دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1396 - 14:22
آخرین تحولات عفرین سوریه؛

بی‌اطلاعی دمشق از آغاز عملیات «شاخه زیتون»/ کردهای سوریه بسیج عمومی اعلام کردند

ارتش ترکیه در حالی به عملیات هوایی و تحرکات زمینی خود در اطراف عفرین سوریه ادامه می‌دهد که یک منبع در وزارت امور خارجه سوریه ادعاهای ترکیه را درباره اینکه دمشق را در جریان عملیات نظامی نیروهای خود در عفرین قرار داده است، تکذیب کرد.
کد خبر : 253501

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ارتش ترکیه روز گذشته (شنبه) عملیات شاخه زیتون را با هدف نابودی تروریست‌های حزب کارگران کردستان (پ‌ ک‌ ک) و سایر گروه‌های کُرد مخالف دولت ترکیه و همچنین برخی از بقایای گروه تروریستی داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه آغاز کرده است.


در عین حال طبق گزارش وب‌سایت شبکه المیادین، یک منبع در وزارت امور خارجه سوریه با محکوم کردن تجاوز نیروهای ترکیه‌ به خاک سوریه، ادعاهای ترکیه را درباره اینکه مقام‌های سوریه را از عملیات نظامی خود آگاه کرده‌اند، تکذیب کرد.


وی افزود: «دمشق به‌شدت تجاوز ترکیه را به شهر عفرین که جزء لاینفکی از خاک سوریه است، محکوم می‌کند.»


پیشتر مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود کشورش به دولت سوریه به صورت مکتوب عملیات نظامی را در عفرین اطلاع داده و در عین حال سفیران ایران و روسیه را نیز در جریان عملیات عفرین قرار داده بود.


همچنین یک مقام دیپلماتیک ترکیه اعلام کرد: «سفیران چین، بریتانیا و فرانسه در آنکارا با حضور در وزارت امور خارجه درباره عملیات عفرین مطلع شدند.»


اظهار بی‌اطلاعی دولت سوریه از عملیات ارتش ترکیه در حالی است که ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرده است ترکیه، واشنگتن را در جریان عملیات شاخه زیتون قرار داده است.


ژنرال ووتل با طرح این ادعا که نگران تاثیر عملیات شاخه زیتون بر روند مبارزه با داعش هستند، ادامه داد: «مبارزه با داعش در سوریه ادامه دارد. هنوز نیز روی این موضوع تمرکز داریم و به همکاری خود با شرکایمان برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل داعش ادامه می‌دهیم.»


حمله به اهداف مربوط به یگان‌های مدافع خلق کرد


منابع نظامی در ارتش ترکیه گفتند، جنگنده‌های ترکیه شب گذشته 108 هدف وابسته به نیروهای کرد را در عفرین بمباران کردند که از جمله آن اهداف، فرودگاه نظامی منغ در حومه حلب بود. فرودگاه منغ در نزدیکی شهرک منغ در حومه شمالی حلب در همجواری جاده بین‌المللی قرار دارد که حلب را در گذرگاه السلامه در شهر اعزاز به مرزهای ترکیه متصل می‌کند که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد است.


این منابع افزودند: «همه کشته‌ها و زخمی‌ها به بیمارستان‌ها منتقل شدند که افراد مسلح کرد بودند.»


همزمان با بمباران مواضع یگان‌های مدافع خلق در شهر از سوی جنگنده‌های ترکیه‌، شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه (مخالفان سوری) به مناطق تحت کنترل کردها وارد شدند. این بعد از مقدمه چینی یگان‌های توپخانه‌ای ترکیه بود که در نوار مرزی میان دو استان کلیس و هاتای در جنوب ترکیه مستقر هستند.


یگان‌های مدافع خلق کرد که ترکیه آن‌ها را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می‌داند، بر مناطق گسترده‌ای در شمال شرق فرات به اضافه عفرین تسلط دارند. این در حالی است که جنگنده‌های ترکیه مواضع شبه نظامیان کرد در عفرین در شمال غرب سوریه را در چارچوب عملیات «شاخه زیتون» آغاز کردند.


کردهای سوریه: عفرین را واگذار نمی‌کنیم


خبرگزاری روسیا الیوم گزارش کرد: «آلدار خلیل، یکی از رهبران جنبش جامعه دموکراتیک کُرد گفت، روسیه از کردها خواسته است مناطق خود را به دولت سوریه واگذار کنند که این پیشنهاد غیر قابل قبول است و کردها از همه مناطق‌ خود دفاع خواهند کرد.»


یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای روسیه را مسئول همه بمباران‌ها و حملاتی که از سوی ترکیه علیه منطقه عفرین می‌شود، دانستند و اعلام کردند: «به خوبی می‌دانیم که ارتش ترکیه بدون موافقت قدرت‌های جهانی و در راس آن‌ها روسیه که نیروهایش را در عفرین مستقر کرده است، این حمله را انجام نمی‌داد، در نتیجه ما به همان اندازه که دولت اشغالگر ترکیه را مسئول این حملات می‌دانیم، روسیه را نیز مسئول این عملیات و پشتیبان هر کشتاری که در حق غیرنظامیان می‌شود، می‌دانیم.»


اعلام بسیج عمومی


رویترز اعلام کرد: «یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای از زنان و مردان در شمال سوریه خواستند برای حمایت از عفرین به آن‌ها بپیوندند.»


در این بیانیه آمده است که نیروهای سوریه دموکراتیک همان‌طور که در برابر حملات قبلی ترکیه ایستادند در مقابل این حمله نیز خواهند ایستاد.


یگان‌های مدافع خلق کرد برای حمایت از عفرین اعلام بسیج عمومی کردند و از همه مردم خواستند مقابل ترکیه بایستند.


در عین حال از اروپا خبر می‌رسد که صدها نفر از کردها و حامیانشان در چندین شهر در سراسر اروپا دست به راهپیمایی زدند و علیه اقدامات نظامی ترکیه در عفرین اعتراض کردند.


همچنین گروهی از معترضان در مقابل سفارت آمریکا در رم در اعتراض به عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد در عفرین دست به راهپیمایی و تجمع اعتراضی زدند.


راهپیمایی‌های مشابهی نیز روز گذشته (شنبه) در آلمان برگزار شد. در فرانکفورت، گروهی 400 نفره از حامیان کردها در مرکز شهر تجمع کردند. همچنین صدها کُرد نیز در برلین در اعتراض به اقدام نظامی ترکیه در عفرین راهپیمایی به راه انداختند. همچنین صدها نفر از حامیان کردها در خیابان‌های پاریس دست به راهپیمایی علیه دولت ترکیه زدند. معترضان بنرهایی علیه اردوغان و در حمایت از کردها در دست داشتند و خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته