دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1396 - 10:00
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دولت برای حل مشکلات اقتصادی منفعل و خفته است/ رانت خواری یکی از نقاط ضعف کشور

نماینده مردم قائم شهر،سوادکوه ،جویبار و سیمرغ در مجلس گفت: مجلس به دلیل اتفاقات اخیر کشور و تجمعات مردمی بسیار نگران است اما دولت را منفعل و خفته می‌بیند. دولت هنوز هیچ حرکتی انجام نداده است تا در کنار مجلس بیاید و سعی کند مشکلات را حل کند.
کد خبر : 252441

عبدالله رضیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه ضعف ما در حوزه صادرات چندان به قانون بودجه ارتباط ندارد، عنوان کرد: اقتصاد ما پیچیدگی‌های زیادی دارد. ضعف ما در صادرات به مسائلی چون کیفیت تولیدات ما، نحوه ساماندهی مناطق آزاد و حجم گسترده قاچاق بامجوز در آن مناطق، کنترل قاچاق و الخ برمی گردد.


وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در بخش تجارت برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد و از صادرکنندگان حمایت کند. همچنین این وزارتخانه در راستای حمایت از صادرکنندگان می بایست روابط خوبی با کشورهایی که می توانند بازار هدف باشند، ایجاد کند. صادرکنندگان ما گاهی با گیر و گورهای سیاسی مواجه هستند و وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانه های ذی‌ربط باید در این زمینه به آن‌ها کمک کنند.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از مشکلات ما در حوزه صادرات را عدم عضویت در سازمان WTO است دانست و اظهار کرد: تعرفه هایی که در سازمان تجارت جهانی وضع می شود سبب می شود ما که عضو این سازمان نیستیم نتوانیم با سایر کشورها رقابت کنیم. یکی از مشکلات مهم ما در بخش صادرات تعرفه های سنگینی است که کشورهای مقابل وضع می کنند. مضاف بر این مشکل، با توجه به هزینه تولید در کشور ما، صادرات به‌صرفه نیست.


رضیان اضافه کرد: ما در ابتدا باید مشکلات یادشده را برطرف کنیم و آنگاه قانون بودجه می تواند ورود کند و با در نظر گرفتن مشوق های صادراتی، بخش خصوصی را در جهت صادرات بیشتر تشویق کند. مشوق های صادراتی زمانی می تواند اثرگذار باشد که ما زیرساخت های صادرات را در کشور فراهم کنیم.


وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی تولیدات صنعتی ما قابلیت رقابتی شدن نداشته باشد، گفت: ما در بخش کالاهای کشاورزی شرایط خوبی داریم و امکان ارتقای آن‌ها را هم داریم.


نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه ،جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: یقینا بخش خصوصی این ظرفیت را ندارد که مشکلات را مرتفع کند؛ بنابراین دولت باید در کنار بخش خصوصی قرار گیرد. ما در بخش صادرات بیشتر ایرادات فنی داریم تا مشکلات پولی و مالی. البته نه اینکه مشکل پولی نداشته باشیم اما به اعتقاد من عمده مشکل در بخش صادرات ایرادات فنی است که هم وزارت اقتصاد، هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم وزارت خارجه باید آن‌ها را برطرف کنند.


وی تاکید کرد: راه برون‌رفت کشور از فضای رکود مطمئنا صادرات است. ما یا باید زیرساخت های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور فراهم کنیم یا اینکه صادرات را جدی بگیریم. راه دیگری نداریم. اگر دنیا اکنون سرپا ایستاده و توانسته مسیر توسعه را به خوبی پیش ببرد، به دلیل هدف‌گذاری هایی است که در این دو بخش ایجاد کرده است.


رضیان با اشاره به کشورهایی مثل کره جنوبی، ترکیه، مالزی و اندونزی که در قیاس با ایران به توسعه بیشتری دست یافته‌اند، گفت: رمز موفقیت این کشورها اقدام به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات بوده است. البته ما با موانع سیاسی مواجه هستیم و ممکن است نتوانیم مانند آن‌ها عمل کنیم اما می توانیم به برخی کشورهای اطراف مثل روسیه و آسیای میانه که هم ظرفیت های جمعیتی مناسبی دارند و هم روابط خوبی با ما دارند، کالا صادر کنیم.



علت پا نگرفتن صادرات، نبود روابط اقتصادی دیپلماتیک است


این نماینده مجلس دهم افزود: متاسفانه ما برنامه‌ریزی درستی نداریم. ما از روابط دیپلماتیک اقتصادی برخوردار نیستیم و این از مهم‌ترین ضعف‌های وزارت خارجه و دیگر وزارتخانه های اقتصادی است.


وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف کشور در بحث اقتصادی رانت‌خواری است که دولت باید آن را از بین ببرد، گفت: با وجود بحث هایی که اخیرا در کشور به وجود آمد، هنوز که هنوز است مشکل رانت‌خواری از میان نرفته است. تا زمان که ما این شرایط را بهبود نبخشیم نمی توانیم میان مردم اعتماد ایجاد کنیم.


رضیان در پاسخ به این سوال که برای بهبود شرایط چه کاری از دست مجلس برمی آید، عنوان کرد: نمایندگان مجلس وظیفه نظارت بر کار دولت را دارند. ما ابتدائا باید برای ساماندهی قاچاق کالا قانونی وضع کنیم و آن را عملیاتی سازیم. ضمن اینکه نمایندگان مردم باید تلاش کنند دستگاه های نظارتی فعال شود.


وی اضافه کرد: نمایندگان می توانند در کمیسیون های خود کارگروه هایی تشکیل دهند تا روی امور اجرایی نظارت صورت بگیرد. بالاخره کمیسیون ها قدرت خوبی برای فشار آوردن بر وزرا و زیرمجموعه های آن‌ها دارند.


عبدالله رضیان با بیان اینکه در مجلس هم ضعف هایی هست و ساختار خوبی برای ساماندهی اقتصادی وجود ندارد، عنوان کرد: ما باید در اقتصاد خود انقلابی ایجاد کنیم و روش سنتی رانت‌زده موجود را از میان ببریم. نمایندگان باید دولتی ها را در مسیری قاعده‌مند بیاورند. برخوردی که در کشورهای خارجی فی‌المثل با مسئولی که از اتومبیل سازمان دولتی استفاده شخصی کند می شود، در ایران اصلا دیده نمی شود. اینجا سوءاستفاده های زیادی انجام می شود که ممکن است به صورت مستقیم فساد حساب نیاید؛ اما به صورت غیرمستقیم فساد است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به فراگیر بودن فساد در کشور گفت: به عنوان مثال اکنون فصل برداشت مرکبات در شمال و جنوب کشور است و ما دو میلیون و نیم تولید مازاد بر مصرف داریم؛ اینکه در چنین شرایطی اجازه واردات مرکبات از پاکستان را صادر می کنیم، چه دلیلی دارد؟ این‌ها رانت هایی است که در تمامی حوزه ها اعم از برنج، منسوجات و ... در پشت صحنه وجود دارد و هر بار با تولیدکنندگان مواجه می شویم، آنان را گلایه‌مند می بینیم.



94 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری مثل حقوق پرسنل دولت می شود


وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران ما که ظرفیت بالایی اشتغال ایجاد کرده‌اند، اکنون می گویند حاضرند مبلغی پول کنار بگذارند و از فعالیت تولیدی کنار بکشند؛ چراکه دیگر از شرایط خسته شده‌اند. ما مسئولین باید چنین اشخاصی را روی چشم خود بگذاریم اما کار را به جایی رسانده‌ایم که اینطور ناراضی هستند.


به گفته این نماینده مجلس دستگاه های دولتی ما حقوق خود را از جیب مردم دریافت می کنند اما برخوردی که با مردم دارند به شدت نامناسب است؛ چه با مراجعین معمولی ادارات و چه با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذارانی که به دستگاه های دولتی می روند. این‌ها آسیب است. 94 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری مثل حقوق پرسنل دولت می شود اما همین افراد مردم را تحویل نمی گیرند و به مردم بی احترامی می کنند.


عضو فراکسیون مستقلان مجلس با اشاره به اعتراضات اخیر مردم تاکید کرد: مجلس به دلیل اتفاقات اخیر کشور و تجمعات مردمی بسیار نگران است اما دولت را منفعل و خفته می بیند. دولت هنوز هیچ حرکتی انجام نداده است تا در کنار مجلس بیاید و سعی کند مشکلات را حل کند. اگر شرایط بهبود نیابد بازهم جوانان بیکار دست به اعتراض می زنند و بازهم شاهد هرج و مرج در کشور خواهیم بود.


وی تصریح کرد: اگر ما مشکل اشتغال را حل کنیم، هیچ آسیبی ایجاد نمی شود اما اگر این مشکل ادامه یابد، بازهم اتفاقات ناخوشایندی پیش‌رو خواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته