دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1396 - 10:01
کارشناس مرکز تحقیقات راهبردی الاهرام:

نتیجه انتخابات مصر مشخص است؛ سیسی را از هم‌اکنون پیروز بدانید

رئیس‌جمهوری کنونی مصر و رئیس سابق ستاد مشترک ارتش مصر از هم‌اکنون خود را به‌عنوان دو رقیب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 مصر مطرح کرده‌اند. باوجود این، برخی کارشناسان سیاسی معتقدند بخت سیسی برای پیروزی در انتخابات بسیار بیشتر است.
کد خبر : 253318

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه الجزیره، روز گذشته (شنبه) دقایقی پس از اعلام نامزدی عبدالفتاح سیسی بود که ژنرال سامی عدنان، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش مصر ورود خود را به عرصه انتخابات اعلام کرد، کسی که به زعم برخی کارشناسان می‌تواند ورق بازی انتخابات را برگرداند، ولی در این میان کسانی نیز وجود دارند که می‌گویند قدرت تاثیرگذاری او در مقابل اقدامات سیسی ناچیز است.


عاطف سعداوی، کارشناس مرکز تحقیقات راهبردی الاهرام مصر نتیجه انتخابات 2018 مصر را از پیش تعیین شده می‌داند و می‌گوید: «ایده وجود تنها یک نامزد چیزی شبیه به یک رویا می‌ماند. همه مردم گرایشاتی دموکراتیک برای خود دارند و معیار موفقیت هر انتخاباتی، درصد مشارکت در آن است که تنها با رقابتی فشرده به دست می‌آید.»


وی افزود: «مسیر پیش روی انتخابات ناملموس، مبهم و نامشخص است. بعد از کناره‌گیری احمد شفیق، نخست‌وزیر سابق مصر از رقابت‌های انتخاباتی هیچ نامزد مطرح و شاخصی برای رقابت با عبدالفتاح‌ سیسی، تنها نامزد برجسته کنونی وجود ندارد. نتیجه انتخابات از هم‌اکنون مشخص است و سیسی همانند سال 2014 پیروز می‌شود.»


عبدالفتاح سیسی در سال 2014 با کسب 96.9 درصد آراء پیروز انتخابات شد. این در حالی بود که حمدین صباحی، رقیب او 1.4 درصد آراء را کسب کند و 1.7 درصد آراء نیز باطله بودند.


از سوی دیگر دکتر حسن نافعه، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری در مصر می‌گوید: «روند انتخابات ریاست‌جمهوری به گونه‌ای در جریان است که به نظر می‌رسد با یک همه‌پرسی مواجهیم. تاکنون هیچ گزینه جدی‌ای برای رقابت با سیسی مطرح نشده است و این بدان معنی است که ما ناخودآگاه با یک فرایند همه‌پرسی طرف هستیم. باوجود این، اگر سامی عدنان همانگونه که ثبت‌نام کرده، در نامزدی خود باقی بماند می‌تواند توازن قوا را بر هم بزند، چرا که او سابقه حضور در راس دولت را در کارنامه دارد و می‌تواند به‌عنوان یک رقیب مطرح شود.»


در ماده 36 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصر تاکید شده: «اگر فردی حداقل‌های نامزدی در انتخابات را به دست نیاورد، برای انتخاب رئیس‌جمهوری میان افراد مطرح، قرعه‌کشی انجام می‌شود تا در نهایت با حذف دیگر نامزدها، یک یا چند نامزد باقی بمانند. در این صورت، اگر یکی از آن نامزدها 5 درصد از مجموع آرای رای‌دهندگان در انتخابات را کسب کند، به‌عنوان فرد پیروز انتخابات معرفی می‌شود. اگر حتی نامزدی نتواند این میزان رای را به دست آورد، کمیسیون انتخابات باید انتخابات دیگری را حداکثر در مدت 15 روز پس از اعلام نتیجه برگزار کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته