دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1396 - 12:16
14 میلیون شغل در آمریکا به تجارت با کانادا و مکزیک وابسته است

توافق نفتا تمام می‌شود؟

ترامپ از وقتی وارد کاخ سفید شد توافق نفتا را زیر سوال برده است. توافقی که اگر طی این هفته مصالحه‌ای در آن رخ ندهد، احتمالا نابود می‌شود.
کد خبر : 254245

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، به نقل از اتاق بازرگانی، دوره ششم بازنگری مجدد نفتا، پیمان میان مکزیک، کانادا و آمریکا، روز سه شنبه در مونترال کانادا آغاز می‌شود.


در 5 دور نشست قبلی، هیچ پیشرفتی در مسایل کلیدی رخ نداد. تنها ترامپ تهدیدش را تکرار می‌کند که اگر معامله ای که او می‌خواهد، صورت نگیرد، توافق را ترک خواهد کرد. سی ان ان مانی حالا گزارشی درباره این دوره نشست بازنگری نفتا منتشر کرده است. چرا که گویا این دوره تعیین کننده خواهد بود.


این گزارش می‌نویسد: ترامپ نفتا را تبدیل به یک مساله اصلی در مبارزات انتخاباتی کرده بود. او استدلال کرده بود که مکزیک از این توافق میلیاردها دلار به دست می‌آورد. ترامپ همچنین معتقد است که توافق جدید به پرداخت مالی برای ساختن دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک کمک می‌کند.


ترامپ 18 ژانویه 2018 در توییتی نوشت: این دیوار به طور مستقیم یا غیرمستقیم یا از طریق بازپرداخت بلندمدت توسط مکزیک پرداخت خواهد شد. این دیوار 20 میلیارد دلاری در مقایسه با آنچه مکزیک از ایالات متحده به دست می‌آورد ناچیز است. نفتا یک شوخی بد است.


طبق گزارش اتاق بازرگانی ایالات متحده، حدود 14 میلیون شغل در آمریکا به تجارت با کانادا و مکزیک وابسته است. با این حال گویا این هفته مذاکره کنندگان با چالش های متعددی رو به رو می‌شوند.


طبق گزارش سی ان ان مانی، مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری مکزیک از ماه مارس آغاز شده و انتخابات هم ماه جولای برگزار می‌شود رهبران مکزیک بارها هشدار داده اند که نمی توانند توافق جدید را در طول فصل انتخابات تصویب کنند.


انریکه پونا نیتو، رییس جمهوری مکزیک به دلیل محدودیت زمانی نمی تواند توافق جدید را اجرا کند و از طرف دیگر، رقیبش آندرس مانئول لوپز اوبرادور، وعده داده است که نفتا را طور کامل راه اندازی می‌کند. اگر او انتخاب شود، از ماه دسامبر به دفترش خواهد رفت.


از طرفی اقتصاددانان هشدار داده اند که زمان بندی دولت ترامپ برای اجرای معامله جدید غیرممکن است. چرا که طبق قوانین تجارت آمریکا، چندین مرحله بروکراتیک وجود دارد و این معامله قبل از تصویب باید به کنگره برود.


برای رسیدن به معامله جدید برسر نفتا چند موضوع وجود دارد. اولین موضوع میز مذاکره این است که خودرو چگونه و در کجای آمریکای شمالی تولید شود. تحت توافق نفتا، 62 درصد از قطعات یک ماشین فروخته شده در آمریکا باید از منطقه بیاید. مهم نیست که این قطعات از کانادا، مکزیک یا ایالات متحده آماده باشند، مهم این است که در داخل قاره تهیه شده باشد.


اما تیم تجاری ترامپ می‌خواهد این آستانه را تا 85 درصد افزایش دهد. مذاکره کنندگان ترامپ هم پیشنهاد داده اند که نیمی از قطعات خودرویی که در آمریکا شمالی می‌آید، به طور خاص از ایالات متحده بیاید. بقیه هم به مکزیک و کانادا برود. به این ترتیب کانادا و مکزیک هرکدام یک چهارم این بازار را خواهند داشت.


البته که مسلما آنها هم با این بند از معامله موافق نیستند. مکزیکی ها می‌گویند این موضوع غیرقابل قبول است. کانادایی هم عنوان کرده اند که به سادگی با این ماجرا کنار نمی آیند.


خودروها یک مساله مهم برای آمریکا است. چرا که میزان وسلیه نقلیه و قطعات خودرویی که از مکزیک به آمریکا می‌رود، درواقع کسری تجاری آمریکا با مکزیک را تشکیل می‌دهد. اولویت ترامپ در معامله جدید از بین بردن این کسری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته