دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی:

مسئولیت اجتماعی علوم‌انسانی مقدم بر تجاری‌شدن است

دبیر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی علوم‌انسانی مقدم بر تجاری‌شدن است از رئیس‌جمهور خواست تا جلسات محتوایی مستقیم و منظم را حداقل به صورت ماهیانه با اصحاب علوم انسانی برگزار کند.
کد خبر : 251114

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حسین میرزایی با بیان اینکه علوم انسانی علم سیاست‌گذاری است، اظهار کرد: علوم انسانی جزو علومی است که در کنار علوم تکنیکی و مهارتی اصالت خود را دارد و لاجرم مسئولیت اجتماعی آن مقدم بر تجاری‌شدن است و این مسئولیت و حضور کاربردی و موثر آن می‌تواند گره‌های بسته را بیشتر بگشاید.


وی افزود: علوم انسانی و اسلامی نقاد است و مهم‌ترین خادم، ناقد است چراکه پیشگیری کننده است و علاج واقعه را قبل از وقوع طلب می‌کند. در علوم انسانی صداهایی وجود دارد که باید شنیده شود ولی متاسفانه در بسیاری مواقع کمتر شنیده می‌شود.


میرزایی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی دچار چالش شده است، ادامه داد: مرحوم جلال آل احمد، ادبیات را مهم‌ترین آنتن پیشگو می‌دانست و به تاسی از او، این را در شأن کل علوم انسانی می‌دانم.


وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما دارای سرمایه اجتماعی هستید و سرمایه اجتماعی از معدود سرمایه‌هایی است که هر چه بیشتر استفاده شود، بیشتر می‌شود. جلسات محتوایی مستقیم و منظم را حداقل به صورت ماهیانه با اصحاب علوم انسانی و سایر علوم برگزار کنید.


دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی درباره دغدغه‌های برگزیدگان این جشنواره گفت: تداوم پاسداشت منزلت برگزیدگان از طریق استمرار نهادی و سازمان یافته تقدیرها، تاکید بر استقلال و آزادی دانشگاهی و استقلال نهاد علم برای اثر بخشی چنین رویدادهایی، لزوم دوری از کمیت‌گرایی و حمایت از کیفی‌گرایی در علوم انسانی، لزوم توجه برای جلوگیری از هدر رفتن مغزها در کنار فرار مغزها، اعتماد به جوانان و زنان در ساحت مدیریتی و علمی، بین‌المللی‌تر شدن فضای آموزشی و پژوهش در دانشگاه‌ها، الزام دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از دانش و تجربه عالمان، لزوم بررسی مراکز تحقیقات مردم نهاد، لزوم طراحی فضای گفت‌وگوی علمی در کشور بخشی از دیدگاه‌ها و دغدغه‌های برگزیدگان جشنواره فارابی است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته