دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1396 - 09:51
استاد جانباز دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در گفت‌وگو با آنا:

دانشگاه‌ها با تالیف کتاب و آثار هنری ماندگاری شهدا را نمایان کنند

استاد جانباز دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود می‌گوید دانشگاه آزاد اسلامی در رأس فعالیت علمی خود نیروهایی کارآمد و باتجربه را جای داده است. او معتقد است که دانشگاه‌ها باید یاد و ماندگاری شهدا را به‌صورت کتاب، سرود، آثار هنری، سمینارهای تخصصی و غیره بیشتر نمایان کنند.
کد خبر : 251454

به گزارش آنا، حجت‌الاسلام‌ یدالله ربیعی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود جانبازی 70درصد که دو پای خود را در عملیات فتح المبین از دست داده است.


وی سال‌هاست که در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود مشغول به تحقیق و تدریس است و جایگاه خوبی بین استادان، کارکنان و دانشجویان به لحاظ عاطفی دارد. خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت چند کلامی را با وی به گفت‌وگو نشسته است که از نظر کاربران و مخاطبان می‌گذرد.


* جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- به نظر من نقش اصلی دانشگاه آزاد اسلامی که توانست در ایران انجام بدهد این بود که علم و دانشگاه را همگانی کرد به طوری که اقشار مختلف توانستند به علم دستیابی پیدا کنند بنابراین جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی بسیار والاست و همگانی کردن تعلیم و تربیت از فضائل بالای دانشگاه است.


* نیمی از دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، آیا می‌توان این دانشگاه را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی بدون اتکا به بودجه دولتی دانست؟


- در اینکه مرکز تعلیم و تربیت خالی از هزینه نیست این‌که قدر مسلم دارد. اقتصاد مقاومتی هم معنای کلی‌اش شاید این باشد که این بودجه در جایگاه خودش هزینه بشود و دانشگاه آزاد اسلامی توانسته این کار را انجام دهد هم بحث تعلیم و تربیت، نسبت به اساتید و دانشجویان پاسخگو بوده و هم از طرفی از لحاظ فیزیکی. واحدهای دانشگاهی در شهرهای مختلف نقش بسزایی در رونق آن مناطق و شهرها داشته‌اند ازاین‌جهت نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتی مشهود است و دانشگاه آزاد اسلامی توانسته نقش خودش را خیلی عالی ایفا کند.


نقش اصلی دانشگاه آزاد اسلامی که توانست در ایران انجام بدهد این بود که علم و دانشگاه را همگانی کرد به طوری که اقشار مختلف توانستند به علم دستیابی پیدا کنند بنابراین جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی بسیار والاست و همگانی کردن تعلیم و تربیت از فضائل بالای دانشگاه است

* نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تثبیت جایگاه علمی کشور و تولید علم به ثروت چگونه است؟


- در اینکه مرحوم امام (ره) روی دانشگاه نظر داشته باشند و این کار را انجام بدهند جای تعجبی نیست چراکه این مهم نشان‌دهنده دید والای ایشان به جایگاه علم و معرفت است و بالاخره باید بدانیم امام یک استاد هم بوده ازاین‌جهت جایگاه یک معلم به‌تمام‌معنا را داشته‌اند و در قالب‌های مختلف نقش خودشان را توانسته‌اند ایفا کنند بنابراین نسبت به ایجاد دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد اسلامی هم ایشان دیدی ویژه داشتند که بحمدالله موفقیت لازم به دست آمد و امروز این دانشگاه توانسته است در تولید علم به ثروت جایگاه خوبی را در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان پایه‌ریزی کند.


* وجود شخصی مثل دکتر ولایتی چه ثمراتی برای این دانشگاه داشته است؟


- آقای ولایتی از یک‌ طرف پزشکی متخصص است و از طرف دیگر مطالعات خوبی در زمینه فرهنگ و ادب ایران و جهان دارد مخصوصاً در بحث تمدن و جایگاه ایران و اسلام مطالعات فوق‌العاده زیادی دارد ازاین‌جهت چون مرد اهل دانش و فضیلت است و از طرفی در کوران انقلاب و فراز و نشیب‌هایی که داشته به‌خوبی امتحان خودش را پس داده است. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی ازاین‌جهت در رأس کار خود نیروهایی کارآمد و با تجربیات علمی و فرهنگی بالا را جای‌داده و این جای بسی خرسندی است البته باید از زحمات و کوشش‌های مسئولان قبلی دانشگاه هم تشکر و قدردانی کرد. انتصاب دکتر ولایتی در دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مقام معظم رهبری نشانه اهمیت ویژه این مجموعه عظیم نزد ایشان است.


* آیا دیگر مسئولان نیز باید همین نگاه ویژه را به این دانشگاه که امروز روی پای خود ایستاده است داشته باشند؟


- رهبر معظم انقلاب سکان‌دار مجموعه انقلاب هستند و ایشان مخصوصاً به دانشگاه‌ها خیلی اهمیت می‌دهند و می‌بینیم که معظم له هر از چند گاهی نشست‌های خصوصی با دانشگاهیان دارند حتی خودشان هم یک مقدار تا آنجا که وقت اجازه بدهد تدریس دارند و به تفسیر قرآن می‌پردازند و این نشان می‌دهد در مجموع مقام معظم رهبری به مکان‌های علمی مخصوصاً دانشگاه‌ها واقعاً اهتمام زیادی دارند و مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی هم بر اساس همین نگاه از دید ایشان دور نمانده است و به‌طورمعمول هم کسانی که در عرصه دانشگاه حالا چه قسمت مدیریتی چه قسمت استادی و معلمی و این‌ها خدمت می‌کنند باید دیدشان این باشد که قدردان این مجموعه باشند و در حقیقت هم سو با رهبری این دانشگاه را تقویت کنند ولو حتی به زبان. در مجموع باید بگویم رهبری عزیز با این انتخاب خودشان نشان دادند که جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی برایشان مهم است.


* نقش دانشگاه آزاد اسلامی در پررنگ سازی حماسه هشت سال دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید و دانشگاه در این مورد چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟


- یک قسمت به دانشجویان و اساتید این دانشگاه برمی‌گردد که عده‌ای از آن‌ها جانباز و شهید شدند و امروزه می‌بینیم خیلی از بچه‌هایی که در دانشگاه هستند می گویند پدرمان جانباز است یا شهید است منتها نسبت به توقعی که از دانشگاه هست این است که این ماندگاری شهدا را به‌صورت کتاب، سرود، آثار هنری، سمینارهای تخصصی و غیره بیشتر نمایان کند مثل شهدای گمنامی که در دانشگاه‌ها تدفین شده اند و حرکتی بسیار خوب است که همواره یاد و خاطره شهدا را د اذهان زنده می‌کند. در مجموع ایفای این نقش باید بیشتر باشد چون توقعی که از دانشگاه هست ممکن است از اماکن دیگر این‌قدر نباشد.


* دانشگاه آزاد اسلامی چگونه می‌تواند تعامل سازنده‌ای را با ارگان‌های داخل شهر برقرار کند؟


- راه ساده‌ای که به نظر می آید واگذاری پروژه‌هایی که در سطح شهر انجام می‌شود به دانشگاه است حالا قبل از اقدام کار یا بعد از آن می‌تواند کارهای تحقیقاتی به دانشگاه سپرده شود و این پروژه‌ها را در قالب تحقیقات به دانشجوها و اساتید بدهند که مثلاً شهرهای خوب باید در چه جاهایی باشند. خودبه‌خود این را می‌شود از دانشجوها و اساتید کمک گرفت که اگر نقاط ضعفی هم هست این آسیب‌ها برداشته بشود. به هر حال تعامل سازنده یعنی ارتباط شهر در بخش صنعت، تجارت و پروژه‌های شهری با دانشگاه که دانشگاه آزاد اسلامی هم با توجه به پتانسیل‌های زیاد آن از این مهم مستثنا نیست.


گفتگو از سید امیر رضا حسینی نژاد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته