دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقشه‌های آقای سرمربی برای بازی‌های دوستانه/ جای‌ خالی حریف اروپایی در فهرست کی‌روش

سرمربی پرتغالی تیم ملی در حالی برنامه بازی‌های تدارکاتی تیمش را تا جام جهانی می‌چیند که منابع مالی لازم برای برگزاری دیدار با حریفان بزرگ تامین شده و او با شناختی که از رقبای ایران در جام جهانی دارد، می‌تواند مسابقات دوستانه تیم ملی را با تیم‌های قدرتمندی برگزار کند اما با این حال نامی از تیم‌‌های اروپایی که کی‌روش خواهان بازی با آنها باشد تا به امروز برده نشده‌است.
کد خبر : 251828

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا -حمیدرضا نقیبی؛کارلوس کی‌روش پس از صعود زودهنگام شاگردانش به جام جهانی 2018 روسیه با مسئله مهمی به نام انتظار مردم ایران برای صعود تیم ملی کشورشان به دور دوم مسابقات جام جهانی مواجه شد. هواداران فوتبال در ایران که برای پنجمین بار شاهد حضور فوتبال ملی‌شان در جام جهانی هستند، این توقع را دارند که تیم کی‌روش بتواند از گروهش به مرحله بعدی صعود کند.


پس از صعود تیم ملی به جام جهانی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری بر سر تمرین ملی‌پوشان حاضر شد و خبر از کمک 10 میلیاردی دولت به فدراسیون فوتبال جهت آماده‌سازی تیم ملی در راه جام جهانی داد. با توجه به کمک دولت به فدراسیون فوتبال کی‌روش برنامه وسیعی برای آماده سازی شاگردانش چید و 25 دی ماه بود که وی اعلام کرد تیم ملی برای حضوری مناسب در جام جهانی 7 اردوی آماده‌سازی خواهد داشت که این اردوها به ترتیب از 1 تا 14 شهریور، 5 تا 18 مهر، 10 تا 23 آبان، 17 تا 19 آذر، 23 اسفند تا 7 فروردین 97، 15 اردیبهشت تا 10 خرداد 97 و 11خرداد تا 23 خرداد 97 خواهد بود که تا به امروز 4 دوره از این اردوها برگزار شده و 3 اردوی دیگر باقیمانده است که طبق برنامه‌ریزی سرمربی تیم ملی برگزار خواهند شد.


در این میان برگزاری بازی‌‌های دوستانه یکی از دغدغه‌های سرمربی تیم ملی و البته هواداران فوتبال بود چرا که تنها با برگزار اردو نمی‌توان انتظار صعود از تیم را داشت.کی‌روش که خود نسبت به این موضوع حساس است نگاه ویژه‌تری به آن دارد و با نظر او طی ماه‌های گذشته تیم ملی 3 بازی دوستانه با تیم‌های ملی توگو، پاناما و ونزوئلا برگزار کرد چرا که این تصور پیش از قرعه‌کشی جام جهانی وجود داشت که تیم ملی احتمالا با تیم‌هاییاز آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی یا شمالی همگروه می‌شود اما پس از قرعه‌کشی که در کاخ کرملین روسیه برگزار شد تیم ایران با تیم‌های پرتغال، اسپانیا و مراکش در یک گروه قرار گرفت تا تیمی از قاره آمریکا با ایران در یک گروه قرار نگیرد.


برنامه‌های کی‌روش پس از قرعه‌کشی جام جهانی


بعد از مراسم قرعه‌کشی، کی‌روش به دنبال این بود که حریفان نامداری برای رقابت با شاگردانش پیدا کند که بتواند شیوه بازی با سه حریفی که باید در روسیه مقابل آنها به میدان بروند را مقابل آنها شبیه‌سازی کند. از این رو سرمربی پرتغالی تیم ملی تصمیم گرفت تا براساس توانایی‌های مالی فدراسیون فوتبال و البته روابطی که خودش دارد، حریفانی را انتخاب کند که حداقل در سطح 3 فوتبال جهان نباشند و علاوه بر عامل شبیه‌سازی بتوانند به شاگردان کی‌روش کمک کنند تا با آمادگی کامل‌تری نسبت به دور انتخابی وارد مسابقات جام جهانی 2018 شوند. کی‌روش می‌دانست که تیم‌های سطح اول فوتبال جهان نظیر برزیل، آلمان و فرانسه از مدت‌ها قبل برنامه‌های دیدارهای تدارکاتی‌شان را مشخص کرده‌اند و فرصتی برای برگزاری انجام بازی دوستانه با چنین تیم‌هایی پیدا نمی‌کند.


در این میان باید به این نکته هم اشاره کرد که کارلوس کی‌روش برای آنکه شاگردانش را بیشتر آماده کند اقدام به برگزاری مینی کمپ‌های 2 روزه برای ریکاوری ملی‌پوشان کرده و همچنین از نرم‌افزار ویدئویی 6 بعدی استفاده کرده تا شاگردانش به صورت ذهنی خود را در مصاف با بازیکنان تیم‌های حریف شان در جام جهانی ببینند تا به نوعی کمبود تقابل با تیم‌های درجه اول فوتبال دنیا برطرف شود.


سرمربی تیم ملی تا اینجا از تیم‌های پرو، لیبی، الجزایر و ترکیه به عنوان رقبای تدارکاتی شاگردانش نامبرده و البته او در تلاش است تا حداقل دو مسابقه دوستانه دیگر را نیز برای تیم ملی ایران در نظر بگیرد. تیم ملی از 23 اسفند به اردوی پنجم آماده‌سازی خود می‌رود و از آنجایی که فیفا 28 اسفند تا 7 فروردین 97 را به عنوان تنها روزهای فیفادی تا قبل از آغاز جام‌جهانی مشخص کرده است، کی‌روش در نظر دارد تا در این زمان تیمش با تیم‌های پرو، لیبی و الجزایر بازی کند که در این میان اعلام شده که 27 اسفند پشت درب‌های بسته با لیبی بازی خواهد کرد و 7 فروردین به دیدار الجزایر می‌رود اما زمان قطعی برای مسابقه با پرو هنوز مشخص نشده و البته امکان دارد زمان بازی با لیبی هم دچار تغییرشود.



ضمن اینکه تیم ملی در اوایل خردادماه با اعلام فدراسیون ترکیه به دیدار تیم ملی این کشور خواهد رفت. البته هنوز به طور دقیق مشخص نشده که محل برگزاری این دیدارها کجاست و فقط دیدار با لیبی که پشت درب‌های بسته انجام می‌شود به احتمال فراوان در ایران خواهد بود. آنچه مسلم است اینکه کی‌روش دوست دارد بازی‌های تیم ملی در اروپا برگزار شود ولی باید دید می‌توان این مسابقات را همچون بازی با پاناما و ونزوئلا در اروپا برگزار کرد.


در این میان مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد منابع مالی لازم برای برگزاری بازی‌های دوستانه تیم ملی با تیم‌‌های بزرگ تا پیش از آغاز جام جهانی روسیه تامین شده‌است. حال کی‌روش که خیالش از تامین منابع مالی آسوده شده، با دانستن این موضوع که برنامه تیم‌های درجه یک فوتبال دنیا برای بازی‌های تدارکاتی تا جام جهانی پر است به طور حتم باید حریفانی را برای مصاف با شاگردانش انتخاب کند که بازیکنان تیم ملی را به چالش بکشند و ضعف‌های آنها را نشان دهند تا در فرصت باقیمانده تیم ملی با تیمی به مراتب بهتر از مرحله انتخابی وارد روسیه شود.



برخی کارشناسان در صحبت‌های خود گفته‌اند که شیوه بازی تیم‌های اسپانیا و پرتغال از لحاظ تکنیکی شبیه تیم‌های آمریکای جنوبی است ولی نباید فراموش کرد بدنسازی ایده‌آلی که در فوتبال اروپا انجام می‌شود باعث شده تا آنها از لحاظ قوای جسمانی برتر ار تیم‌های آمریکای جنوبی باشند و کی‌روش باید این مسئله را درنظر بگیرد.


سرمربی پرتغالی تیم ملی که بازی با الجزایر و لیبی را برای شاگردانش در نظر گرفته و پیش از این هم تیمش با توگو بازی کرده، روی 3 امتیاز دیدار اول تیم ملی برابر مراکش حساب ویژه‌ای باز کرده تا امید به صعود تیمش را از گروه بالا ببرد ولی در این میان می‌توان به بازی با تیم‌های اروپایی نظیر لهستان، سوئیس و کرواسی هم فکر کرد تا برابر اسپانیا و پرتغال توان تیمی‌مان را بالاتر ببریم. فراموش نکنیم که کی‌روش بهتر از هر کسی در ایران تیم ملی پرتغال را می‌شناسد. بنابراین او که زمانی سرمربی رئال مادرید اسپانیا هم بوده، با شناختی که از دو حریف قدرتمند تیمش در جام جهانی دارد، می‌تواند راهکارهای نوینی را ارائه کند تا فوتبال ایران برای نخستین بار طعم حضور در مرحله حذفی جام جهانی را احساس کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته