مدیریت بازرگانی، پرکاربردترین شغل در سطح بینالملل
به گزارش آنا، رشته مدیریت بازرگانی از سال 1383 در مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد راهاندازی و بعد از گذشت چندسال کارشناسی ناپیوسته این رشته در این واحد دانشگاهی فعال و سال 95 نیز کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دایر شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا برای آشنایی دانشجویان و علاقهمندان به این رشته پرطرفدار با دکتر وحید ثانوی گروسیان مدیر گروه رشته مدیریت بازرگانی واحد بجنورد به گفتوگو نشسته تا اطلاعاتی مفید درباره این رشته نشر داده و مورد استفاده مخاطبان و کاربران و علاقهمندان قرارگیرد. گفتوگو را پی میگیریم:
* رشته مدیریت بازرگانی را معرفی کنید.
- میتوان گفت سرآغاز رشته مدیریت بازرگانی از کشور فرانسه و دانشگاه ESCP Europe شروع شد؛ این رشته به چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفادهٔ بهینه از امکانات موجود میپردازد و هدف از این رشته، آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، جمعآوری و تجزیهوتحلیل اطلاعات مرتبط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راهحلهای مختلف در مورد هر مساله، تصمیمگیری و اجرای تصمیمات است.
* فردی که در این رشته تحصیلکرده بهعنوان مدیر بازرگانی چه وظایفی دارد؟
- مدیریت بازرگانی از مهمترین بخشهای مدیریت شرکتهای تجاری است؛ زمانی یک شرکت میتواند بین خود، مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفقی داشته باشد. فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده میگیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات شرکت تلاش میکند و بهطور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد.
دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دورههای تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره، آموزش نیروی انسانی متخصص موردنیاز سازمانها، ادارهها، موسسهها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینهٔ بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی است.
* برای تحصیل در این رشته چه مواردی نیاز است؟
- علاقهمندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و مالی، قدرت و توان ادراک، تجزیهوتحلیل و نهایتاً حل مشکلات مدیریتی و بازارهای مالی، کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ICDL و ... )، داشتن روحیه ریسکپذیری بالا و قدرت تجزیهوتحلیل دادهها و نسبتهای مالی از جمله مولفههای لازم برای تحصیل در این رشته است.
* درباره گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد توضیح دهید.
- گروه رشته مدیریت بازرگانی واحد بجنورد دارای 5 عضو هیات علمی تخصصی با گرایشهای مرتبط است که با تمام وجود سعی بر ارتقای این رشته در استان دارند و دانشجویان در سه مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.
* ابعاد و دیدگاه بینالمللی رشته مدیریت بازرگانی را چگونه ارزیابی میکنید؟
- از آنجا که تجارت مفهومی مشترک بین همه کشورها و باعث ایجاد ارتباط، رونق و توسعه اقتصادی آنهاست، رشته مدیریت بازرگانی مورد توجه دانشگاههای بینالمللی قرارگرفته و جالب است بدانید که بالاترین درآمد بین مشاغل مرتبط به مدیران فروش و بازاریابی اختصاص دارد و دیدگاه این رشته در سطح بینالمللی بهعنوان پرکاربردترین و پرمفهومترین مشاغل است.
* دانشجویان این رشته معمولاً چه افرادی هستند؟
- این رشته در اصل تکمیلکننده رشتهها است، یعنی اکثر افرادی که کارشناسی رشتههای دیگر را میخوانند برای ادامه تحصیل و افزایش دانش مدیریتی خود به تحصیل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی میپردازند تا بتوانند علم مدیریت را در رشته خود ارتقا دهند زیرا معضل و مشکل اصلی اکثر سازمانها بحث مدیریتی است بنابراین برای درمان و پیشگیری از بروز مشکلات چارهای جز مطالعه این رشته نیست.
* وضعیت شغلی این رشته را در کشور چطور ارزیابی میکنید؟
- این رشته از رشتههای تحصیلی کاربردی و درعینحال جذاب برای دانشجویان است و همه سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی نیاز به جذب دانشآموختگان این رشته در پستهای گوناگون سازمان خود هستند. در شرکتهای خصوصی و مدلهای کارآفرینانه نیز قابلاستفاده و بهکارگیری است و بسیاری از دانشجویان، این رشته را برای استخدام نمی خوانند بلکه برای بهبود عملکرد و راهاندازی کسبوکار کارآفرینانه خود در این رشته ادامه تحصیل می دهند و جالب است بدانید 90درصد دانشجویان کارشناسی ارشد این واحد دانشگاهی دارای پستهای مدیریتی و سازمانی مهمی در استان هستند که مطالعه و تحصیل در این رشته را برای ارتقای سازمان خود مفید میدانند.
علاوه بر این، دانشآموختگان این دوره میتوانند در پروژههای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در مؤسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول به کار شوند. اما از این نکته نباید غافل شد که تنوع دروس ارائهشده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغالتحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار میسازد، ضمن اینکه برای این دانشجویان رقیبانی چون دانشجویان مدیریت مالی و حسابداری حائز اهمیتاند زیرا آنان تخصصیتر به امور مالی میپردازند. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانشآموختگان هست که در کنار ارتقای سطح علمی خود، نگاه ویژهای به محیط کسبوکارشان و بازارهای پول و سرمایه داشته باشد.
* گرایشهای مختلف این رشته را بازگو کنید.
- این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایشهای مختلفی هست که بر اساس آخرین تغییرات عبارتاند از بازاریابی، بازاریابی بینالمللی، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی.
این رشته تا سطح دکتری تخصصی در دانشگاههای مختلف کشور وجود دارد اما مشکل اصلی پذیرش کم دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی است که این تصمیم از سوی وزارت علوم اعمالشده و متأسفانه دانشجویان و علاقهمندان به تحصیل در این رشته در صف کنکور قرار گرفتهاند.
* سخن پایانی ...
- استادان گروه این رشته پرطرفدار و کاربردی در واحد بجنورد دارای رزومه قوی و اجرایی خوبی هستند و به انتخاب دانشجویانی که این رشته را انتخاب کردهاند تبریک می گوییم و تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح علمی دانشجویان خواهیم داشت و پیشنهاد بنده به دانشجویان این است که با انگیزه بالای علمی و علاقه این رشته را تا سطوح عالی طی کنند و اگر میخواهند مشکلات سازمانی و اداری و در کل مشکلات مدیریتی کشور حل شود نیاز به تلاش و از خود گذشتگی و افزایش دانش خود در این حوزه است و گروه مدیریت بازرگانی این واحد دانشگاهی با تمام توان خود سعی در تحقق این امر مهم دارد.
گفتوگو از لادن لنگری
انتهای پیام/