ریسکهای راهاندازی شورای آموزش عالی در استانها
دکتر عبدالمجید مصلح در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره موضوع "تشکیل شورای آموزش عالی در استانها" که در اجلاس روسای دانشگاهها با وزیر علوم مطرح شده بود توضیح داد: یک شورای پژوهش و فناوری از قدیم بوده و با هدف ارتباط بین دانشگاه و صنعت و سازمانهای مختلف و اجرای پروژههای پژوهشی و ... تشکیل شده بود.
وی ادامه داد: از نظر تاریخی تشکیل شورای آموزش عالی در استانها با این دید که استقلال دانشگاه حفظ شود و دانشگاه به عنوان یک موسسه ملی نه استانی مطرح باشد عمدتا مورد موافقت آن هم به طور عامدانه قرار نمیگرفته است و سیاستگذاران و برنامهریزان ملی مخالف شورایی برای برنامهریزی یا نوع کارکردهای استانی برای مدیریت آموزش عالی بودهاند.
رئیس دانشگاه خلیج فارس درباره دلیل عامدانه بودن این اتفاق هم توضیح داد: به این دلیل که در واقع، نظام آموزش عالی، استانی میشد. در حالی که ماهیت سازمان دانشگاهها، ملی بود، میخواستند ملی محفوظ بماند نه استانی؛ چون اگر نهادهای دانشگاهی در سطح استانی بیایند نوع سازوکارهای استانی روی نوع تصمیمگیریهای آنها موثرتر خواهد بود و چالشهایی به وجود میآمد. این نگاهی بود که در برنامهریزیهای ملی مخصوصا وزارت علوم در گذشته وجود داشت.
مصلح خاطرنشان کرد: از این دید، دانشگاهها در شورای استانی مثل یک دستگاه استانی نبودند که برای آموزش عالی در استان برنامهریزی کنند و عمدتا به عنوان یک موسسه ملی نوع سیاستگذاری آنها در قالب وزارتخانه یا شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میشد. بنابراین این ریسک وجود دارد که اگر آموزش عالی در ساختار برنامهریزی استانی وارد شود، آموزش عالی باید مقداری مستقل از فرآیندهای سیاسی بماند، اگر این مهم رعایت نشود، حضور فراگیر فرآیندهای سیاسی و تصمیمگیریهای سیاسی در مدیریت دانشگاهی بر روی کیفیت و بسیاری از تصمیمهای دیگر تاثیر میگذارد. این یک ریسک جدی برای نظام آموزش عالی است، من این منظر را درک میکنم و چالشهای آن را میفهمم.
وی اضافه کرد: اگر اکنون ضرورت تاسیس شورای آموزش عالی استانی مطرح شده است بحث ضرورت هماهنگی زیرسرویسهای آموزش عالی است، اگر این در ساختار نظام آموزش عالی باشد قابل قبول است و میتواند کارکردهای بسیار ارزندهای هم داشته باشد اما اگر به عنوان نهادهای استانی این ساختار شکل بگیرد مطمئنا ریسکهای جدی خاص خود را خواهد داشت.
انتهای پیام/