دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1394 - 15:24
مدیر برنامه کشوری دیابت:

4 درصد علل مرگ و میر در کشور ناشی از دیابت است

مدیر برنامه کشوری دیابت با بیان اینکه پس از تصادف، دیابت شایع‌ترین علت قطع عضو در کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: بر اساس نتایج سیستم ثبت مرگ در کشور (سال 1390) حدود 4 درصد از مرگ‌ها ناشی از دیابت است.
کد خبر : 25385

دکتر علیرضا مهدوی در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: دیابت یک بیماری است که تمام قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند. عوارض بیماری دیابت به دو گروه کلی از قبیل عوارض عروق بزرگ و عوارض عروق کوچک تقسیم‌بندی می‌شود. عوارض عروق بزرگ عمدتا شامل بیماری‌های قلبی – عروقی و مغزی است که در نهایت موجب بروز سکته قلبی و مغزی می‌‌شود.


وی افزود: عوارض عروق کوچک بر اساس اینکه کدام قسمت بدن را درگیر کند، متفاوت است برای مثال درگیری عروق چشم اگر مورد درمان قرار نگیرد موجب بروز رتینوپاتی و نابینایی می‌شود، اگر کلیه درگیر شود منجر به بروز نارسایی کلیه و در نهایت دیالیز و یا پیوند کلیه می‌شود و اگر اعصاب پا درگیر شود موجب قطع عضو می‌شود.


مدیر برنامه کشوری دیابت با بیان اینکه پس از تصادف، دیابت شایع‌ترین علت قطع عضو در کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: بر اساس نتایج سیستم ثبت مرگ در کشور (سال 1390) حدود 4 درصد از مرگ‌ها ناشی از دیابت است البته عوارض ایجاد شده ناشی از دیابت مانند سکته مغزی، قلبی، نارسایی کلیه و ... نیز موجب مرگ می‌شود که هنوز آمار مشخصی در این خصوص وجود ندارد.


مهدوی با بیان اینکه دیابت و فشار خون دو بیماری همراه یکدیگر هستند، افزود: 10 درصد مرگ‌ها به دلیل افزایش فشار خون در کشور ثبت شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته