دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1396 - 15:15
نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش مجلس با رؤسای دانشگاه‌های هرمزگان؛

شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مشکل دارند

طی نشست مشترکی بین اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با رؤسای مراکز آموزش عالی هرمزگان، مشکلات و نیازمندی‌های این حوزه بررسی شد.
کد خبر : 250180

به گزارش حوزه پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، صبح امروز (چهارشنبه 20) نشست مشترکی بین اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با روسای دانشگاه ها و مراکز عالی استان استان هرمزگان در دانشگاه هرمزگان برگزار شد.


محمدمهدی زاهدی در این نشست با بیان اینکه در اولین فرصت ممکن مطالبات و مباحث مطرح شده در این سفر را در جلسه کمیسیون با حضور مسئولان بررسی خواهیم کرد، گفت: در استان هرمزگان می توان با توجه به پتانسیل های صنعتی از قوانین موجود استفاده کرد که یکی از قوانین، قانون رفع موانع تولید است.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس این قانون، صنایع و معادن می توانند با دانشگاه ها همکاری کنند و تا 10 درصد این همکاری به عنوان مالیات محسوب می شود، تصریح کرد: با این اقدامات هم مشکلات آنها حل می شود و هم منابع مالی وارد دانشگاه ها می گردد.


وی با اشاره به اینکه اعضای هیات علمی می توانند شرکت های دانش بنیان تاسیس کنند که باید از این ظرفیت استفاده شود، افزود: البته این بسترها به تنهایی کافی نیستند و از مدیران دانشگاهی انتظار خلاقیت داریم.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید به ظرفیت های طبیعی موجود در استان هرمزگان مانند فولاد، گاز و دریا ورود کنند، گفت: روش معاونت آموزشی وزارت علوم درست نیست و باید تغییر ریل دهد؛ دوره های کاردانی نیازی به هیات علمی ندارند و راه در پیش گرفته شده ظلم به کشور است.


زاهدی با اشاره به اینکه باید در محتوای رشته ها تغییر روش داد و به سمت میان رشته های کاربردی حرکت کنیم، اضافه کرد: به ما ایده دهید و مطالبه کنید، تا سیاستگذاری جدیدی داشته باشیم.


شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ایراد دارد


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش مهارتی باید در کنار میان‌رشته‌ای‌ها جدی گرفته شوند، تصریح کرد: اخیراً در شورای اسلامی شدن دانشگاه بحث رتبه بندی دانشگاه ها مطرح شده و دانشگاه ها به 5 نوع تقسیم شده اند که شاخص های مطرح شده ایرادات جدی دارد.


طرح سوال از وزیر علوم


احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس در این نشست با ابراز امیدواری از اینکه سفر اعضا کمیسیون آموزش مجلس برای مردم استان هرمزگان اثرات مثبتی داشته باشد، گفت: با توجه به وضعیت کنونی دانشگاه های استان هرمزگان، طرح سوال از وزیر علوم را داده ام و این موضوع را به جدیت پیگیری می کنم زیرا وزارت علوم باید توجه بیشتری به این مقوله داشته باشد.


توسعه دانشگاه‌ها به مراکز استان منحصر نشود


سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم جاسک، میناب، رودان، سیریک و بشاگرد در مجلس نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه امیدواریم به دانشگاه ها رسیدگی بیشتری شود و توسعه آنها منحصر به مراکز استان ها نشود، گفت: در دانشگاه آزاد عملکرد مناسبی وجود ندارد و باید از این اقدامات جلوگیری شود.


میرزاده: خلاءهای قانونی به استحضار اعضای کمیسیون آموزش مجلس برسد


سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این جلسه با بیان اینکه وظیفه ما قانونگذاری و نظارت بر قوانین است، گفت: انتظار داشتیم در این جلسه به ما بگویید که کدام یک از قوانین دچار مشکل است تا اصلاح شود و به وضع کدام قانون نیاز دارید تا با تصویب آن اوضاع بهتر شود.


احمدی لاشکی: موارد مانع ورود سرمایه به آموزش عالی برداشته شود


قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با اشاره به اینکه برخی واحدها مانند قشم، دچار مشکل شده اند که دانشگاه علوم پزشکی همکاری خوبی را با آنها داشته است. 5 استان به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری محرز شده که اگر استاندار وضعیت را در این حوزه آماده کند، بستری برای آن وجود دارد.


وی همچنین با اشاره به اینکه علی رغم زحمات دکتر امید در دانشگاه علمی کاربردی، اساسنامه ای در این دانشگاه در حال نوشتن است که به آن آسیب وارد می کند، خاطرنشان کرد: به بخش خصوصی گفته می شود که 8 سال بیشتر نمی تواند ریاست داشته باشد که این موارد مانع ورود سرمایه به این بخش است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته