دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1396 - 14:06
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

کدام تولید قادر است با ۲۷ میلیارد دلار قاچاق مبارزه کند؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از حجم گسترده قاچاق کالا در کشور گفت: کدام تولید قادر است با 27 الی 28 میلیارد دلار قاچاق مبارزه کند، بجنگد و سرپا بایستد.
کد خبر : 250615

به گزارش حوزه پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سعید باستانی با اشاره به ارائه آمار قاچاق به کشور، گفت: آمار قاچاقی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده 12.8 میلیارد دلار است که اگر میزان واقعی قاچاق همین عدد باشد باز هم زیاد است، اما آماری که ما داریم و ناشی از آمار سازمان گمرکات جهانی است رقم دیگری را نشان می دهد.


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه براساس آمار گمرکات جهانی باید برای میزان مصرف و وارداتی که به کشور انجام شده 10 میلیارد دلار روی ارقام اعلامی از سوی سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذاشته شود، افزود: براساس آمار گمرکات جهانی حجم قاچاق حدود 23 میلیارد دلار است، از سوی دیگر ما حدود 9 الی 10 میلیون نفر مسافر در سال داریم که به طور متوسط اگر محاسبه شود هر یک از این مسافرها با خود حداقل 500 دلار جنس وارد می کنند که مجموع اجناس وارد شده 5 میلیارد دلار است.


کدام تولید قادر است با 27 الی 28 میلیارد دلار قاچاق مبارزه کند؟


وی ادامه داد: البته وارداتی توسط مسافران قاچاق نیست اما جزء کالاهایی است که بدون حساب و کتاب وارد کشور می شود، بنابراین کدام تولید قادر است با 27 الی 28 میلیارد دلار قاچاق مبارزه کند، بجنگد و سرپا بایستد.


باستانی با بیان اینکه اگر از این 27 الی 28 میلیارد دلار 10 درصد شامل کفش یا پوشاک شود، تمام تولیدی های داخل کشور با مشکل مواجه می شوند، یادآور شد: ناچار هستیم این حجم قاچاق را جدی بگیریم و نظارت بر کالاهای وارداتی چه از طریق مرزهای رسمی و چه مرزهای غیررسمی بدون ناظر باید مورد توجه قرار گیرد.


گزارش کمیسیون صنایع درباره قاچاق کالا در صحن علنی قرائت می شود


نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه 860 اسکله و بندر در کشور وجود دارد، افزود: نزدیک به 600 اسکله و بندر فاقد نظارت هستند که این به معنای ورود و خروج از این مبادی است و در همین اوضاع در گمرکات کشور بحث تغییر تعرفه ها و عدم شناسایی دقیق جنس و کالا وجود دارد که اینها مواردی بوده که باید به آن پرداخته شود.


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه 28 میلیارد دلار حجم قاچاق در کشور کم نیست که باید به آن جدی پرداخته شود، ادامه داد: راهکارهایی در گزارش کمیسیون صنایع درباره کاهش قاچاق پیشنهاد شده که این گزارش در صحن علنی قرائت می شود و افردادی که فکر می کنند که این عدد حجم واقعی قاچاق نیست اثبات کنند که میزان قاچاق این عدد نیست و باید جدی درباره آن فکر کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته