کارگاه، آزمایشگاه و ... اقدام کنند.


معاون آموزش متوسطه شهر تهران خاطرنشان کرد: کمبود فضای فیزیکی در هنرستان‌هایی که با تمام ظرفیت خود فعال نبودند، مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کند اما در مناطقی از تهران مانند جنوب و شرق که استقبال از رشته‌های هنرستان بسیار زیاد این مشکل جدی‌تر خواهد شد.


وی تصریح کرد: علاوه بر تامین فضای فیزیکی، جذب نیروی انسانی مورد نیاز در رشته‌های هنرستان نیز دچار مشکل است. در هنرستان‌ها نیازمند نیروی انسانی متنوعی هستیم که برای تامین آن ناچار به خرید خدمت هستیم؛ زیرا برای مثال در رشته‌هایی مانند طلاسازی و فرش میزان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی نیاز هنرستان‌ها نیست.


رفیعی درباره راهکاری تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای پایه دوازدهم دوره‌های دبیرستان و هنرستان، بیان کرد: ما باید برای جبران این کمبود باید از همکاران سایر مقاطع بهرمنده شویم، انتقال همکاران به استان تهران را افزایش دهیم و یا از طریق جذب نیروی انسانی حق التدریس یا خرید خدمت نیازهای خود را پاسخ دهیم.


معاون آموزش متوسطه شهر تهران با تاکید براینکه با استقرار پایه 12 در استان شرایط آرام و عادی نخواهیم داشت، تصریح کرد: ما سال آینده با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.


وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به اینکه سال‌ آینده پایه 12، 35 ساعته می‌شود، گفت: طی سال‌های گذشته آموزش‌ها به دانش‌آموزان پیش دانشگاهی 24 ساعته انجام می‌شد اما از سال‌ آینده این میزان برای دانش‌آموزان پایه 12 افزایش یافته و به 35 ساعت رسیده است یعنی سال‌ آینده 11 ساعت به مجموع ساعت آموزش دانش‌آموزان در پایه فارغ التحصیلی افزوده می‌شود که همین امر نیز ما را در تامین نیروی انسانی مورد نیاز به مشکل مواجه می‌سازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب