دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست دپارتمان مهندسی مواد دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد

واحد علوم و تحقیقات، دانشگاهی فعال در مهندسی جوش

سرپرست دپارتمان مهندسی مواد دانشگاه تربیت مدرس در همایش گستره مهندسی جوش که با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و متخصصان در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت : واحد علوم و تحقیقات دانشگاهی فعال در مهندسی جوش است.
کد خبر : 25259

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر فرشید مالک با توجه به فعالیت چشمگیر دانشکده مواد و متالورژی واحد علوم و تحقیقات در بحث جوش گفت: امیدوارم این دانشکده بتواند با توجه به تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته مهندسی مواد - جوشکاری و با آموزشی علمی و کاربردی و تلاش مسئولان و مدیران واحد علوم و تحقیقات، متخصصان کارآمدی را به عرصه جوشکاری کشور معرفی کند.


وی افزود: رشته مهندسی جوشکاری یک تکنولوژی است و کسی که قدم در آن می گذارد علاوه بر مسائل آموزشی باید تخصص عملی کار با تمام روش‌های جوش و جوشکاری را داشته باشد.


مالک با بیان اینکه دنیا، دنیای رقابت است و تنها داشتن آموزش‌های تئوری کافی نیست، گفت: تخصص و توانایی اجرای آموزش‌ها به بهترین شکل، مزیتی در رقابت سالم و رسیدن به موفقیت‌های بیشتر است چراکه امروزه کارفرما‌ها و شرکت‌های بزرگ به دنبال افراد متخصص هستند.


وی ادامه داد: برای انتخاب رشته‌ای که قصد تحصیل و کسب آموزش و تخصص در آن را داریم، داشتن علاقه امری ضروری است. باید دید آیا این رشته و حرفه‌ای که قرار است در آن قدم بگذاریم دارای آینده‌ای موفق است یا خیر.


مالک کاربرد جوشکاری را در ساخت، تولید و تعمیر و نگهداری دانست و افزود: ساخت بیشتر شامل مواد و المان‌های ضخیم، بزرگ و فولادی است که اکثرا بیرون از محیط سربسته صورت می‌گیرد و از تجهیزات غیراختصاصی در آن استفاده می‌شود مانند صنایع کشتی‌سازی، مخازن ذخیره و ظروف تحت فشار و...، تولید نیز شامل المان‌ها و مواد نازک و نسبتا کوچک و متنوع است که به صورت انبوه تولید شده و تنها در محیط بسته و با خطوط و تجهیزات تخصصی صورت می‌گیرد.


وی افزود: کاربرد جوشکاری در تعمیر و نگهداری شامل خطوط لوله انتقال نفت و گاز، بازسازی نشیمنگاه شیرآلات در نفت و گاز، تعمیر قالب، بازسازی غلتک‌های ریخته‌گری مواد فولادی، بازسازی پره توربین گازی و ... است.


مالک اضافه کرد: زمینه‌های کاربرد مهندسی جوش در توسعه فرآیند، طراحی، ساخت و تولید، بازرسی و کنترل کیفیت، ساخت تجهیزات و مواد مصرفی جوشکاری و تجارت تجهیزات و مواد مصرفی جوشکاری است و مهندسان جوش اگر می‌خواهند متخصصان سطح بالایی در جوش باشند باید در تمامی این زمینه‌ها تخصص لازم را کسب کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته