خواب تماشاگران پای «سوپ بوقلمون» تا بیرغبتی به «مانوس»
بهگزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، میان اجراهای روز شنبه سیوششمین جشنواره تئاتر فجر، نمایش «سوپ بوقلمون» اثری از سینا علی پور طی دو نوبت در ساعتهای 16 و 18:30 در تالار سایه روی صحنه رفت.
این اثر نمایشی که به بوقلمون صفتی برخی از انسانها اشاره داشت، داستان اداره امنیتی کشور روسیه اشاره دارد که با آغاز اغتشاشهای خیابانی مردم، احتمال زوال و سقوط دولت را بوجود آورده بود. در این میان افراد فرصت طلب و بوقلمون صفت از این شرایط به عنوان یک فرصت برای نیل به اهداف خود استفاده میکنند تا ضمن زنده ماندن و جان سالم به در بردن از این مهلکه شرایط را به نفع خود تغییر دهند.
صحنه نمایش که شامل راه پلهای برای ورود و خروج افراد از اداره امنیت تعبیه شده بود در زیر قفس فیلها در باغوحشی قرار گرفته بود که با به گوش رسیدن صداها و حرکت فیل ها فضای زیرین قفس را برای مخاطب باورپذیرتر کند. صحنه نمایش به واسطه تایرهایی از کف فاصله گرفته بود که با طراحیهایی ویژه به عنوان مکانی برای مخفی نگاه داشتن اسناد محرمانه مورد استفاده قرار گیرد.
این اثر نمایشی که برگزیده جشنواره تئاتر فجر مازندران است، در نوع اجرای اثر که خط داستانی و روایتی رئال و رایج در جوامع امروزی را نشان میداد، نتوانست مخاطب را برای مدت زمان 70 دقیقه با خود همراه کند. در میانه اجرا گاه صدای خرناسها و خروپفهای مخاطبانی که برای تماشای این اثر به تئاترشهر آمده بودند به گوش میرسید.
«مانوس» و عدم رضایت از نوع اجرا
در میان اجراهای روز گذشته سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نمایش «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی زاده نیز نه تنها مخاطبان را از اجرا راضی نکرد بلکه به واسطه آلودگیهای صوتی تماشاگر را به فکر یافتن راه فراری از صحنه یافت.
برخلاف تصور و انتظار مخاطبان از اجرای «مانوس» در جشنواره تئاتر فجر، این اثر نمایشی نتوانست ارتباط عمیقی با مخاطب برقرار کند به طوریکه برخی از مخاطبان، این اثر را بسیار شبیه به اجرای «سندرم پای بیقرار» اثر گروه مشهدی دانستند. در این میان تماشاگران نمایش معتقد بودند که به لحاظ اجرایی هم نمایش «سندرم پای بیقرار» بسیار موفقتر از «مانوس» بوده است.
نمایش مانوس درباره تنهایی و فشارهای وارد به آدمهای محصور شده در کمپ پناهجویان است. یک زندانی، چون زندگی روزانهاش در چرخهای از تکرار بیهوده گرفتار شده هیچ کاری جز اینکه به کودکیهایش بازگردد ندارد. زندان بیش از هر چیز انسان را از تنهایی میترساند و این شگفت انگیزترین تناقض در زندگی زندانی است که گمشده زمانهاست و گویا در پیوندی ابدی با هزاران هزار چهره و لبخند و گریه و اشک و رویاهای تلخ است.
«حفظ وحدت و یکپارچگی» بهترین راه مقابله با دشمن
استقبال مخاطبان از اجراهای نمایش خیابانی که با موسیقی فولکلور کردی همراه بود یکی از زیباترین بخشهای اجراهای خیابانی جشنواره موسیقی فجر در روز گذشته بود. حرکات موزون و آیین بومی اجراگران نمایش خیابانی «آیینه زندگی» توانست با جلب توجه تماشاگران، عموم مردم و رهگذران چهار راه ولیعصر را به گرد صحنهای که برای اجراهای خیابانی طراحی شده، بکشاند.
با وجود سردی هوا مخاطبان آثار نمایشی مدت 35 دقیقه ناظر قصهای کردی شدند که به کارگردانی فاروق حسن پور به اجرا در آمد.
نمایش «آیینه زندگی» به برخی از نمادهای سنتی و بومی محلی همچون رقصهای کردی که برای نشان دادن اتحاد مردم اجرا میشود، اشاره داشت تا به مخاطبان یادآور شود که «حفظ وحدت و یکپارچگی» میتواند دشمنان را شکست دهد .
انتهای پیام/