دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توضیح دبیر انجمن خودروسازان درباره ارزانی پراید صادراتی

دبیر انجمن خودروسازان گفت: پراید در حالی در ایران 20 میلیون تومان قیمت دارد که در عراق 5 هزار دلار یا حدود 16.5 میلیون تومان فروخته می‌شود.
کد خبر : 25161

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، احمد نعمت بخش در نشستی خبری با بیان این که فروش پراید در عراق برای سایپا سودآور است و در ایران سودآور نیست، افزود: مالیات ارزش افزوده 9 درصدی معادل یک میلیون و 800 هزار تومان از رقم فروش یک پراید در ایران پرداخت می‌شود.


او ادامه داد: حدود 700 هزار تومان هم بابت بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود، در حالی که دست‌کم این دو رقم در عراق از طرف سایپا پرداخت نمی‌شود.


وی با بیان اینکه صادرکننده خودرو از پرداخت مالیات معاف است، اظهار کرد: وقتی قرار است ما در کشور دیگری با شرکت‌های بزرگ رقابت کنیم، می‌توانیم قیمت تمام‌شده را کاهش دهیم، در حالی که سود خود را هم برده‌ایم.


نعمت‌بخش همچنین با اشاره به اینکه خودروسازان برای تکمیل خودروهای تولیدی بخشی از قطعات را از خارج کشور وارد می‌کنند، گفت: وقتی خودروی تکمیل‌شده صادر می‌شود، هزینه گمرکی قطعات وارداتی به خودروساز برمی‌گردد، بنابراین در این بخش هم مقداری از هزینه‌ها نسبت به عرضه خودرو در داخل کشور کمتر است.


دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: این روند باعث می‌شود قیمت یک خودروی پراید در بازار عراق یا سوریه 30 درصد کمتر از بازار داخل باشد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا خودروسازان ایرانی از تمایل مردم به خرید خودروهای چینی نگران نیستند، گفت: شاید 10 درصد مردم خودروی چینی می‌خرند و از این بابت نگران نیستیم.


خبرنگار آنا در ادامه از نعمت بخش پرسید: شما که این قدر از تولیدات سایپا دفاع می‌کنید، چرا خودتان پراید سوار نمی‌شوید؟


وی در پاسخ گفت: من در زمانی که جوان بودم رنو 5 سوار می‌شدم. بعد از آن پیکان، پژو، سمند و زانتیا خریدم و الان هم مگان دارم. من 64 سال سن دارم و یک عمر زحمت کشیده‌ام، بنابراین نباید با یک جوان 20 ساله مقایسه شوم.


نعمت‌بخش ادامه داد: دوران پراید سواری من گذشته و وضع مالی من نسبت به یک جوان بهتر است، اما بعضی خبرنگاران حساس‌اند که چرا من یک مگان سوار می‌شوم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته