دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1394 - 00:30
در مراسم افتتاح نمایشگاه قرآن کریم عنوان شد

وزیر ارشاد: ترویج فرهنگ قرآنی مانع از دروغ و شایعه‌پراکنی می‌شود

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قران کریم، عصر امروز، چهارشنبه 3 تیرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد.
کد خبر : 25077

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، ضمن ابراز امیدواری توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی توسط برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: «این نمایشگاه که در آن آثار و فعالیت های قرآنی مانند کتاب و نرم افزارهای طراحی شده ارائه می‌شود، نمایشگاه بسیار مغتنمی است.»


وی ادامه داد: «قرآن که نور است و وسیله ای برای خارج شدن از ظلمات است، برای تدبیر و تعقل نازل شده ، آنچنانکه وقتی فتنه به انسان روی می‌آورد به ما کمک می‌کند که حق را از باطل بازبشناسیم.»


جنتی خاطرنشان کرد: «قرآن کتابی است که خواندن آن باعث شفاعت ما در روز قیامت خواهد شد. قرآن برای روح انسان شفا است و انسان را از فشارهای روحی رها کرده و به انسان آرامش می‌بخشد. حتی شنیدن صوت قرآن پریشانی های روانی انسان را برطرف می‌کند به گونه ای که تحقیقات انجام شده در کشور پاکستان نشان داده صدای قاریان، بر انسان اثرات مثبتی دارد و صدای قاری معتبر عبدالباسط در میان قاریان دیگر، اثرگذاری بیشتری دارد.»


وزیر ارشاد با بیان این مطلب که امیدوار است برگزاری این نمایشگاه باعث ترویج فرهنگ قرآنی در کشور و همچنین توجه و عمل کردن به قرآن شود، گفت: «وزارت ارشاد در این مسیر اقداماتی انجام داده که از جمله آن ها می‌توان به تاسیس معاونت قرآن و عترت وزارتخانه اشاره کرد. همچنین دیگر اقدام صورت گرفته این است که همه دستگاه ها و سازمان های مرتبط در کمیسیون های قرآنی حضور پیدا کرده و شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعتبارهای تخصیص یافته در راه ترویج فرهنگ قرآنی هزینه می‌شود.»


وی ادامه داد: «در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرانی، نهادهای مردمی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و ما حمایت از این نهادها را از وظایف خود می‌دانیم و در این مسیر در تلاشیم نا محافل قرانی بیشتری را ساماندهی کرده و سیاست های یکپارجه و هماهنگی را در محافل مردمی داشته باشیم.»


جنتی همچنین به راه اندازی پورتال جامع قرآنی اشاره کرد و گفت: «این سایت مرجع که راه اندازی آن در دستور کار ما قرار گرفته، می‌تواند توسط تمام فعالی های قرآنی در کشور مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی برای انجمن خادمان قرآنی نیز برنامه و اساسنامه ای تدوین و تبیین شده است.»


وی گفت: «یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، صندوق حمایت از فعالان قرآنی است که عده معدودی از فعالان قرآنی را تحت پوشش دارد و زیرمجموعه صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران است. البته ما برای این منظور به صندوقی مستقل نیاز داریم که در حال انجام مقدمات و کارهای مربوط به آن هستیم. البته مجلس شورای اسلامی نیز اعتبار خاصی را برای این صندوق درنظر گرفته که در ارائه خدمات به فعالان قرآنی به کار گرفته می‌شود.»


وزیر ارشاد در ادامه به وجود برخی مشکلات در جامعه اشاره کرد و گفت: «برخی از ناهنجاری های اجتماعی، از مهجوریت قرآن در جامعه نشات گرفته است در حالی که انس مردم با قرآن می تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند. به عنوان مثال قرآن و آموزه های قرآن می‌تواند مانع از به وجود آمدن بسیاری مشکلات و تزلزل های خانوادگی شود. همچنین مبانی قرآن به ترغیب جوانان به ازدواج و پرهیز از طلاق نیز کمک می‌کند.»


جنتی ادامه داد: «همچنین ترویج فرهنگ قرآنی باعث می‌شود برخی عادات بد مانند شایعه پراکنی در جامعه و دروغ گویی که بعضا در سایت ها و روزنامه های مختلف شاهد آن هستیم، کاهش پیدا کند. به عنوان مثال در گذشته گفته شده بود که آقای احمدی نژاد، داماد آقای جنتی است در حالی که آقای جنتی اصلا دختر ندارد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب