دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه مطرح کرد؛

چرا آمریکا از برجام خارج نمی‌شود؟

یک کارشناس مسائل خارجی دلایل ماندن آمریکایی‌ها در برجام و ارائه همزمان لیست‌های تحریم اشخاص از سوی آنان را تشریح کرد.
کد خبر : 250956

حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا درباره امضای معافیت‌های تحریمی ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا و تعلیق 120 روزه تحریم‌های هسته‌ای اظهارداشت: آنچه در رابطه با برجام برای آمریکایی‌ها مهم است اینکه اقدامی انجام دهند که شعارهای تبلیغاتی آقای ترامپ معنا پیدا کند. بنابراین چاره‌ای جز امضای لغو تحریم‌ها ندارند.


وی با اشاره به فشار کشورهای اروپایی، چین و فشارهای مردم آمریکا به حاکمان این کشور تصریح کرد: کشورهایی که شاهد امضای توافقنامه برجام بوده‌اند معتقدند برجام می‌تواند به صلح جهانی کمک کند.


لاسجردی تاکید کرد: ترامپ در مبارزات انتخاباتی خودش حرف‌هایی را زده و مدعی شده برجام به نفع آمریکا نیست و قدرت ایالات متحده را در جهان تضعیف می‌کند و این سخنان افکار عمومی را شکل داده و اکنون او باید در قبال این گفته‌ها پاسخگو باشد؛ به همین دلیل می‌خواهند با طرح پیش‌شرط‌ها یا تهیه لیست جدید تحریم‌های افراد؛ به نحوی هم برجام را حفظ کنند و هم شعارهای انتخاباتی خود را سامان دهند.


این کارشناس مسائل خارجی با بیان اینکه آمریکایی‌ها خوب می‌دانند خروج از برجام برایشان هزینه‌های زیادی دارد، گفت: با لغو برجام آمریکا بیش از پیش در دنیا منزوی خواهد شد به گونه‌ای که هم متحدانش را از دست می‌دهد و هم هرج و مرج و ناامنی که هم اکنون جامعه جهانی از آن رنج می‌برد، با عدم پایبندی آمریکا به این قرارداد جهانی تشدید می‌شود.


لاسجردی خاطرنشان کرد: برجام یک پایه و نُرم برای قراردادهای بین‌المللی و اعلام وفاداری به صلح و ثبات جهانی و الگوی مناسبی در این راستاست و خدشه دار شدنش به نوعی جامعه جهانی را با تفکرات بی‌ثبات کننده همراه می‌کند. بنابراین آنچه به چشم آمده این است که آمریکایی‌ها در شرایط فعلی تلاش کردند هم برجام را لغو نکنند و هم با این پیش شرط‌ها افکار عمومی داخلی خودشان را ساکت کنند.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تاکید بر اینکه موضوعاتی که ترامپ در رابطه با مباحث حقوق بشری، موشکی و یا لیست‌ جدید تحریم افراد مطرح کرده است موارد تازه‌ای نیستند و پیش از این نیز آمریکایی‌ها از چنین حربه‌های صوری استفاده کرده‌اند، اظهارداشت: متن برجام صریح و سازوکارهای بررسی و ارزیابی و آنچه دو طرف موظف به پایبندی به آن هستندف موجود است و طرف‌ها می‌دانند کدام موارد نقض صریح سند بین المللی برجام است. مگر طرف آمریکایی بخواهد اقدامی را بر اساس بندهای برجام انجام دهد.


این کارشناس مسائل خارجی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در برجام خلف وعده کرده‌اند، اما برداشت دو طرف از قوانین و قواعد برجام اینگونه بوده که تاکنون تخلفی در حد بی‌اعتباری برجام صورت نگرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته