دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1396 - 11:19
دولت کانادا:

ترامپ به‌زودی خروج آمریکا از نفتا را اعلام می‌کند

دولت کانادا شب گذشته (چهارشنبه) ابراز اطمینان کرد رئیس‌جمهور آمریکا به‌زودی خروج کشورش را از توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا یا آلنا اعلام خواهد کرد.
کد خبر : 250384

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العالم، منابع آگاه اعلام کردند به احتمال زیاد ترامپ اواخر ماه جاری میلادی و همزمان با از سرگیری مذاکرات میان آمریکا، کانادا و مکزیک درباره به‌روزسازی پیمان نفتا که از سال 1994 به اجرا درآمد، خروج آمریکا را از این پیمان اعلام می‌کند.


دونالد ترامپ که در مبارزات انتخاباتی آمریکا پیوسته تلاش کرد خود را طرفدار ملی‌گرایی اقتصادی نشان دهد، به صاحبان شرکت‌های تولیدی و کارخانجات آمریکایی وعده داده است اوضاعی فراهم کند که بتوانند مشاغل خود را در داخل آمریکا حفظ کنند.


دولت جرج بوش پدر، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مذاکرات مربوط به انعقاد توافق‌نامه پیمان تجارت آزاد نفتا را آغاز کرد و بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال 1994 آن را با کشورهای کانادا و مکزیک امضا کرد تا بدین ترتیب یکی از بزرگ‌ترین مناطق تجاری آزاد جهان تشکیل شود.


کارشناسان معتقدند این پیمان تجاری ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در این سه کشور آمریکای شمالی را پویاتر کرده است. اما از نظر دونالد ترامپ نفتا یکی از بدترین توافق‌نامه‌های تجارت آزاد است که آمریکا تاکنون امضاء و با این کار زمینه را برای انتقال مشاغل زیادی از آمریکا به مکزیک که نیروی کار ارزان دارد، فراهم کرده است.


مذاکرات نفتا در حالی میان سه کشور پیگیری می‌شود که تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خارج کردن کشورش از نفتا همچنان بر این توافق‌نامه سنگینی می‌کند، هر چند برخی از تحلیلگران معتقدند باوجود همه تردیدها و بدبینی‌هایی که ترامپ در قبال این پیمان دارد، در نهایت اصل این پیمان حفظ خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته