ضوابط ابلاغی وزارت علوم در حین اجرا مورد اعمال سلیقه قرار میگیرد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در نشست صمیمی با برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بینالمللی فارابی اظهار داشت: برگزاری جشنواره فارابی برای تکریم محققان علوم انسانی و ترویج استفاده از پژوهشهای علوم انسانی برای اداره جامعه و ایجاد انگیزه در مدیران برای بهرهمندی از خدمات محققان علوم انسانی گام مثبتی است و باید قدرت ادامه یابد.
وی در ادامه این نشست و پس از شنیدن دیدگاههای برگزیدگان جشنواره بینالمللی فارابی به بیان نظرات خود برای تقویت و کیفیسازی علوم انسانی پرداخت. وزیر علوم با تاکید بر اینکه مطالب مجلات علمی باید در عین غنیبودن محتوا از شیوه نگارش صحیحی برخوردار باشد گفت: استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی در داوری مقالات مجلات علمی و همایشهای علمی میتواند به غنیشدن آنها کمک کند.
غلامی با تاکید بر اجرای دقیق قوانین و آئیننامههای علمی پژوهشی گفت: در برخی موارد ضوابط ابلاغ شده در حین اجرا مورد اعمال سلیقه قرار میگیرد که به دستیابی به اهداف تعیین شده آسیب میزند.
وزیر علوم اظهار داشت: باید تعداد پایاننامهها و رسالههایی که راهنمایی آنها به اعضای هیات علمی داده میشود به تعدادی باشد که اعضای هیات علمی در جایگاه استاد راهنما و مشاور فرصت کافی برای نظارت بر محتوای پایاننامهها داشته باشند.
غلامی تصریح کرد: در حین احترام به پیشکسوتان رشتههای مختلف علمی، باید به محققان و اعضای هیات علمی فرصت کافی برای ارائه توانمندی داده شود و این رویه که انتشار مقالات محققان جوان و دانشجویان دکتری در مجلات علمی منوط به استفاده از نام اساتید و توصیه آنان است، اصلاح شود.
برگزیدگان جشنواره بینالمللی فارابی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دیدگاههای خود را در زمینه کیفیسازی آموزش و پژوهش در رشتههای علوم انسانی مطرح کردند که «ضرورت بهرهمندی مسئولان و مدیران از توانایی علمی محققان علوم انسانی» «لزوم نظارت دقیق اساتید راهنما به پایان نامههای دانشجویی»، «استفاده از شیوه نگارش درست و ویراستاری علمی پایاننامهها»، «پذیرش مقالات در مجلات علمی براساس اعتبار علمی»، «اختصاص سهمی از مجلات علمی به مقالات دانشجویان» و «تاکید بر تشکیل کارگروهی برای بررسی کیفیسازی آموزش در تمام مقاطع تحصیلی» از محورهای مهم نظرات مطرحشده از سوی برگزیدگان بود.
انتهای پیام/