دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1396 - 17:32
دکتر ولایتی:

برجام قابل تکرار یا اضافه کردن بندی به آن نیست/ پایان یافتن عمر حضور آمریکا در منطقه

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: یقینا مذاکرات برجام نه تکرار می‌شود، نه چیزی به آن اضافه می‌شود و نه چیزی از آن کم می‌شود.
کد خبر : 252501

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، علی‌اکبر ولایتی در کنفرانس خبری با حموده یوسف صباغ، رئیس پارلمان سوریه با پرداختن به موضوع برگزاری اجلاس روسای پارلمانی کشورهای اسلامی گفت: «این اجلاس با حضور 46 کشور مسلمان در ایران برگزار شد که گویای نقش موثر و نفوذ جمهوری اسلامی ایران و اعتبار آن در میان کشورهای جهان و به ویژه کشورهای اسلامی است.»


وی با تاکید بر اینکه حضور هیات بلندمرتبه پارلمانی سوریه در این اجلاس مهم است، افزود: «دو کشور ایران و سوریه در جنگ صلح و موضوعات مختلف در مقابل بیگانگان ایستادند و با کمک کشورهای عضو جبهه مقاومت توانستند در برابر دشمنان منطقه و کشورهای عربی ایستادگی کنند. آنچه که امروز‌ آمریکایی‌ها می‌گویند که ایران نباید در منطقه نقش موثری داشته باشد واکنش آن‌ها به شکست‌هایشان در عراق و سوریه است.»


ولایتی گفت: «ملت و مردم ایران و سوریه توانستند با یکدیگر با ایستادگی در برابر دشمنان مشترک ایستادگی کنند و دشمن را به شکست وادارند. توطئه های دشمنان در این کشورها خنثی شد آمریکایی ها در تجزیه عراق و ایجاد استقلال کردستان به شکست خوردند. آن‌ها در ایجاد آشوب در ایران نیز شکست خوردند و در سوریه نیز نتوانستند موفقیتی کسب کنند. آن‌ها در این وضعیت ادعا می‌کنند که ایران نباید در منطقه حضور موثری داشته باشد. ما و سایر کشورهای منطقه به دلیل حضور در منطقه حقمان است که در امورات منطقه حضور فعالی داشته باشیم این اروپایی‌ها و آمریکا هستند که حقی برای حضور در تحرکات منطقه ندارند.»


ولایتی تاکید کرد:‌ «آمریکایی‌ها چه بخواهند و چه نخواهند عمر حضورشان در منطقه پایان یافته است.»


وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام و اینکه باید شروط دیگری به برجام اضافه شود گفت: «یقینا مذاکرات برجام نه تکرار می‌شود، نه چیزی به آن اضافه می‌شود و نه چیزی از آن کم می‌شود. لذا ادعاهای رئیس‌جمهوری آمریکا بی‌اساس است.»


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: «اینکه آن‌ها ادعا می‌کنند درباره موضوعاتی مثل موشکی باید مذاکره کنند، زیاده‌خواهی است و با این ادعاها پایشان را از گلیمشان درازتر کردند و اینکه مدعی می‌شوند ایران در موضوعات منطقه دخالت نکند نیز بر همین اساس است. اگر کسی حق داشته باشد در منطقه حضور داشته ابشد کشورهای منطقه هستند و از کشوری خارج از منطقه چنین حقی را ندارند.»


ولایتی درباره اظهارات آن‌ها نسبت به بازدید از مراکز نظامی ایران یادآور شد: «نه به آن‌ها و نه به هیچ کس دیگری اجازه داده نمی‌شود از مراکز نظامی که مراکز حساس و حیاتی دفاعی کشور هستند بازدید کنند. برجام نیز قابل مذاکره مجدد نیست و در آن بازنگری نخواهد شد و بندی به آن اضافه نمی‌شود.»


به گزارش آنا، در ادامه این کنفرانس خبری حموده یوسف صباغ، رئیس پارلمان سوریه گفت: «مهمترین دیدار ما در اجلاس بین‌المجالس اسلامی دیدار با رهبر انقلاب اسلامی ایران، امام خامنه‌ای بود که در این دیدار ایشان سخنان عمیق و دقیقی را نسبت به موضوعات مختلف منطقه مطرح کردند. روشن‌ترین خطوط و موضوعات درباره جهان اسلام از سوی ایشان مطرح شد.»


وی افزود: «تشکیل کنفرانس بین‌المجالس در تهران نشانگر موفقیت سیاست جمهوری اسلامی ایران در جذب گروه ها و برادرهای مسلمان است که توانسته است آن‌ها را در زیر یک سقف در کنار هم قرار دهد.»


رئیس پارلمان سوریه افزود: «اتحاد جهان اسلام کشورهای اسلامی را در برابر توطئه‌های دشمن قوی می‌کند و قطعا ما با اتحاد همدیگر می توانیم این توطئه ها را خنثی کنیم.»


وی در پاسخ به سوالی درباره تمهدیات مسئولان سوریه برای توطئه‌های احتمالی آمریکا، گفت: «آمریکا همواره در تلاش بوده است که آشوب به پا کند و همانطور که آقای ولایتی گفتند این منطقه، منطقه ماست و کشورهای اسلامی حق دارد در حل موضوعات آن حضور داشته باشد.»


یوسف صباغ گفت: «توطئه‌های اخیر آمریکایی نیز در سوریه به شکست منجر می‌شود و آن‌ها نمی‌توانند ما را بترسانند. ما قطعا در مقابل مزدوران از خود دفاع می‌کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته