دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1396 - 14:15
وزیر علوم در جمع برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فارابی:

ضوابط ابلاغی وزارت علوم در حین اجرا مورد اعمال سلیقه قرار می‌گیرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: باید این رویه که انتشار مقالات محققان جوان و دانشجویان دکتری در مجلات علمی منوط به استفاده از نام اساتید و توصیه آنان باشد، اصلاح شود.
کد خبر : 251597

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در نشست صمیمی با برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار داشت: برگزاری جشنواره فارابی برای تکریم محققان علوم انسانی و ترویج استفاده از پژوهش‌های علوم انسانی برای اداره جامعه و ایجاد انگیزه در مدیران برای بهره‌مندی از خدمات محققان علوم انسانی گام مثبتی است و باید قدرت ادامه یابد.


وی در ادامه این نشست و پس از شنیدن دیدگاه‌های برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فارابی به بیان نظرات خود برای تقویت و کیفی‌سازی علوم انسانی پرداخت. وزیر علوم با تاکید بر اینکه مطالب مجلات علمی باید در عین غنی‌بودن محتوا از شیوه نگارش صحیحی برخوردار باشد گفت: استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی در داوری مقالات مجلات علمی و همایش‌های علمی می‌تواند به غنی‌شدن آنها کمک کند.


غلامی با تاکید بر اجرای دقیق قوانین و آئین‌نامه‌های علمی پژوهشی گفت: در برخی موارد ضوابط ابلاغ شده در حین اجرا مورد اعمال سلیقه قرار می‌گیرد که به دست‌یابی به اهداف تعیین شده آسیب می‌زند.


وزیر علوم اظهار داشت: باید تعداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که راهنمایی آنها به اعضای هیات علمی داده می‌شود به تعدادی باشد که اعضای هیات علمی در جایگاه استاد راهنما و مشاور فرصت کافی برای نظارت بر محتوای پایان‌نامه‌ها داشته باشند.


غلامی تصریح کرد: در حین احترام به پیشکسوتان رشته‌های مختلف علمی، باید به محققان و اعضای هیات علمی فرصت کافی برای ارائه توانمندی داده شود و این رویه که انتشار مقالات محققان جوان و دانشجویان دکتری در مجلات علمی منوط به استفاده از نام اساتید و توصیه آنان است، اصلاح شود.


برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فارابی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دیدگاه‌های خود را در زمینه کیفی‌سازی آموزش و پژوهش در رشته‌های علوم انسانی مطرح کردند که «ضرورت بهره‌مندی مسئولان و مدیران از توانایی علمی محققان علوم انسانی» «لزوم نظارت دقیق اساتید راهنما به پایان نامه‌های دانشجویی»، «استفاده از شیوه نگارش درست و ویراستاری علمی پایان‌نامه‌ها»، «پذیرش مقالات در مجلات علمی براساس اعتبار علمی»، «اختصاص سهمی از مجلات علمی به مقالات دانشجویان» و «تاکید بر تشکیل کارگروهی برای بررسی کیفی‌سازی آموزش در تمام مقاطع تحصیلی» از محورهای مهم نظرات مطرح‌شده از سوی برگزیدگان بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته