دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1396 - 09:12

سیسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نامزد شد

رئیس‌جمهوری کنونی مصر و رئیس سابق ستاد مشترک ارتش این کشور برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نامزد شدند.
کد خبر : 252892

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، عبدالفتاح سیسی روز گذشت (جمعه) برای دومین‌بار، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر که قرار است در ماه مارس (فروردین) برگزار شود اعلام کرد.


در عین حال ژنرال سامی عنان، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش مصر نامزدی خود را در انتخابات این کشور اعلام کرد.


باوجود اینکه حکومت سیسی ثبات و آرامش را برای مصر به ارمغان آورده است، اما منتقدان می‌گویند محبوبیت او به‌دلیل اصلاحات شدید اقتصادی که بر زندگی مردم مصر منجر و باعث سرکوب مخالفان شده، کاهش یافته است.


منتقدان او همچنین می‌گویند محبوبیت سیسی تحت تاثیر اصلاحات سخت‌گیرانه، مشکلات امنیتی، مبارزه با مخالفان و تصمیماتش برای واگذاری دو جزیره در دریای سرخ به عربستان سعودی قرار گرفته است.


از سوی دیگر، حامیان او می‌گویند این اقدامات برای حفظ ثبات کشور در مواجهه با چالش‌های امنیتی، از جمله حملات افراط‌گرایان داعش در منطقه شمال سینا ضروری است.


سیسی در نطقی تلویزیونی که به‌طور مستقیم پخش می‌شد، گفت: «امروز، بار دیگر همراه وجدان خود ایستاده‌ام و به شما صریح و شفاف می‌گویم لطفا به من اجازه دهید تا نامزدی خود را برای پست رئیس‌جمهوری اعلام کنم و اعتماد شما را برای یک دوره دیگر به دست بیاورم. این نطق او با کف زدن و ابراز احساسات حضار همراه شد.»


وی افزود: «من به شما قول می‌دهم که انتخابات آینده ریاست‌جمهوری همراه با آزادی و شفافیت باشد و فرصت‌های برابر در میان همه کاندیداها وجود داشته باشد.»


سیسی در این نطق تلویزیونی، دستاوردهای مصر را در نخستین دوره حضور خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری مصر، از جمله بهبود اوضاع مالی که هنوز در مراحل اولیه خود پس از بحران اقتصادی و بی‌ثباتی چندین ساله است، بیان کرد.


انتخابات ریاست‌جمهوری مصر 26 و 28 مارس (6 و 8 فروردین 1397) و دور دوم آن 24 و 26 آوریل (4 و 6 اردیبهشت) برگزار می‌شود. اگر نامزدها در دور نخست، به بیش از 50 درصد آراء دست نیابند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.


از بامداد امروز (شنبه) ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر آغاز شده است و با گذشت بیش از دو ساعت از آغاز ثبت‌نام به جز سیسی و عنان تاکنون فردی از شخصیت‌های سیاسی شاخص مصر اعلام نامزدی نکرده است.


در این دور از انتخابات به نظر می‌رسد سیسی با کسب اکثریت آراء بار دیگر رئیس‌جمهوری مصر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته