دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1396 - 16:51

استفاده از بطری پلاستیکی در سازمان محیط زیست ممنوع است + بخشنامه

استفاده از بطری‌های پلاستیکی به دستور عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در این سازمان ممنوع اعلام شد.
کد خبر : 253169

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، چندی پیش پیشنهاد ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی از سوی معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست به ریاست این سازمان داده شد. به تازگی این پیشنهاد از سوی رئیس سازمان محیط زیست پذیرفته و ابلاغ شد.


عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پیشنهاد کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان طی بخشنامه‌ای استفاده از آب بطری را در سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع کرد.


مدنی در پیشنهاد خود به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آورده است: با توجه به اینکه یکی از معضلات مهم محیط زیستی فعلی کشور در حوزه مدیریت پسماند، میزان بالای تولید پسماندهای تجزیه ناپذیر و زباله‌های پلاستیکی است و در این بین بطری‌های پلاستیکی آب آشامیدنی حجم بالایی از این نوع پسماندها را به خود اختصاص می‌دهند.


معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در متن پیشنهادی خود اشاره‌ای هم به آمار جهانی در این حوزه داشته و یادآوری کرده است: بر اساس یافته‌های محققان بین المللی، در چرخه تولید، تولید هر بطری پلاستیکی آب، سه برابر آب داخل آن، آب و معادل 2.8 تا 5.1 مگاژول انرژی مصرف و معادل 82.8 گرم دی اکسید کربن تولید می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، به طور متوسط تنها یک بطری از هر پنج بطری پلاستیکی آب در جهان بازیافت می‌شود و مابقی در طبیعت باقی می‌ماند.


برهمین اساس از این پس در سازمان محیط زیست استفاده از بطری‌های پلاستیکی ممنوع است.


متن نامه عیسی کلانتری به شرح زیر است:


«پیرو پیشنهاد معاونت محترم آموزش و پژوهش طی نامه شماره ۹۶/۴۰۹۶۳ مورخ ۹۶/۱۰/۱۲ در ممنوعیت استفاده از آب بطری و با توجه به پیشگام بودن سازمان و کارکنان آن در فعالیت‌های محیط زیستی و در جهت کاهش تولید پسماندهای پلاستیکی، استفاده از آب بطری بسته‌بندی در سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعه‌های وابسته در سطح کشور (به جز در مناطقی که به آب لوله کشی دسترسی ندارند یا آب شبکه لوله کشی آنها از سوی مراجع صاحب صلاحیت و مسئول به طور رسمی برای شرب غیر مناسب تشخیص داده شده است) از تاریخ ۹۶/۱۱/۱ ممنوع اعلام می‌شود.»




انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظر
هلدینگ شایسته