دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1396 - 13:22

افشای جزئیات دیدار پادشاه اردن با ولیعهد عربستان

یک روزنامه آمریکایی جزئیات دیدار پادشاه اردن و ولیعهد عربستان و رشوه سه میلیاردی ریاض را برای شرکت ارتش اردن در تجاوزگری علیه یمن فاش کرد.
کد خبر : 253050

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «دیدار عبدالله دوم و محمد بن‌سلمان بسیار طولانی و پر تنش بود. پادشاه اردن دیدار با بن‌سلمان را نیمه کاره رها کرد و با عصبانیت و بدون خداحافظی از اتاق خارج شد و مستقیم به سمت هواپیمای اختصاصی خود حرکت و به اردن پرواز کرد.»


این روزنامه افزود: «محمد بن‌سلمان در این دیدار از پادشاه اردن خواسته بود که در وهله نخست، در نشست سران کشورهای اسلامی درباره قدس در استانبول شرکت نکند که پادشاه اردن این درخواست را به‌طور کامل رد کرد.»


به‌نوشته نیویورک تایمز، محمد بن‌سلمان همچنین در این دیدار به پادشاه اردن گفت که عربستان باید سرپرستی اوقاف اسلامی در شهر قدس را برعهده داشته باشد و نه اردن، زیرا عربستان اولین کشور اسلامی است که رسالت اسلام از شهر مدینه منوره و مکه مکرمه واقع در این کشور آغاز شد.


این روزنامه نوشت: «عبدالله دوم در پاسخ به محمد بن‌سلمان گفت ما هاشمی از خاندان رسول‌الله هستیم و از سلسله پادشاهی هستیم که مقدسات اسلامی در شهر قدس را در 900 سال سرپرستی کرده‌ایم، حتی در حکومت عثمانی. درباره عربستان، این کشور مکه مکرمه و مدینه منوره را دارد و به آن‌ها اهتمام و توجه ورزد و از آن‌ها محافظت کند.»


به‌نوشته نیویورک تایمز، تنش در سخنان پادشاه اردن و ولیعهد سعودی وقتی بالا رفت که بن‌سلمان از عبدالله دوم خواست تا پیشنهادش درباره پرداخت سه میلیارد دلار به اردن در مقابل شرکت ارتش اردن در جنگ علیه یمن را قبول کند.


طبق این گزارش، محمد بن‌سلمان عباراتی به کار برد که باعث خشم و خدشه به عزت نفس پادشاه اردن شد. بن‌سلمان به پادشاه اردن گفت که ارتش اردن باید شجاع باشد و در کنار ارتش‌های عربستان و امارات در جنگ علیه یمن شرکت کند.


به‌نوشته نیویورک تایمز، پادشاه اردن نیز با تندی به بن‌سلمان گفت: «وقتی جنگ سال 1967 روی داد و ارتش اردن خیابان به خیابان و محله به محله در شهر قدس می‌جنگید، شما کجا بودید؟ ارتش اسرائیل در پنج روز به کشورهای عربی یورش برد اما سه هفته نتوانست شهر قدس را بگیرد زیرا ارتش اردن با شجاعت مثال زدنی مقاومت کرد و تلفات زیادی به ارتش اسرائیل وارد کرد. درباره شجاعت ارتش اردن جای صحبت نیست، زیرا تاریخ بزرگی در شجاعت و نبرد دارد. اگر نیروها و تجهیزات تقویتی ارتش اسرائیل به سمت شهر مقدس قدس آورده نمی‌شد، ارتش اسرائیل نمی‌توانست وارد این شهر شود. ارتش اردن در این شهر باقی ماند و با ارتش اسرائیل نبرد کرد و ارتش اسرائیل بعد از سه هفته توانست شهر قدس را بگیرد.»


پادشاه اردن در پاسخ به محمد بن‌سلمان افزود: «تنها جایی که به مدت 13 روز بعد از جنگ پنج روزه به مقاومت ادامه داد، قدس بود. ارتش اردن در برابر تلاش ارتش اسرائیل برای اشغال این شهر جنگید و نظامیان اردنی از تسلیم شدن در برابر ارتش اسرائیل سر باز زدند و در اطراف مسجدالاقصی و مسجد قبه الصخره سنگر گرفتند و به‌دنبال شهادت در آنجا بودند. وقتی ارتش اسرائیل به این موضوع تن داد که مسجدالاقصی و قبه الصخره در اختیار ارتش اردن باقی بماند، نامه‌ای به ملک حسین فرستاد و خواستار آن شد تا ارتش اردن در مسجدالاقصی و مسجد قبه الصخره و مقدسات مسیحی شهر قدس باقی بماند، به شرط آنکه نبرد میان ارتش اردن و ارتش اسرائیل ادامه پیدا نکند.»


پادشاه اردن به ولیعهد سعودی گفت: «ما نیاز نداریم که کسی به ما درس شجاعت بدهد.»


وی سپس بدون خداحافظی با محمد بن‌سلمان اتاق را ترک کرد و به اردن برگشت و از آن زمان، تمام تماسها میان اردن و عربستان قطع شده است.


منبع: تسنیم


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته