دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1396 - 14:19
رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی:

شایعه برخورد موشک با نفتکش کذب است/ بازگشایی جعبه سیاه نفتکش تا سه ماه آینده

رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با بیان اینکه موقعیت‌یاب نفتکش سانچی خاموش نبوده‌است، بیان کرد: پس از بررسی‌های جعبه سیاه به اطلاعات مورد نظر دست پیدا می‌کنیم و می‌توانیم به ابهامات پاسخ دهیم اما موقعیت یاب کشتی خاموش نبوده است.
کد خبر : 251966

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی ربیعی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار کرد: پس از اطلاع از وقوع حادثه جلسه‌ای با حضور رئیس جمهوری برگزار و بنده به عنوان سخنگوی انتخاب شدم که بلافاصله سریعا برای پیگیری حادثه به کشور چین سفر و ستاد عملیات فرماندهی را تشکیل دادیم. همچنین وزیر امور خارجه نیز به طرق مختلف از جمله ارسال نامه و برقراری تماس تلفنی با وزیر امور خارجه چین نیز در ارتباط بودند زیرا امکان حضور ایشان در آنجا وجود نداشت.


وی با بیان اینکه از لحظات ابتدایی اطلاع از وقوع حادثه عملیات امدادرسانی توسط کشور چین آغاز شده بود، افزود: همچنین از کشورهای دیگری مانند ژاپن و کره نیز امدادرسانی شد و تیم‌های آنها نیز عازم محل حادثه شدند به گونه‌ای که می‌توان گفت حدود 20 کشتی در محل حادثه مشغول امدادرسانی بودند که از این تعداد سه کشتی متعلق به کشور ایران بود.


ربیعی با بیان اینکه امدادرسانی به نفتکش سانچی در بالاترین سطح انجام شد، بیان کرد: برخی شایعات مبنی‌بر این بود که موقعیت‌یاب نفتکش سانچی در زمان وقوع حادثه خاموش بوده است اما ما صراحتا این امر را تکذیب می‌کنیم.


در ادامه راستاد مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در پاسخ به اینکه آیا در لحظه وقوع حادثه موقعیت‌یاب نفتکش سانچی خاموش بوده است، عنوان کرد: برخی شایعات مبنی‌بر این بود که نفتکش سانچی به سمت کره شمالی حرکت می‌کرده و توسط آمریکایی‌ها مورد اصابت موشک قرار گرفته است اما باید گفت تمام این مسائل کذب است و سندیتی برای اتفاق آن وجود ندارد.



در ادامه ربیعی افزود: ‌این گونه داستان‌سرایی نشان از عدم آگاهی افراد از مسائل دریانوردی و روابط بین‌المللی است زیرا اگر این گونه نبود کره جنوبی به هیچ عنوان مسئولیت مامور و مالکیت آن را اعلام نمی‌کرد بنابراین زمانی که کره جنوبی صراحتا اعلام کرده که بار متعلق به آن کشور بوده نمی‌توان چنین شایعه‌ای را پذیرفت.


ربیعی یادآور شد: تیم کمیته ویژه رسیدگی به حادثه از کشتی کریستال که با نفتکش سانچی برخورد کرده بود ارزیابی را انجام و تصاویر را تهیه کرده‌اند البته ما درخواست مصاحبه با کارکنان کشتی را داشته‌ایم اما تا زمانی که عملیات بازرسی و بررسی اطلاعات جعبه سیاه آغاز نشود اجابت این خواسته با تاخیر مواجه خواهد بود.


رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی وقوع تصادفات در دریانوردی را پدیده‌ای دور از ذهن ندانست و گفت: در چند ماه اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم که یک ناو آمریکایی با پتروشیمی برخورد داشته است و در این حادثه نیز اتباع سایر کشورها جان خود را از دست داده‌اند بنابراین نمی‌توان وقوع چنین حوادثی را دور از ذهن دانست.


ربیعی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر سرعت عملکرد تیم در امدادرسانی به نفتکش سانچی گفت: فاصله نفتکش تا اولین بندر حدود 15 ساعت بوده است که بررسی‌های ما نشان می‌دهد کشور چین در امدادرسانی کوتاهی نداشته است.


در ادامه محمود راستاد، مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: در جعبه سیاه نفتکش تمام اطلاعات وجود دارد که پس از استخراج اطلاعات تمام ابهامات و سوالات پاسخ داده می‌شود اما باید گفت فاصله نفتکش تا اولین بندر به گونه‌ای بوده که نمی‌توان این انتظار را داشت که آنها بیش از این وارد عمل می‌شدند.


ربیعی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه در فضای مجازی مطرح شده کشور چین به محیط زیست اهمیت بیشتری نسبت به نجات جان دریانوردان قائل بوده است، گفت: در بررسی‌هایی که انجام شد نمی‌توانیم چنین موضوعی را تایید کنیم زیرا نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کشور چین اهمیت بسیاری را برای جان انسان‌ها قائل بوده و محیط زیست را اولویت بر جان انسان نمی‌داند.


وی با توجه به اینکه نفتکش سانچی در محلی دچار حادثه شده که مسئولیت آن برعهده کشور چین بوده است، بیان کرد:‌ البته ما برای امدادرسانی و نجات جان دریانوردان و دستیابی به پیکر مطهر آنها از ژاپن، کره، سنگاپور و سایر سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کردیم و دولت چین نیز ممانعتی برای امدادرسانی آنها قائل نبوده و صرفا امدادرسانی را مدیریت می‌کرده است.


در ادامه محمود فروزنده، مدیر کل آسیای شرقی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با تایید اینکه کشور چین با توجه به فاصله‌ای که از محل حادثه نفتکش سانچی داشته است به موقع وارد عمل شده، بیان کرد: با در نظر گرفتن فاصله برآورد می‌شود که اولین کشتی از بندر چین حدود 15 ساعت به طور می‌انجامید تا به محل حادثه برسد که بررسی‌ها نشان می‌دهد آنها به موقع وارد عمل شده‌اند، اما در خصوص اینکه بگوییم آیا کشور چین به محیط زیست بیش از جان انسان‌ها اهمیت می‌داده باید بگوییم که هیچ یک از این مسائل صحت ندارد و ممکن است این شایعه تحت تاثیر جو روانی مطرح شده باشد اما به طور کل این موضوع مورد تایید ما نیست.


وی افزود: متاسفانه تصاویری که در کشور ما از حادثه سانچی منتشر شد مربوط به روز بعد از حادثه بوده است بنابراین مشاهده این گونه تصاویر کمی قضاوت را برای مردم و کارشناسان سخت می‌کند اما باید بگوییم که در هنگام وقوع تصادف لکه نفتی 10 مایل متر مربع اطراف کشتی را در بر گرفته بود که این مساله دریانوردان را در معرض خطرات بزرگی از جمله انفجار و آتش‌سوزی قرار می‌داد که این مساله نشان می‌دهد عملا امکان حیات برای هیچ یک از دریانوردان وجود نداشت.


در ادامه این نشست برومندی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: کاپیتان نفتکش سانچی از بهترین کاپیتان‌های کشور و دارای تجربه مناسبی بوده است ما زمانی که جلسه را تشکیل دادیم فشارهای خود را به کشور چین وارد کردیم که آب‌پاش‌های خود را افزایش دهند و گمان می‌کردیم که کشور چین در این خصوص کوتاهی می‌کند اما زمانی که با اعضای کمیته به شانگهای سفر کردیم مشاهده کردیم که مسئولان امداد و نجات چین با برنامه‌ریزی صحیح عملیات را انجام می‌دادند زیرا ابتدا باید بدنه کشتی با آب کاملا خنک می‌شد و دما کاهش پیدا می‌کرد و سپس از فوم برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کردند.


جان‌باختگان سانچی شهید ضمن خدمت محسوب می‌شوند/ تدفین جان باختگان در قطعه شهدا


در ادامه ربیعی با تاکید بر اینکه مسئولان کشور چین ممانعتی برای امدادرسانی به دریانوردان سانچی نداشتند، گفت: در ابتدای کار ما فشار بسیاری به کشور چین آوردیم که باید آب‌پاش‌ها و میزان استفاده از فوم خود را افزایش دهد اما وقتی که به شانگهای رسیدیم مسئولان به ما توضیح دادند که استفاده از آب و فوم دارای استانداردهایی است در این گونه حوادث ابتدا باید بدنه کشتی توسط آن خنک و سپس از حجم بسیار بالایی از فوم استفاده کند که آنها برای دسترسی به مقدار فوم مورد نیاز از سایر کشورها نیز خریداری کرده بودند.



وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا جان‌باختگان حادثه سانچی شهید محسوب می‌شوند، خاطر نشان کرد: بنده در همان روزهای اول به ریاست جمهوری نامه نوشتم و ایشان به من گفتند که با حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مذاکره داشته باشم که بنده نیز بر حسب امر تماس تلفنی با وی داشتم که قرار شد بر اساس قوانین و ادبیات موجود در بنیاد شهید جان‌باختگان سانچی جزء شهید ضمن خدمت محسوب شوند.


ربیعی در خصوص تدفین سه پیکر خارج شده از نفتکش سانچی گفت: با توجه به اینکه پیکرهای مطهر باید تحت بررسی آزمایش DNA قرار بگیرند پس از شناسایی اجساد اگر خانواده آنها در تهران ساکن باشند در قطعه شهدای ضمن خدمت تدفین خواهند شد در غیر این صورت آنها همانند سایر شهدا در شهر یا شهرستان خود تدفین می‌شوند.


بازگشایی جعبه سیاه سانچی طی سه ماه آینده


رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در ادامه در خصوص زمان بررسی جعبه سیاه گفت: بازگشایی جعبه سیاه باید با حضور نمایندگان ایران و سایر مسئولان این حادثه انجام شود اما در حال حاضر جعبه سیاه نفتکش با حضور ما پلمپ شده و در زمان مناسب بازگشایی و اطلاعات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.


در ادامه بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران در این باره گفت: فرآیند بازگشایی جعبه سیاه نفتکش باید توسط ذی‌نفعان انجام شود اما این اقدام تا حدود سه ماه آینده به طور می‌انجامد.


پیگیری مطالبات حقوق حادثه نفتکش سانچی


ربیعی در خصوص پرداخت خسارت به بازماندگان حادثه سانچی تصریح کرد: خسارات این حادثه جبران‌ناپذیر است اما ما مسائل حقوقی را پیگیری خواهیم کرد. خوشبختانه بدنه کشتی، بار و کارکنان سانچی تحت پوشش بیمه بوده و سازمان‌های بیمه‌‌های بین‌المللی و داخلی خسارت را به صورت صد در صد پرداخت خواهند کرد.


در ادامه سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران در این باره گفت: شرکت بیمه البرز و ملت دو شرکت بیمه داخلی هستند که 30 درصد از خسارات این حادثه را پرداخت خواهند کرد، مابقی خسارت (70 درصد) توسط شرکت‌های بیمه بین‌المللی پرداخت خواهد شد. خوشبختانه در این حادثه بیمه آلودگی دریا نیز در نظر گرفته شده بود و کشور کره جنوبی نیز کل محموله خود را تحت پوشش بیمه قرار داده بود.


احتمال زنده بودن دریانوردان از لحظه وقوع حادثه وجود نداشت


ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه با توجه به اینکه از لحظه وقوع حادثه مسئولان کشور چین اعلام کرده بودند احتمال زنده بودن دریانوردان ایرانی وجود ندارد، چرا تا قبل از غرق شدن نفتکش به خانواده‌های آنها امیدواری داده می‌شد و واقعیت‌ها را به آنها صراحتا اعلام نمی‌کردند، گفت: ما از همان لحظه به این مساله فکر می‌کردیم و برای ما مهم بود که بتوانیم پیکر مطهر جان باختگان را از نفتکش خارج کنیم برای همین برای اعلام این خبر با پزشکان، شیمی‌دانان، کاپیتان‌ها و کارشناسان متعدد این حوزه به گفت‌وگو پرداختم تا اگر حتی این امکان وجود داشته باشد که یکی از دریانوردان درون موتورخانه زنده باقیمانده باشد بتوانم خبر صحیح به آنها اعلام کنم اما واقعیت آن است که نفتکش سانچی حامل محموله نفتی و میعانات گازی بوده است که این مساله باعث می‌شد ما در اعلام خبرها به خانواده‌ها احتیاط بیشتری داشته باشیم.


وی افزود: اما واقعیت آن است که اگر ما از ابتدا اعلام می‌کردیم که احتمال زنده بودن دریانوردان وجود ندارد دچار پرسش‌های دیگری می‌شدیم برای مثال از ما سوال می‌شد که چرا به مسئولان کشور چین اعتماد کرده و امدادرسانی‌ها را گسترش ندادیم بنابراین تصمیم‌گیری در آن لحظه برای ما نیز بسیار سخت بوده است. اما ما در صدد بودیم که بتوانیم به پیکر مطهر جان باختگان دست پیدا کنیم.


در ادامه اکبر جبل‌ عاملی مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت نفتکش بیان کرد: متاسفانه پس از وقوع حادثه انفجار مهیبی در نفتکش سانچی رخ داد و این مساله باعث آتش‌سوزی شد و حتی اگر وسعت حادثه به این بزرگی نبود احتمال زنده ماندن دریانوردان ما به دلیل حرارت و متساعد شدن گازهای سمی بسیار اندک بود ولی ما به تمام جهات امدادرسانی‌ها را توسط کشور چین پیگیری کردیم و امیدوار بودیم که حتی بتوانیم در موتورخانه به اجساد مطهر چند نفر از دریانوردان دست پیدا کنیم اما متاسفانه این مساله برای ما رخ نداد.


ساخت سانچی مطابق استانداردهای بین‌المللی بود


بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران در ادامه در خصوص شایعاتی مبنی‌بر اینکه نفتکش سانچی فاقد استاندارد ساخته شده است، گفت: نفتکش سانچی ساخت سال 2008 است که در آن سال 4 نفتکش ساخته شد که سانچی نیز جزء آنها بوده و دارای بالاترین استانداردها است بنابراین شایعاتی مبنی‌بر اینکه نفتش فاقد استاندارد بوده را تکذیب می‌کنیم.


امکان نصب دوربین آنلاین روی نفتکش‌ها وجود ندارد


وی در خصوص اینکه آیا امکان نصب دوربین آنلاین در نفتکش‌ها وجود دارد، بیان کرد: نمی‌توان آنچه را که به تصور می‌آید را در کشتی‌ها و نفتکش‌ها نصب کنیم زیرا تجهیزاتی که در نفتکش نصب می‌شود باید مطابق استاندارد باشد و علاوه‌بر این به دلیل اینکه کشتی و نفتکش شبانه‌روز در حال تردد است این امکان وجود ندارد.


تصادف سومین عامل غرق شدن کشتی‌ها


در ادامه راستاد، مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تصادف سومین یا چهارمین عامل غرق شدن کشتی است، تصریح کرد: تصادف در دریانوردی غیر قابل اجتناب است مخصوصا در آب‌هایی که تراکم و ریسک بالایی وجود دارد.


تکاورها صرفا برای نجات دریانوردان به محل حادثه اعزام شدند


ربیعی با توجه به مصادف شدن حادثه سانچی با واقعه پلاسکو یادآور شد: برخی بر این باور هستند که ما تکاورها را به عنوان آتش‌نشان برای خاموش کردن آتش به نفتکش اعزام کردیم اما این در حالی است باید گفت تکاورها صرفا برای نجات جان افراد به محل حادثه اعزام شدند و آنها مسئولیتی در اطفاء حریق نداشتند بنابراین نمی‌توان این حادثه را به پلاسکو ارتباط داد.



خاموش کردن سانچی نیازمند 5 هزار تن فوم بود


رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با بیان اینکه برای خاموش کردن آتش سانچی نیازمند 5 هزار تن فوم بودیم، گفت: روی هر کشتی تنها 4 تن فوم قرار می‌گیرد بنابراین باید محاسبه کرد که برای 5 هزار تن فوم مورد نیاز چندکشتی را می‌توانستیم به محل حادثه اعزام کنیم پس باید در خصوص امدادرسانی چین واقع‌بینانه عمل کنیم.


امدادرسانی ایرانیان به دریانوردان سانچی امکان‌پذیر نبود


راستاد، مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه بیان کرد: برخی می‌گویند که باید از ایران برای امدادرسانی به حادثه کشتی اعزام می‌کردیم اماباید گفت که دریانوردان ایرانی باید20 شبانه روز سفر می‌کردند تا به محل حادثه برسند بنابراین این امر منطقی نیست و تا آن زمان امدادرسانی معنایی نداشت. بنابراین ما ترجیه دادیم که از کمک‌های کشور نزدیک استفاده کنیم.


تصادف اولین احتمال وقوع حادثه سانچی است


ربیعی در پاسخ به اینکه آیا در خصوص علت اولیه وقوع حادثه احتمالاتی ارائه شده است، گفت: برای صحبت در چنین مساله‌ای باید تا بازگشایی جعبه سیاه نفتکش تامل کنیم. اما به طور کلی تصادف و برخورد دماغه کشتی چینی (کشتی کریستال) با دیواره نفتکش سانچی و کاهش استحکامات و نفوذ به محموله عامل اصلی این حادثه بوده است.


در ادامه شهرام فرحبد، رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران در این باره گفت:‌ شدت حادثه آنقدر بوده که به مخازن رسیده و باعث انفجار شد.


ملاقات با کارکنان کشتی چینی صورت می‌پذیرد


راستاد، مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اینکه آیا امکان ملاقات را کارکنان کشتی کریستال برای مسئولان ایرانی وجود دارد، گفت: حتما با این افراد مصاحبه خواهیم داشت اما چون مراحل اصلی رسیدگی آغاز نشده است مصاحبه امکان‌پذیر نیست و به محض آغاز رسیدگی‌ها و بررسی جعبه سیاه مصاحبه با کارکنان جزو لاینفک بررسی‌های ما خواهد بود.


دریانوردان ایرانی هنگام وقوع حادثه خواب نبودند


وی در خصوص اظهارات برخی از افراد مبنی‌بر اینکه آیا در زمان وقوع حادثه تمام دریانوردان خواب بوده و هیچ کس از حادثه اطلاع پیدا نکرد است، گفت: همیشه در سفرهای دریایی افسر سوم یا دوم عرشه به صورت شیفتی بیدار بوده و دانشجویان کارآموز نیز در کنار آنها به دیده‌بانی می‌پردازد که در نفتکش سانچی نیز احتمال می‌رود به دلیل وجود دو دانشجوی کارآموز آنها همراه با افسران دوم و سوم دیده‌بانی می‌کردند. البته در مواقعی نیز که احتمال ریسک بالا باشد کاپیتان‌ نیز در کنار آنها بیدار می‌ماند اما با این تفاسیر احتمال تصادف غیر قابل اجتناب است.


سانچی تا کنون 4 محموله را به کره جنوبی حمل کرده است


بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران یادآور شد: نفتکش سانچی تا کنون 4 محموله را به سمت کره جنوبی حمل کرده است حتی ساعاتی قبل از حادثه نیز با بنادر تماس داشته و تاریخ بازگشت خود را اعلام کرده بودند تا آماده بارگیری برای سفر مجدد باشند بنابراین احتمال پیش‌بینی وقوع حادثه از سوی کاپیتان و سایر کارکنان وجود نداشت و آنها قطعا بر این باور بودند که به سلامت بازمی‌گردند و مجدد برای بارگیری اقدام می‌کنند.


مجلس پیگیر مسائل حواشی سانچی


برومندی، نائب رئیس امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه ما قبل از سفر به شانگ‌های در نظر داشتیم که اگر متوجه شدیم که چین محکم پای کار نبود به توکیو سفر کنیم، بیان کرد: وقتی که به چین رسیدیم و مساله را پیگیری کردیم از سوی مسئولان کشور چین قانع شدیم زیرا آنها طبق استانداردها عمل کرده بودند.


وی افزود: قطعا مجلس شورای اسلامی تلاش خواهد کرد به نحو احسن مسائل حادثه نفتکش سانچی و بازماندگان آن را پیگیری کند.


ارزانی، علت استفاده از پرچم پاناما در نفتکش ایرانی


ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا دریانوردان ایرانی با نفتکشی که نام خارجی دارد و دارای پرچم پاناما بوده به کشور کره جنوبی سفر می‌کرده و آیا این مساله می‌تواند به تحریم‌ها و دور زدن آن ارتباط داشته باشد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 5 الی 6 کشور وجود دارد که سایر کشورها از پرچم آن برای سفرهای دریایی و تجارت‌های خود استفاده می‌کنند که استفاده از این پرچم‌های ارزان مانند کشور پاناما به تحریم‌ها ارتباط ندارد و صرفا به مسائل اقتصادی و ارزان بودن آن مربوط می‌شود.


شدت حادثه مانع دریانوردان ایرانی برای نجات شد


راستاد، مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه در خصوص اینکه چرا کارکنان کشتی کریستال توانسته‌اند نجات پیدا کنند اما این امکان برای دریانوردان ایرانی فراهم نبوده است، گفت: کشتی کریستال با دماغه به دیواره نفتکش سانچی برخورد داشته است. بنابراین کارکنانی که در انتهای این کشتی وجود داشتند به دلیل فاصله زیاد از دماغه و همچنین عدم مشتعل بودن بار کشتی (سویا) توانسته بودند سریعا از طریق قایق‌های نجات خود را به دریا بیندازند و توسط کشتی‌های ماهیگیری که در اطراف محل حادثه وجود داشتند، نجات پیدا کنند.


وی افزود: اما به دلیل اینکه دیواره نفتکش سانچی دچار آسیب شده و به بار مشتعل‌پذیر آن نیز نفوذ پیدا کرده بود این حادثه سریعا منجر به آتش‌سوزی و جان باختن دریانوردان ایرانی می‌شود و متاسفانه سرعت حادثه به قدری زیاد بوده که هیچ یک از آنها نتوانسته بودند خود را نجات دهند.


شهرام فرحبد، رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران در خصوص میزان خسارت وارد شده این حادثه گفت: با توجه به اینکه بیمه تمام حوادث را تحت پوشش قرار داده است فعلا پیش‌بینی خسارت وارده قابل ارزیابی نیست.


هیچ گونه سیگنالی از سانچی دریافت نشده است


ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در فضای مجازی شایع شد که در هنگام وقوع حادثه سیگنال‌هایی از سوی نفتکش سانچی منتشر می‌شده است، گفت: هیچ گونه سیگنالی توسط سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی دریافت نشده و هیچ مرجعی تا کنون این مساله را تایید نکرده است.


امکان نجات دریانوردان ایرانی وجود نداشت


سیروس کیان ارثی، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران در خصوص اینکه برخی‌ها معتقدند چرا با وجود اینکه اعلام شد امکان ورود به سانچی ورود نداشت به جای دریانوردان جعبه سیاه خارج شده است، بیان کرد: با توجه به حریق و شدت حادثه امکان ورود به کشتی وجود نداشت و چین نیروهای امداد و نجات را توسط سبد‌هایی به داخل کشتی می‌فرستاد که با توجه به عمق حادثه امدادگران بیش از 20 دقیقه نمی‌توانستند درون کشتی وام بیاورند به همین دلیل در مدتی که در نفتکش حضور داشنتد توانستند سه جسد را که روی عرشه بود را خارج کنند و به جعبه سیاه دسترسی پیدا کنند اما به دلیل اینکه سایر کارکنان در قسمت‌های انتهایی نفتکش حضور داشتند نمی‌توانستند به آنها امدادرسانی کنند.


افزایش دمای سانچی امداد را با مشکل مواجه کرد


وی افزود: علاوه‌بر این دمای نفتکش سانچی رو به افزایش بود و روز پس از حادثه در قسمت‌های مختلف نفتکش دما 400 تا 900 درجه گزارش شده بود بنابراین امکان حضور امدادگران در قسمت‌های مختلف نفتکش و خارج کردن پیکر مطهر دریانوردان وجود نداشت.


ربیعی در این خصوص گفت: روز حادثه در پاشنه نفتکش دما 87 تا 90 درجه گزارش شده بود که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و کارشناسان چین توسط ما بر این بود که دما تا روز پس از حادثه ثابت بماند اما متاسفانه به یک باره متوجه شدیم که روز پس از حادثه درجه دمای کشتی در قسمت‌های مختلف به 400 تا 900 درجه رسیده است که این امر امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد.


صندوق تامین اجتماعی دریانوردان را جزء مشاغل سخت می‌داند


رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در خصوص اینکه آیا کارکنان جزو مشاغل سخت محسوب می‌شوند، یادآور شد: برخی کارکنان نفتکش تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی و برخی دیگر تحت پوشش صندوق ملی نفتکش بودند که محسوب شدن این شغل به عنوان مشاغل سخت به سیاست‌های صندوق بستگی دارد اما به طور کلی باید گفت 80 درصد نیروهای نفتکش سانچی تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی بوده که این صندوق نیز آنها را جزو مشاغل سخت محسوب می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته